واکنش قیمتی دلار به اخبار جدید

واکنش دلار به اخبار جدید ناشی از متغیرهای بنیادی مانند مذاکرات هسته ای و رفع تحریم ها نشانه های جدیدی را بروز داده است.

به گزارش تحریریه، واکنش نرخ برابری دلار در بازار به اخبار جدید ناشی از متغیرهای بنیادی مانند توقف کوتاه مدت در مذاکرات هسته ای وین و شیوه هایی که طرفین برای رفع تحریم ها بر سر آن چانه زنی می کنند نشانه های جدیدی را بروز داده است.

مهمترین ویژگی قیمت دلار در روزهای اخیر برخورد به سد 27 هزار تومان و ایستادن در حالت انتظار است و معامله گران از اتخاذ تصمیم های ریسک پذیرانه عاجز شده اند و ترجیح می دهند از سود انتظاری بالا؛ زده و بر سود اندک اما بدون ریسک متمرکز شوند. 

مدیریت بازار ارز در دوران عبدالناصر همتی که تاکنون ادامه یافته فعالان اقتصادی را به این نتیجه رسانیده است که بازار ایران قابل پیش بینی نیست و باید بر روش های غیراقتصادی متمرکز شد و به همین دلیل بازار پیشگویی های اقتصادی به شدت داغ است. 

میز بازار تحریریه قویا معتقد است که منطق مشخصی بر بازار به شدت ناپایدار 4 سال اخیر حاکم بوده و در گزارش هایی جداگانه به آنها خواهد پرداخت، اما درباره روزهای اخبر باید گفت که قراین سیاسی بر اخبار تاکتیکی غلبه دارد و اگر کسی می خواهد نتیجه مذاکرات را متوجه شود بهتر است بر قراین سیاسی متمرکز شود تا اخبار تاکتیکی، زیرا اولویت های خاص سیاسی باعث شده است تا ایران پس از نجات معجزه آسا از دست برجام اول، مجددا پای امضای قرارداد جدیدی بنشیند. 

طرف غربی نیز به شدت به دنبال احیای توافق است و برخلاف نظر برخی اقتصاددانان که معتقدند آمریکا به دلیل عدم منفعت اقتصادی از برجام خارج شد، آمریکا از برجام دنبال منفعت اقتصادی نیست و این توافق را در چارچوب یک توافقنامه خلع سلاح تعریف کرده است. عدم وجود گزینه های واقعی برای اعمال فشار موثر بر ایران به احیای توافق منجر خواهد شد و دو طرف با دلایلی متفاوت گمان می کنند بهتر است برای رسیدن به توافق از خود انعطاف نشان دهند. 

به نظر می رسد که برد با کسانی باشد که با فرض رسیدن طرفین به توافق، دخل خود را از ارزهای خارجی خالی کرده اند. 

پایان/

۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۶
کد خبر: 15952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =