احتمال برگزاری اولین نشست کاری ایران و کره جنوبی درباره دارایی‌های بلوکه شده

منابع کره جنوبی اعلام کردند سئول و تهران در حال بررسی برگزاری اولین نشست کاری خود برای حل و فصل مسائل مربوط به دارایی‌های مسدود شده ایران هستند.

به گزارش تحریریه، رسانه‌های کره جنوبی اعلام کردند «چوی جونگ کان» معاون وزیر خارجه این کشور در تماس تلفنی با «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اعلام کرده که طبق توافقی که ماه پیش با «علی باقری» همتای ایرانی خود داشته است در حال بررسی برگزاری نشستی هستند تا در خصوص پول‌های بلوکه شده کشورمان در کره جنوبی با طرف ایرانی گفت‌وگو کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری «کی بی اس ورلد» کره جنوبی سئول و تهران در حال بررسی برگزاری اولین نشست کاری خود در ماه جاری میلادی (فوریه) برای حل و فصل مسائل مربوط به دارایی‌های مسدود شده ایران در بانک‌های کره جنوبی هستند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مقامات کره جنوبی و ایران درباره تاریخ مشخص این نشست و همچنین سطح و تعداد نفرات هیأت‌ها در حال مذاکره هستند و این جلسه به احتمال زیاد برای اواسط فوریه (اواخر بهمن) برنامه‌ریزی شود.

ماه گذشته، چوی یانگ کان، معاون وزیر خارجه کره جنوبی در سفر به وین با هیئت ایرانی به ریاست علی باقری، همتای ایرانی خود دیدار و درباره مسائل مختلف از جمله آزادسازی دارایی‌های تهران در سئول رایزنی کرد.

دو طرف در این دیدار تفاهم کردند دارایی‌های ایران هر چه سریعتر آزاد شود و ضمن بحث درباره جزئیات چگونگی آزادسازی پول ایران، ابراز امیدواری کردند که بتوانند هر چه سریعتر مبالغ مالی مسدود شده تهران در بانک‌های کره جنوبی را آزاد کنند.

پس از خروج یکجانبه آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای با ایران، واشنگتن تحریم‌های بیشتری علیه کشورمان اعمال کرد که کره‌ جنوبی نیز به بهانه همین تحریم‌ها تاکنون ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران که مربوط به فروش نفت می‌شود را بلوکه کرده است. تهران بارها از مقامات کره‌ای خواسته است این مبالغ را آزاد کنند، اما سئول با تاکید بر تحریم‌های آمریکا از این کار سر باز زده است.

چندی پیش کره جنوبی  ۱۸ میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران را به عنوان بدهی حق عضویت معوقه تهران به سازمان ملل متحد پرداخت کرد.

در همین راستا «میخائیل اولیانوف» نماینده دائمی روسیه در سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرد پول‌های ایران در کره جنوبی در نتیجه تهدید به اعمال تحریم‌ها علیه سئول بلوکه شده است که این اقدام ظالمانه، برخلاف قوانین بین‌المللی است و در عمل دزدی دریایی بوده است.

منبع: yjc

پایان/

۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
کد خبر: 16489

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =