خودروساز ایرانی که موتور ندارد

یک کاشناس خودرو گفت: در زمانی که برجام به امضا رسیده و شرکت های اروپایی به ایران بازگشتند مدیران وقت سایپا از این فرصت برای استفاده از تکنولوژی برتر ساخت موتور اروپا و داخلی سازی آن استفاده نکردند، مدیران سایپا معتقد بودند زمانی که شرکت چینی مانند برلیانس موتور در اختیار ما قرار می دهد دیگر نیاز تحقیق و توسعه برای ساخت موتور ملی نداریم. با شروع مجدد تحریم ها و خروج این شرکت از ایران سایپا برای تهیه پیشرانه محصولات خود دچار مشکل شد و دوباره به موتور M15 پراید بازگشت.

به گزارش تحریریه، "امین آزاد" کارشناس خودرو، با اشاره به سهم اندک تحقیق و توسعه در صنعت خودرو کشور اظهار داشت: شرکت ایران خودرو با تمام نقدهای که به عملکرد آن وارد است به نسبت به شرکت سایپا برای تحقیق و توسعه محصولات خود سرمایه گذاری و برنامه‌ریزی بهتری داشته است و اگر ایران خودرو گرفتار تغییرات مدیرتی پی درپی نمی‌شد و مهندسان نخبه خود را از دست نمی‌داد این شرکت در صنعت خودرو منطقه جایگاهی بسیار بهتری داشت.

وی ادامه داد: در شرایطی که ایران خودرو برای توسعه و ساخت موتورهای ساخت خود مرکز تحقیق طراحی و تولید موتور خود را ایجاد کرده بود، سایپا همچنان درگیر مشکلات داخلی خود بود.

این کارشناس خودرو درخصوص تامین موتور محصولات جدید سایپا توسط ایران خودرو گفت: ایران خودرو به دلیل محدودیت ساخت موتور در شرایطی قرار نداشت که برای محصولات جدید ساپیا مانند شاهین و آریا موتورهای مانند tu5 و یا tu5 پلاس را تامین کند.  همچنین به دلیل شرایطی رقابتی در فروش خودرو و جذب خریداران برای محصولات جدید، انگیزه‌ای در مدیران ایران‌خودرو برای همکاری با سایپا در بخش تولید موتور وجود ندارد.

وی افزود داد: شرکت سایپا در مرحله اول برای ارتقای پیشرانه‌ محصولات خود از ایران خودرو موتور EF7 این شرکت را درخواست کرد که به دلیل سیاست های شرکت و محدودیت تیراژ این درخواست اجرایی نشد.

آزاد خاطر نشان کرد: در زمانی که گروه پژو - سیتروئن (PSA) در ایران فعالیت می کرد ایران‌خودرو و سایپا همکاری مشترکی با فرانسوی‌ها برای توسعه و ساخت موتور EC5 نمونه به روزتر و بهبود یافته ی TU5 را آغاز کردند و در نهایت ایران خودرو خط تولید این موتور جدید را شروع کرد اما سایپا با توجه به اینکه دانش تولید این موتور جدید را داشت، اقدام به تولید این موتور جدید نکرد.

وی تاکید کرد: سال 1384 علت عدم پیگیری توسعه محصولات سایپا را از یکی از مدیران ارشد این شرکت پیگیری کردم که ایشان در پاسخ به سوال من گفتند؛ زمانی که بازار خودرو کشور کشش فروش خودرو پراید دارد دیگر نیاز به صرف هزینه برای ساخت موتور و یا طراحی خودرو جدید نیست. ایشان این موضوع را در شرایطی بیان کردند که درآمد سایپا از فروش خودرو بسیار بالا بود. در سال های بعد هم همین نگاه مدیرتی در سایپا ادامه داشت و این شرکت تا به امروز مرکزی برای تحقیق و توسعه محصولات خود ایجاد نکرده است.

این کارشناس خودرو ادامه داد: در زمانی که برجام به امضا رسیده و شرکت های اروپایی به کشور بازگشتند مدیران وقت سایپا از این فرصت برای استفاده از تکنولوژی برتر ساخت موتور اروپایی و داخلی سازی آن استفاده نکردند و معتقد بودند زمانی که شرکت مانند برلیانس موتور در اختیار ما قرار می دهد دیگر نیاز به موتور ساخت داخل نداریم. این مدیران حتی برای موتور شاهین نیز روی شرکت برلیانس حساب کرده بود که با شروع تحریم ها و خروج این شرکت چینی از ایران، سایپا برای تهیه پیشرانه محصولات جدید خود با مشکل مواجه شد و دوباره به موتورM15  پراید بازگشت.

وی خاطر نشان کرد: زمانی هم که ساپیا با شرکت کیا موتورز کره جنوبی برای ساخت پراید و مونتاژ محصولات دیگر این شرکت همکاری می کرد، می توانست تکنولوژی ساخت موتور 16 سوپاپ و ارتقا یافته موتور M15 پراید را دریافت کند که بازهم به دلیل دید کوتاه مدت مدیران این شرکت به این موضوع مهم توجه نشد. حتی نقشه‌های این موتورارتقا یافته در دسترس سایپا قرار داشت و می توانستند با مهندسی معکوس، این موتور را تولید کنند ولی این شرکت راه ساده و سریع تر را انتخاب کرد و برای تولید موتور برای محصولات جدید خود در یک اقدام غیر کارشناسی روی موتور 8 سوپاپ M15  پراید با تغییرات جزئی سیستم توربوشارژ نصب کرد.

