برخی به دنبال تفرقه بین ایران و روسیه در مذاکرات هستند

میتوان گفت روسیه و چین پشتیبانان اصلی مذاکره کنندگان ایرانی در وین به حساب می آیند و سه کشور اروپایی پشتیبان آمریکا.

طبق برخی اخبار غیر رسمی گفتگو های وین از مرحله تدوین چهارچوب های بحث گذشته و به مرحله تدوین دقیق و ریزه کاری های مطالب رسیده.

در این راستا میتوان گفت روسیه و چین پشتیبانان اصلی مذاکره کنندگان ایرانی در وین به حساب می آیند و سه کشور اروپایی پشتیبان آمریکا.

طی چند دوره از گفتگوها ظاهرا تیم ایرانی متوجه شده که برخی اروپایی ها در حال بازی درآوردن در جابجایی پیغام ها میان ایران و آمریکا می باشند و به این دلیل نقش آنها را در جابجایی پیغامها کمرنگ کرد.

البته از قبل هم اروپایی ها همیشه به دنبال آن بودند و هستند که کاری کنند در هر توافقی که منعقد می گردد سهم آنها از کیک اقتصادی ایران جداگانه حفظ شده باشد.

این درحالی است که آنها حاضر نیستند حتی برای عبور از رودخانه و رسیدن به ایران کفش هایشان خیس شود.

یکی از اصلی ترین گره های گفتگو ها در این بود که کدام طرف باید اول اقدامات خود را شروع کند، ایران یا آمریکا.

با توجه به اینکه آمریکا از برجام خارج شده بود روسیه و چین محکم پشت ایران ایستادند و اصرار کردند که اول آمریکا باید اقدامات خود در بازگشت به برجام را انجام دهد و بعد ایران.

نکته ای که شاید برای برخی خیلی مهم نباشد و بپرسند خوب چه فرقی می کند؟

فرق اش در این است که اقداماتی که ایران باید انجام دهد اقداماتی است که به سختی قابل بازگشت می باشد و بازگشت از آن زمانبر است مثل نابودی اورانیوم غنی شده بالای 3.67% یا سانترفیوژ های پیشرفته یا ... در حالی که اقداماتی که آمریکا باید انجام دهد اقداماتی است که آمریکایی ها می توانند هر لحظه اراده کنند همه شان را به هم بزنند مانند برداشتن یا برگرداندن تحریم ها.

طی چند سال اخیر مشاهده کردیم نه قطعنامه شورای امنیت و نه توافق برجام ونه امضای وزیر خارجه آمریکا ونه اتحادیه اروپا و نه 1+5 هیچکدام به اندازه یک ارزن برای ایران ارزش نداشتند و همین که رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گرفت از برجام خارج شود با یک امضا از برجام خارج شد و کشورهای اروپایی و بسیاری از دیگر کشورهای جهان از تحریمهای آمریکا تبعیت کردند.

پس از امضای برجام هم ایران طبق 15 قطعنامه شورای امنیت همه تعهدات خود در برجام را حتی قبل از موعد مقرر انجام داد در حالی که آمریکایی ها و اروپایی ها حتی یک تعهد خود در برجام را انجام ندادند.

با توجه به این شرایط ایران نیاز دارد که ابتدا آمریکایی ها اقدامات خود را انجام دهند و پس از راستی آزمایی ایران به تعهدات خود در برجام برگردد.

اظهار نظر های آمریکایی ها و اروپایی ها نشان می دهد آنها شدیدا در مضیقه وقت می باشند و می دانند هر روز که می گذرد شرایط به نفع ایران تغییر می کند و موضع چانه زنی ایران در گفتگو ها قویتر می شود.

طبق برآورد مراجع اطلاعاتی آنها، اگر روند فعلی پیشرفت برنامه هسته ای ایران ادامه پیدا کند، ایرانی ها احتمالا تا پایان ماه فوریه سال میلادی جاری از مرحله گریز هسته ای عبور می کنند و آنوقت حتی اگر برجام هم اجرا گردد دیگر فایده ای برای آنها نخواهد داشت وحتی دیگر نمی توانند ایران را با عملیات نظامی تهدید کنند چون به خوبی می دانند اگر آنزمان هرگونه عملیات نظامی بر علیه ایران انجام شود ممکن است ایرانیها همه معادلات و توافق ها را به هم بزنند و مانند کره شمالی دست به تولید سلاح هسته ای بزنند وکل موازنه قوا در منطقه به هم بخورد.

بحثی که برخی مطرح می کنند مبنی بر اینکه اگر ایران تسلیحات هسته ای تولید کند وارد یک ماراتون تسلیحاتی هسته ای در منطقه می گردیم هم همه اش پوچ است، آنها به خوبی می دانند اسرائیل فعلا تسلیحات هسته ای دارد و دیگر کشورهای منطقه مخصوصا عربستان سعودی که چنین بهانه هایی را مطرح می کند توانمندی فنی و علمی برای رسیدن به این مرحله را ندارد.

آنها همچنین به خوبی می دانند حتی اگر ایران به برجام برگردد و همه تعهدات خود را انجام دهد باز هم چون ایرانی ها سواد کامل فناوری اتمی را دارند وبه قول آقای اوباما همه پیچ و مهره های صنعت هسته ای بومی سازی شده، هر لحظه اراده کنند می توانند به سرعت به هر مرحله ای بخواهند برگردند.

به همین دلیل آنها امروزه مجبور می باشند در این گفتگو ها هر چه سریعتر به همه خواسته های ایران تمکین کنند و ایران به خواسته های اضافی آنها تمکین نکند.

اینکه اینها مدام بحث محدودیت زمانی را مطرح می کنند هم به همین دلیل می باشد.

حال مشکل اصلی آنها درچانه زنی با ایرانی ها در این می باشد که چون چین و روسیه سفت و سخت کنار ایران قرار گرفته اند و از موضع ایران حمایت می کنند آنها نمی توانند ایرانی ها را وادار کنند که در خواسته های خود تعدیل به خرج دهند ویا کوتاه بیایند.

با توجه به این شرایط به نظر می رسد آنها به فکر افتاده اند تا به هر وسیله ای که می شود میان ایران و چین و روسیه تفرقه ایجاد کنند و کاری کنند که حد اقل در سطح ریزه کاری ها بتوانند تعابیری را تحمیل کنند که مصرف دوگانه داشته باشد بلکه بعدها بتوانند از این روزنه ها برای منافعشان استفاده کنند.

در این راستا هم آنها به خوبی متوجه هستند که روسیه در زمینه رفع چالش های ایران بسیار فعال است و به همین دلیل اول باید همسویی ایران و روسیه در این گفتگو ها را به چالش بکشند.

به این ترتیب آنها در حال استفاده از ابزار قدرتمند رسانه ای خود بر علیه همکاری ایران و روسیه می باشند و متاسفانه برخی در داخل کشور نیز تحت تاثیر و فضاسازی این رسانه ها قرار گرفته اند.

منبع: اسپوتنیک

پایان/

۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
کد خبر: 15727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی اصغر قاسم پور IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      0 0
      این دو کشور دوست در ارتباط با برجام و موضوع هسته ای در شرایط مختلف و سخت، از ایران حمایت کرده و در کنار ایران بوده اند. دوستی ها عمیق باقی خواهد ماند و ثمر خواهد داد، اما باید سعی کرد مخاصمات با دیگر کشورها نیز پایان یابد و به صلح و دوستی بیانجامد؛ درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد/ نهال دشمنی بر کن که رنج بی شمار آرد. دشمنان دیروز می توانند دوستان آینده ی خوبی باشند.