تصادف بهبهان کار دست خودروسازان داد/ ورود قوه قضاییه به ماجرا

دادستان کل کشور گفت: در مسئله خودرو متأسفانه شاهد هستیم که حقوق عامه تضییع می‌شود و با این اقدامات مختصر و توصیه‌ها نیز کار به جایی نمی‌رسد.

به گزارش تحریریه، حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری درباره بی‌توجهی خودروسازان به ارتقاء کیفیت خودروها، اظهار کرد: در مسئله خودرو متأسفانه شاهد هستیم که حقوق عامه تضییع می‌شود؛ با این اقدامات مختصر و توصیه‌ها نیز کار به جایی نمی‌رسد و اگر مدیران و مسئولان می‌خواستند این کار را انجام دهد، وضع جور دیگری بود.

دادستان کل کشور تصریح کرد: مسئولان فعلی وزارت صنعت که مدیریت این وزارت‌خانه را عهده‌دار شدند، مدت زمانی نیست سر کار آمده‌اند تا از آن‌ها انتظار داشته باشیم تحول آنچنانی ایجاد کنند اما انتظار ما این است که برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند.

این مقام قضائی بیان کرد: در کنار برنامه‌ریزی آن‌ها، ما نیز قدم‌هایی در این رابطه برداشتیم که شاید در چند روز آینده به نتایجی برسیم و ان‌شاءالله اطلاع‌رسانی خواهد شد.

با وقوع تصادف زنجیره‌ای بیش از 50 خودرو در جاده بهبهان ـ اهواز، مرگ پنج نفر و مصدومیت 41 نفر در این حادثه و تشریح جزئیات این حادثه توسط پلیس، موجی از انتقادات نسبت به کیفیت تولید خودروهای داخلی شکل گرفت.

پس از این حادثه سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور، با تأکید بر اینکه در این حادثه ایربگ هیچ‌کدام از خودروها باز نشد، ضمن انتقاد جدی از خودروسازان، تعیین سهم تقصیر برای آنها در این حادثه و معرفی‌شان به مراجع قضائی، متذکر شد که چرا خودروسازان ارابه مرگ تولید می‌کنند، استانداردها درست نظارت نمی‌شود و وزارت صمت کنترلی نمی‌کند؟

همزمان با موج انتقادات درباره کیفیت تولید خودروهای داخلی، کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز درخواست کرد برای تعقیب خودروسازان داخلی و متولیان استاندارد اعلام جرم عمومی شود.

این کمیسیون در درخواست خود از دادستان برای تعقیب خودروسازان داخلی عنوان کرد: "خبر تأسف‌بار باز نشدن کیسه هوای خودروهای داخلی در حادثه بهبهان و آمار تلفات 50 کشته و زخمی بار دیگر ضرورت رعایت و نظارت بر استانداردهای ایمنی ناظر بر ارتقای کیفیت و امنیت خودروهای داخلی را تداعی کرد. فعل و ترک فعل تولیدکنندگان از حیث تسبیب اعم از با واسطه و بی‌واسطه، نیازمند کارشناسی است. تمرکز بر اقدامات پیشگیرانه و تعقیبی از حیث جنبه عمومی جرم مورد مطالبه عمومی است تا به تعبیر رئیس پلیس راهور کشور "ارابه مرگ" در اختیار شهروندان قرار نگیرد."

اما این پایان کار نبود و احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در اظهاراتی با بیان اینکه اکثر خودروهای حادثه‌دیده دارای ایربگ بودند اما در این تصادف از عقب دچار حادثه شدند، گفت: 15 خودروی حادثه‌دیده در این حادثه متعلق به ایران خودرو و 23 خودرو برای شرکت سایپا بوده است.

اظهارات نعمت‌بخش واکنش معاون اجتماعی پلیس راهور را در پی داشت و این مقام انتظامی خواست که مسئولان صنعت خودروسازی با این سخنان ذهن مردم را منحرف نکنند و متذکر شد: مگر در تصادف زنجیره‌ای غیر از این است که هر تصادفی با جلو به عقب یک خودروی دیگر برخورد می‌کند؟ در تصادفات زنجیره‌ای مانند این حادثه، خودرو ابتدا از جلو به دیگر خودروها برخورد کرده و سپس خودروی دیگر از عقب با آن تصادف داشته است.

منبع: جهان نیوز

پایان/

۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۰
کد خبر: 16252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      1 0
      این بازیها برای خاموش کردن مردم می باشد بعداز سرد شدن مردم آب ازآب تکان نخواهد خورد.وخودروسازان گستاخ تراز قبل به جنایات خودادمه خواهند داد
    • IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      1 0
      دهه ۶۰ حقوق کارمندان حدود ۲۵۰۰ تومان بود بخاری گازی ۸۰۰ تومان. پس از اولین روز استفاده رنگ بخاری می سوخت و چهره زشتی می گرفت .با آمدن رقبا بخاری سازهای بی کیفیت از دور خارج شدند.در مورد خودرو بخاطر انحصار، پیکان مدل ۴۶ بسیار با کیفیت تر از مدل۸۴ است.
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      0 0
      جمعیت کشورهای دیگه گویای کیفیت و خودرو ی زیر پایشان هست ایران اسم پراید در رفته همه خودرو هاش چینی بی کیفیت بکار رفته توی قطعاتش تا به ۲۰ میلیون جمعیت نرسیدیم جمعش کنید واردات رو آزاد کنید