مذاکره درباره آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی

وزارت خارجه کره جنوبی از انجام مذاکرات بین مقامات تهران و سئول به منظور دستیابی به راه حلی برای آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران خبر داد.

به گزارش تحریریه، وزارت امور خارجه کره جنوبی امروز چهارشنبه اعلام کرد در رایزنی‌های انجام شده بین سئول و تهران به بررسی راه‌کاری برای حل اختلافات چند ساله در خصوص آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران، پرداخته شد.

خبرگزاری یونهاپ گزارش داد در حالی که مذاکرات چندجانبه برای «لغو تحریم» در وین ادامه دارد، مقامات ایرانی در وزارت نفت با مقامات دولتی کره جنوبی دیدار کردند تا درباره مسائل اقتصادی گفت‌وگو کنند.

در این دیدار دو روزه که از روز سه‌شنبه آغاز شده، دو طرف درباره گزینه‌های پرداخت دقیق و امکان از سرگیری تجارت نفت، به منظور آماده‌سازی برای کاهش احتمالی تحریم‌های آمریکا علیه ایران بحث کردند.

چندی پیش، رسانه‌های کره جنوبی خبر داده بودند که «چوی جونگ کان» معاون وزیر خارجه این کشور در تماس تلفنی با «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اعلام کرده که طبق توافقی که ماه پیش با «علی باقری» همتای ایرانی خود داشته است در حال بررسی برگزاری نشستی هستند تا در خصوص پول‌های بلوکه شده کشورمان در کره جنوبی با طرف ایرانی گفت‌وگو کنند.

پس از خروج یکجانبه آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای با ایران، واشنگتن ضمن بازگرداندن تحریم های قبلی، تحریم‌های بیشتری علیه کشورمان اعمال کرد که در این راستا کره‌ جنوبی نیز از سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی (شهریورماه ۱۳۹۷) به بهانه همین تحریم‌ها تاکنون ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران که مربوط به فروش نفت می‌شود را در دو بانک بلوکه کرده است. تهران بارها از مقامات کره‌ای خواسته بود این مبالغ را آزاد کنند، اما سئول به بهانه اعمال تحریم های تنبیهی آمریکا علیه خودش، از این کار سر باز زده بود.

پیشتر، کره جنوبی  ۱۸ میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران را به عنوان بدهی حق عضویت معوقه ایران به سازمان ملل متحد پرداخت کرد.

ایران، جایگاه چهارم را در ذخایر نفت جهان دارد و تامین کننده اصلی نفت کره جنوبی نیز بوده است.

پایان/

۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 16762

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =