هشدار کاخ سفید به چین در موضوع اوکراین

ایالات متحده به شرکت های چینی نسبت به کمک به روسیه در برابر تحریم های احتمالی اوکراین هشدار داد.

به گزارش تحریریه، ایالات متحده به شرکت‌های چینی هشدار داد که اگر در صورت حمله روسیه به اوکراین، از هرگونه محدودیت صادراتی برای مسکو تخطی کنند، با عواقب جدی مواجه خواهند شد.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این اظهارات را پس از آن بیان کرد که وزارت امور خارجه چین گفت کشورش و روسیه مواضع خود را در مورد اوکراین هماهنگ کرده اند.

پرایس در نشست خبری اظهار داشت: ما مجموعه‌ای از ابزارها را داریم و اگر ببینیم شرکت‌های خارجی، از جمله آن‌هایی که در چین هستند، تلاش می کنند تا اقدامات کنترل صادرات وضع شده از سوی ایالات متحده را نقض کنند و آن ها را دور بزنند،  دور زدن آنها انجام می‌دهند، از ابزارهای خود استفاده می کنیم.

US warns Chinese firms against helping Russia against potential Ukraine  sanctions - CNA

کشورهای غربی می گویند هرگونه تهاجم روسیه به اوکراین باعث تحریم مسکو خواهد شد و واشنگتن نیز اعلام کرده است که آماده اعمال تحریم های مالی و همچنین اقدامات کنترل صادرات است.

پیتر هارل، مسئول امنیت ملی کاخ سفید گفت که واشنگتن با متحدان خود در آسیا از جمله ژاپن و کره جنوبی در حال کار بر روی اقدامات کنترل صادرات است.

پرایس گفت روسیه باید بداند که رابطه نزدیکتر با پکن عواقب تحریم و سیاست های تحمیل شده کاخ سفید در پاسخ به تهاجم را جبران نخواهد کرد. اگر روسیه فکر می‌کند که در موقعیتی قرار می‌گیرد که می‌تواند برخی از این پیامدها را با روابط نزدیک‌تر با چین کاهش دهد، اینطور نیست. در واقع اقتصاد روسیه از بسیاری جهات شکننده‌تر خواهد شد.

وی تهدید کرد که اگر روس ها و چینی ها توانایی معامله با غرب، واردات از اروپا و ایالات متحده را از خود سلب کنید، به میزان قابل توجهی ظرفیت تولید و پتانسیل نوآوری خود را کاهش خواهند داد.

«لیو پنگیو» سخنگوی سفارت چین در واشنگتن، در پاسخ به سوالی درباره اظهارات پرایس، پاسخ داد: ما گزارش های مربوطه را پیگیری می کنیم. ایجاد تنش برای کاهش بحران اوکراین فایده ای ندارد، بلکه تنها ابهامات بیشتری را به منطقه و کل جهان اضافه می کند. چین به شدت با این موضوع مخالف است.

پابان/وزارت خارجه چین پیشتر گفته بود که وانگ با همتای روس خود سرگئی لاوروف دیدار کرد و عنوان داشت که موضع روسیه در مورد امنیت و روابط با ایالات متحده و ناتو را درک و حمایت می کند.

در این بیانیه آمده است که هر دو طرف مواضع خود را در مورد مسائل منطقه ای مورد علاقه مشترک، مانند اوکراین، افغانستان و وضعیت شبه جزیره کره هماهنگ کرده اند.

۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
کد خبر: 16483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =