واردات 65 هزار خودرو کره ای و 5400 خودرو آمریکایی به ایران!

واردات 65 هزار خودرو کره ای و 5400 خودرو آمریکایی به ایران! واقعیتی است که با منطق اقتصاد سیاسی قابل لاپوشانی نیست.

به گزارش تحریریه، در 9 ماهه نخست سال جاری 3 میلیارد دلار گوشی تلفن همراه به کشور وارد شده و انتظار می رود این رقم تا پایان سال جاری به 4 میلیارد دلار برسد. 

برند کره ای سامسونگ ۴۵ درصد، شیائومی چین ۲۴ درصد، نوکیا فنلاند ۱۴ درصد، هواوی چین 7 درصد، اپل آمریکا 4 درصد و آنر چین 2 درصد از سهم بازار موبایل ایران را به خود اختصاص داده اند. یعنی اینکه کره جنوبی 1 میلیارد و 600 میلیون دلار و اپل آمریکا 160 میلیون دلار صادرات موبایل به ایران داشته اند. درحالیکه لوازم خانگی کره ای و خودرو آمریکایی به ایران ممنوع الورود هستند! اما گوشی های کره ای و آمریکایی در بازار کشور جولان می دهند.

ارتباط بین این دو گزاره چیست؟

سوال مهم برای مردم این است که چرا نظام تصمیم گیری کشور به سیاست متناقض و غیرقابل توضیح مبتلا است. از یک سو واردات خودرو آمریکایی؛ در زمان آزادی واردات خودرو؛ به کشور ممنوع شد، اما در سمت مقابل در 4 سال اخیر نزدیک به 700 میلیون دلار و چه بسا تا 1 میلیارد دلار گوشی اپل به کشور وارد شده است که سهم سال جاری بیش از 160 میلیون دلار خواهد بود. 

واردات لوازم خانگی کره ای به کشور ممنوع می شود، اما فقط در سال 1400 نزدیک به 1 میلیارد و 600 میلیون دلار گوشی همراه سامسونگ به کشور وارد می شود. 

اگر سیاست اقتصادی کشور این است که با متحدان خود هم افزایی داشته باشد و نه با کشورهای متخاصم، چرا تبعیض ممنوعیتی اعمال شده و این منع ها شامل همه کالاها نمی شود؟ 

واردات 1.6 میلیارد دلار گوشی همراه سامسونگ مانند واردات 65 هزار خودرو 25 هزار دلاری کره ای و یا 550 هزار یخچال 70 میلیون تومانی کره ای است. 

واردات 160 میلیون دلار گوشی اپل به معنای مساوی بودن با واردات 5400 خودرو آمریکایی 30 هزار دلاری است که نشان می دهد کشور دچار تناقضات سیاستگذارانه است. اگر هدف تنبیه کشورهای متخاصم با نبخشیدن بازار داخل است؛ که سیاست درستی است؛ چرا این نبخشیدن فقط شامل خودرو و لوازم خانگی است و سایر حوزه ها را شامل نمی شود؟

به نظر می رسد که دلیل این تناقض ها به این مهم باز می گردد که نمی توان خودرو را به کشور قاچاق کرد زیرا مسائلی مانند پلاک گذاری و حضور پلیس مانع این امر است، و واقعیت این است که دغدغه تولید داخل برای بالندگی صنعت خودرو جدی نیست و واقعیت خارجی ندارد که اگر چنین چیزی واقعیت داشت، دولت خود را از صنعت خودرو کنار می کشید تا مردم بتوانند این صنعت را توسعه دهند. 

پایان/

۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 15784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • داود بهنیان IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      2 0
      قشر متوسط جامعه از بی کفایتی دولتهای سابق بیشترین صدمه را دیده اند.
    • یه ایرانی IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      1 0
      میر سلیم باید پاسخ سوالتونو بده نه مردم!
    • محمد اصحابی IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
      1 0
      تنها راه برای ظلم گرانی خودرو آشغال داخلی ، آزاد کردن واردات خودرو خارجی بدون ۴ برابر گمرکی.......
    • DE ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
      1 0
      عدالت اجرای قانون برای همه کالاها میبایست باشد
    • Sh IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      0 0
      خواهشا دولت محترم برای لمس رفاه ارزان و افزایش قدرت خرید مردم شریف و صبور و همیشه حاضر در صحنه کشور عزیزم دیگر با جرئت وجسارت بیشتری تلاش کنن و تورم و انحصار را از بین ببرن تا مردم بزرگ کشورم نفسی بکشن