آزاد با اشاره به اینکه تحریم‌ها بیشترین ضربه را به صنعت خودروسازی کشور وارد کرده است گفت: زمانی که ایران خودرو برای تولید موتور جدید خود با شرکت های آلمانی همکاری می کرد برخی از شرکت های چینی پیشنهاد تولید و فروش تکنولوژی موتور با قیمت‌های بسیار پایین‌تر را به ایران خودرو دادند. ما زمانی که به دلیل تحریم ها همکاری با شرکت های آلمانی قطع شد، چینی‌ها قیمت موتور خود تا حدی افزایش دادند که هزینه تولید آن به بیش از دو برابر پروژه موتور ملی ایران خودرو رسید.

وی تاکید کرد: در سال 1375 که صنعت خودرو کشور پروژه‌های تولید موتور EF7 و ساخت خودرو ملی را ادامه می‌داد شرکت های چینی حتی تکنولوژی ساخت موتور نداشتند اما به دلیل ساختار مدیریتی خودروسازان و انحصار بازار خودرو متاسفانه توجه و سرمایه گذاری چندانی در بخش تحقیق و توسعه صنعت خودرو کشور صورت نگرفت و در حال حاضر این صنعت  وابستگی شدیدی به شرکت‌های چینی پیدا کرده است.

منبع: برنا

پایان/

۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 16228

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 8
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ali IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      3 0
      اقای امین ازاد میشه بفرمایند وقتی که برجام به امضا رسید کدام شرکتهای اروپایی به ایران امدند و تا کی بودند.؟؟؟؟باتشکر
    • سعید IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      8 0
      ایران اگر می خواهد تو صنعت خودروسازی پیشرفت کند مونتاژ کردن خودروهای چینی را کنار بگذارد و از شرکت های بنجل چینی موتور نخرد خودش تلاش کند که موتور بسازد تا پیشرفت کند .
    • عبدالله IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      11 6
      بر تحریمگر غذا و داروی ملّت = امریقای خبیث لعنت! بیش باد امّا این تحریم با همۀ بدیهاش لا اقل یک خوبی دارد و آنهم باز نمودن مُشت پوک کشور خالی‌بند ایران است که در ساخت آفتابه هم 100% خودکفا نیست پای مرغ هم وابسته به واردات نطفه و علف است و السلام
      • ali IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
        0 0
        اقا عبدالله عرض کنم وقتی میگی ایران خالی بند و وقتی میگی در ساخت افتابه هم نمیتونه خودکفا باشه شاید من هم قبول دارم اما یک سوال .لطف کنید بفرمایید این ایران خالی بند که حتی در تولید افتابه مونده چطور از بهمن سال 57 همه استعمارگران دارند هزینه می کنند که ایران را بیارند توی راه خودشون و نتونستند و همچنان دارند هزینه می کنند.؟؟؟؟ چطوری اون کشورها با اون تجهیزات نظامی پیشرفته و با اون سازمان جاسوسی پیشرفته ترشون یکبار میگن گزینه های نظامی روی میزه یکبار دیگه میگن از راه دیپلماتیک می خواهیم وارد شویم چرا با این همه قدرت این کشور خالی بندی را که حتی نمی تونه افتابه بسازه نمی تونند سر و تهشا بهم بدوزند.دی ما 98 امریکا علنی اعلام کرد که 22بهمن امسال در میدان ازادی هستیم. اونهایی که امریقای خبیث را قبول داشتند بخودشون گفتند22 بهمن امریکا میاد و ما را خوشبخت می کنه. بقیه هم گفتنداره فعلا پای بخاری شومینه و شوفاژ لم بده تا امریکا بیاد نجاتد بده ،امریکا خیلی دلش برای تو شور میزنه. بسلامتی بهمن 400 هم رسید و خبری نشد. حالا تو بگو ایران خالی بنده یا امریقا.؟؟؟
      • من IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
        0 0
        آی گفتی احسنت
    • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      1 0
      مدیران سایپا خسته نباشند
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      2 0
      ایران خودرو و سایپا گاری هم نمیتونن بسازن اینا بچه هم می‌دونه قطعات از چین وارد میکنن سر هم میکنن چند سالی به واسطه تحریم همین کار هم واسشون مشکل شده سالی بیست هزار خودرو هم بیشتر نمیسازن بقیش سیاه بازیه می‌خوان بگن تحریم رو شرکتهای ایرانی تاثیر نداره قرعه کشی هم سرکاریه چون اینا خودرو ندارن بفروشن
    • حامد NL ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      0 0
      قطعا انقدر کارشناس هست تو این مملکت برای زدن جیب مردم، تا هست هم همین هست، ولی اگر دلشون برا مروم میسوخت که کلا داستان برعکسه، همین ایرانخودرو و سایپارو با همین کارکنان بدن به کیا و بنز و بی ام و با همین حقوق ناچیزی که میدن، بعد نه کسی بیکار میشه، خودرو روز با قیمت پایین میخری، به کل دنیا هم صادر میشه