حساب ویژه اسرائیل روی کشورهای عربی در سازمان ملل

توافق آبراهام و تقویت روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی میان اسرائیل و کشورهای عربی، عاملی برای افزایش نفوذ این رژیم در کشورهای عربی و آفریقایی شده است؛ از این رو رژیم صهیونیستی روی کشورهای عربی و آفریقایی به عنوان حامی خود در سازمان ملل حساب می کند.

به گزارش تحریریه تارنمای شبکه «المیادین» لبنان در بخشی از گزارش خود درباره نفوذ رژیم صهیونیستی در کشورهای عربی نوشت، اگر سردمداران عرب نمی پذیرفتند که زیر بار نفوذ رژیم صهیونیستی در منطقه بروند، این رژیم نمی توانست در آرامش به سر برد. از زمانی که سردمداران کشورهای عربی به عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر روی آورده اند مردم جهان عرب با مصیبت های بسیاری روبرو شده اند.

توافق صلح «آبراهام» از سوی «ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا، «نتانیاهو» نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی، سردمداران امارات، بحرین، مغرب و سودان اعلام شد. این توافق تلاشی برای برقراری صلح، آرامش و امنیت نبود، بلکه ائتلاف جدیدی برای جنگ، ویران سازی و چپاول ثروت های جهان عرب بود.

دامن زدن به تنش در منطقه خاورمیانه و در میان خود عرب ها و یا میان عرب ها و دیگر مسلمانان به ویژه ایرانی ها و همچنین میان سردمداران  و مردم کشورهای عربی سبب می شود که منطقه همواره شاهد جنگ باشد. همچنین ادامه شرایط جنگی و تظاهرات مردمی در کشورهای عربی، حکام واپسگرای عربی را همواره با تهدید روبرو می سازد تا نیاز بیشتری به حمایت آمریکا و رژیم اسرائیل داشته باشند.

تداوم تنش های مذهبی هم در راستای منافع سیاسی و امنیتی اسرائیل است و این رژیم تلاش می کند با دامن زدن به اختلافات از این موضوع بیشتر استفاده کند. همچنین تقویت روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی  میان اسرائیل و کشورهای عربی که روابط خود را با این رژیم عادی ساخته اند ضمانتی برای افزایش نفوذ این رژیم در کشورهای عربی است. رسانه های عربی هم که با دلارهای نفتی مورد حمایت قرار می گیرند با فضاسازی های خود علیه ایران در راستای اهداف اسرائیل گام بر می دارند و تقویت نفوذ این رژیم را تضمین می کنند. هیچ کسی در این رسانه ها از دخالت و نفوذ اسرائیل در خاورمیانه، آفریقا، هند، آمریکای لاتین، اوکراین و آذربایجان با کمک سردمداران عرب سخنی به میان نمی آورد.

صفحه عربی شبکه «دویچه وله» هم چندی پیش درباره گسترش نفوذ رژیم اسرائیل در کشورهای آفریقایی نوشت، روابط ژئوپلتیکی رژیم اسرائیل با شماری از کشورها در ماه های اخیر شاهد رشد قابل ملاحظه ای بوده است. همچنین این موضوع هم مطرح است که روابط رژیم اسرائیل با کشورهای آفریقایی وارد فاز جدیدی شود که پایه و اساس آن را همکاری های مربوط به فناوری و توسعه است. 

امضای توافق عادی سازی روابط میان اسرائیل و امارات سبب شده است که اسرائیل برای گشایش فصل جدیدی از همکاری اقتصادی با دیگر کشورها از جمله کشورهای آفریقایی تلاش کند.
 «سامی میعاری» کارشناس مسائل اقتصادی و پژوهشگر دانشگاه تل آویو در این زمینه به بخش عربی زبان شبکه دویچه وله گفت کشورهای آفریقایی و عربی از جمله عربستان و امارات در نگاه خود به اسرائیل شباهت هایی دارند زیرا آنها اسرائیل را کلیدی برای رسیدن به کاخ سفید می دانند. کشورهای آفریقایی نیز تلاش می کنند روابط خود را با آمریکا تقویت سازند؛ آن ها  اسرائیل را گذرگاهی برای برقراری روابط با آمریکا می دانند. میان کشورهای آفریقایی و اسرائیل روابطی در جریان بوده است، اما این روابط پس از عادی سازی روابط امارات با اسرائیل گسترش یافته است.

افزایش روابط اسرائیل و کشورهای آفریقایی به دلیل استفاده از نفوذ اقتصادی امارات در قاره آفریقا رخ داده است. قدرت اسرائیل در زمینه فناوری و خدمات امنیتی هم سبب شده است که کشورهای جهان سوم که برای توسعه زیرساخت های اقتصادی خود با این رژیم همکاری کنند. اسرائیل هم از طریق تقویت روابط ژئوپلتیک خود با کشورهای آفریقایی می خواهد نفوذ خود را در سواحل دریای سرخ گسترش دهد تا بتواند قدرت مقابله با ایران را داشته باشد.

«اشرف بدر» پژوهشگر دانشگاه در کرانه باختری و پژوهشگر مسائل آفریقا هم به بخش عربی زبان شبکه دویچه وله گفت تاریخ روابط قاره آفریقا با اسرائیل از تاریخ روابط عادی سازی روابط اسرائیل با امارات قدیمی تر است. «بن گورین» موسس اسرائیل معتقد بود که برقراری آرامش برای اسرائیل از طریق برقراری روابط با کشورهای قاره آفریقا و آسیا امکان پذیر است. «گلدا مائیر» نخست وزیر اسبق اسرائیل هم برای توسعه و اجرای این طرح بن گورین تلاش کرد و آغاز روابط عربی با اسرائیل با توافق «کمپ دیوید» میان اسرائیل و مصر بود.

بر همین اساس اسرائیل به کشورهای آفریقایی به عنوان صندوق رای حامیان خود در سازمان ملل نگاه می کند. زیرا این کشورها با بی طرفی خود یا رای دادن به سود اسرائیل تلاش می کنند در مقابل به توافق های اقتصادی با این رژیم و آمریکا دست یابند.

پایان/

۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
کد خبر: 16068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =