افزایش نرخ بهره فدرال رزرو مانع شتاب بهبود اقتصاد جهانی می‌شود

کریستالینا جورجیوا، مدیر صندوق بین‌المللی پول، گفته که افزایش نرخ بهره فدرال رزرو می‌تواند به ضعف در بهبود وضعیت اقتصادی در برخی کشورها منجر شود.

به گزارش تحریریه، به نقل از سی ان بی سی، جورجیوا که روز جمعه از طریق ویدئو کنفرانس در مجمع جهانی اقتصاد مجازی داووس صحبت ‌کرد، گفت که افزایش نرخ‌های آمریکا می‌تواند پیامدهای مهمی برای کشورهایی با سطوح بدهی دلاری بیشتر داشته باشد. او گفت بسیار مهم است که فدرال رزرو به وضوح و بدون غافلگیری برنامه‌های سیاست خود را اعلام کند. نرخ‌های بهره بالاتر ایالات متحده می‌تواند بدهی‌های دلاری را برای کشورها گران‌تر کند. جورجیوا گفت که پیام صندوق بین‌المللی پول به کشورهایی که بدهی‌های دلاری بیشتری دارند این بود: اکنون اقدام کنید و اگر می‌توانید سررسید را تمدید کنید، لطفا این کار را انجام دهید. اگر ناهماهنگی ارزی دارید، اکنون زمان آن است که آنها را برطرف کنید. او افزود که بیشترین نگرانی او برای کشورهای کم درآمد با بدهی های بالا است و تاکید کرد که در حال حاضر دو سوم آنها یا در مشکلات بدهی یا در خطر سقوط هستند، که دو برابر بیشتر از سال ۲۰۱۵ است.

جورجیوا گفت که صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد که بهبود اقتصاد جهانی ادامه یابد، اما تاکید کرد که این روند در حال از دست دادن شتاب است. به این ترتیب، او پیشنهاد کرد که تصمیم سال نو برای سیاست گذاران بایستی انعطاف‌پذیری سیاسی داشته باشد. وی با توجه به خطراتی مانند افزایش تورم، همه‌گیری کووید-۱۹ و سطوح بالای بدهی، گفت: سال ۲۰۲۲ سال عبور از مانع است. صندوق بین المللی پول در ماه دسامبر هشدار داد که بدهی جهانی در سال ۲۰۲۰ به ۲۲۶ تریلیون دلار رسید که بیشترین افزایش یک ساله از زمان جنگ جهانی دوم است. جورجیوا با توجه به تورم، تاکید کرد که این مشکل خاصی است. قیمت ها در تعدادی از کشورها با سرعت شگفت انگیزی در حال افزایش هستند: تورم منطقه یورو در ماه دسامبر به رکورد ۵ درصد رسید، نرخ تورم انگلیس در همان ماه به بالاترین حد خود در ۳۰ سال گذشته رسید و شاخص قیمت مصرف کننده ایالات متحده با سریع ترین سرعت خود از ماه ژوئن ۱۹۸۲ افزایش یافت. جورجیوا گفت: این ویژگی کشور چیزی است که سال ۲۰۲۲ را به نوعی دشوارتر از سال ۲۰۲۰ می کند. در سال ۲۰۲۰، ما سیاست‌های مشابهی در همه جا داشتیم، زیرا با همان مشکل اقتصاد در حالت رکود مبارزه می کردیم. در سال ۲۰۲۲، شرایط کشورها بسیار متفاوت است، بنابراین ما دیگر نمی‌توانیم در همه جا سیاست یکسانی داشته باشیم، این باید مختص هر کشور باشد و این کار ما را در سال ۲۰۲۲ بسیار پیچیده‌تر می‌کند.

منبع: ایبنا

پایان/

۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۰
کد خبر: 16152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =