همتی می‌خواهد بانک‌های خصوصی را سفید کند

یک پژوهشکر ارشد اقتصادی درخصوص مقایسه آماری آقای همتی و موضوع اضافه برداشت از بانک مرکزی توسط دولت سیزدهم گفت: اضافه برداشت مربوط به دولت فعلی نیست و عمده برداشت‌ها در دوره ریاست آقای همتی و دولت قبل صورت گرفته است.

به گزارش تحریریه، سعید قاضی پور پژوهشکر ارشد اقتصادی گفت: آقای همتی در حالی مشکل اضافه برداشت از بانک مرکزی را به گردن دولت سیزدهم می‌اندازد که و بانک خصوصی را سفید جلوه می‌دهد که بخش عمده بدهی به بانک مرکزی و اضافه برداشت در دولت آقای روحانی اتفاق افتاده و عامل اصلی آن همین بانک‌های خصوصی هستند.

کارشناس حوزه بانکی ادامه داد: بیشترین اضافه برداشت‌ها مربوط به بانک‌های آینده، سرمایه و پارسیان بوده و همه می‌دانیم که بانک آینده این اضافه برداشت را به دولت کمک نکرده و صرف بنگاهداری و ایران مال کرده یا وام‌هایی داده که برنگشته است.

«عبدالناصر همتی» رئیس سابق بانک مرکزی روز دوشنبه ۲۸ دی‌ماه درمورد بیانات رئیس‌جمهوری توییت جدیدی منتشر کرد و نوشت: رئیس‌جمهور نکات خوبی به بانک‌ها ابلاغ کردند که اجرای آن‌ها مفید است؛ اما دغدغه اصلی، توقف فشار به بانک‌ها برای تأمین مالی دولت و اعطای تسهیلات تکلیفی به شرکت‌های دولتی است که با اضافه برداشت بانک‌ها و خرید اوراق دولتی از بانک‌ها در ماه‌های اخیر جمعاً ۱۸۰ همت پایه پولی خلق کرده است.

در واکنش به سخنان همتی و حامیان دولت قبل، برخی کارشناسان هم در این باره عنوان کردند که در مهرماه ۹۹ (یعنی زمان ریاست همتی بر بانک مرکزی) برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی (اضافه برداشت) حدود۱۰۴هزار میلیارد تومان بود؛ اقدامی بی‌سابقه که تاثیر زیادی در افزایش نقدینگی داشت.  

منبع: ایرنا

پایان/

۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
کد خبر: 16015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =