کمبود نفت در بازارهای جهانی قوت گرفت/ نفت گرانتر می شود

روسیه احتمالا قادر خواهد بود فقط نیمی از افزایش تولید برنامه ریزی نفت خام را در شش ماه آینده محقق کند و به کشورهای دیگر اوپک پلاس ملحق شود که قادر نیستند تولیدشان را به میزان بیشتری افزایش دهند.

به گزارش تحریریه، به نقل از بلومبرگ، در حالی که نفت برنت اکنون در بازار لندن بالای ۸۵ دلار در هر بشکه معامله می شود، دورنمای تولید روسیه نشان می دهد بازار جهانی نفت با کمبود عرضه بیش از حد انتظار قبلی روبرو خواهد شد و ریسکهای قیمت انرژی تشدید شده و به رشد تورم که به بالاترین سطح چند دهه گذشته صعود کرده است، دامن می زند.

این عضو اوپک پلاس قرار است هر ماه ۱۰۰ هزار بشکه در روز به تولیدش اضافه کند تا محدودیت عرضه ای که حفظ کرده است را به طور کامل خاتمه دهد. به دلیل افت فعالیت حفاری در سال میلادی گذشته، اکثر تحلیلگران در نظرسنجی بلومبرگ پیش بینی کردند افزایش تولید ماهانه روسیه در نیمه اول سال ۲۰۲۲ نمی تواند از ۶۰ هزار بشکه در روز بالاتر برود.

تحلیلگران بانک امریکا اظهار کردند: ما توانایی روسیه برای ادامه افزایش تولید ماهانه به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز در شش ماه آینده را دشوار می بینیم.

اوپک و متحدانش در حال احیای محدودیت عرضه ای هستند که در اوج بحران پاندمی به اجرا گذاشتند. این ائتلاف قرار است هر ماه ۴۰۰ هزار بشکه در روز به تولیدش اضافه کند با این حال افزایش تولید واقعی به دلیل عوامل مختلف مانند ناآرامیهای داخلی و سرمایه گذاریهای ناکافی در بلندمدت، کمتر از سطح تصویب شده بوده است.

اوپک ماه میلادی گذشته تولیدش را تنها ۹۰ هزار بشکه در روز افزایش داد. طبق برآورد بلومبرگ که بر مبنای آمار وزارت انرژی روسیه بوده است، تولید روسیه در نوامبر ثابت بود و در دسامبر به پایین سهمیه اوپک پلاس کاهش پیدا کرد. در نخستین روزهای ژانویه تولید نفت این کشور کمتر از یک درصد افزایش یافت که شامل تولید نفت خام و میعانات بود.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه اظهار کرده است این کشور همچنان به اهداف تولیدش نائل می شود. وی هفته گذشته به خبرگزاری تاس گفت: تولید نفت ماه جاری به ۱۰.۱ میلیون بشکه در روز رشد می کند. این نرخ تولید مطابق با سهمیه اوپک پلاس و افزایش تولید به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز از دسامبر خواهد بود.

اگر اوپک پلاس برای تحقق اهداف تولید خود همچنان مشکل داشته باشد، ممکن است تبعات اقتصادی گسترده ای پیش بیاید. روند احیای تقاضا برای نفت قوی مانده و از شیوع واریانت امیکرون تاثیر چندانی نپذیرفته است. گروه ویتول اعلام کرده است بهای معاملات نفت برنت از ابتدای سال بیش از ۱۰ درصد رشد کرده و ممکن است افزایش بیشتری هم پیدا کند. قیمتهای بالای انرژی عامل موثری در رشد تورم هستند و کاخ سفید بر همین اساس اوپک پلاس را برای افزایش عرضه و محدود کردن هزینه های سوخت تحت فشار قرار داده است.

اگرچه روسیه در طول سال ۲۰۲۱ به شکل مستمر هر ماه تولیدش را افزایش داد اما تا نوامبر احیای تولید این کشور ضعیف شد. وضعیت چاههای فعال، غیرفعال و تعطیل نشان می دهد که صنعت نفت روسیه ظرفیت مازاد تولید خود را به طور کامل استفاده کرده است. این موضوع بعدا با بیانیه‌های بزرگترین تولیدکنندگان نفت این کشور شامل روس نفت، لوک اویل و گازپروم نفت تایید شد.

غولهای نفتی روسیه سال گذشته هیچ شتابی برای افزایش حفاری تولید نفت نداشتند. چنین اقدامی کمک می کرد ظرفیت جدید در اواخر سال ۲۰۲۱ و سال ۲۰۲۲ اضافه شود. طبق آمار خبرگزاری اینترفکس، تا پایان نوامبر نرخ حفاری در روسیه بر مبنای سالانه ۴.۵ درصد کاهش داشت.

صنعت نفت روسیه به دلیل ابهام پیرامون تاثیر ویروس کرونا بر تقاضا در وضعیت صبر و مشاهده قرار دارد. چندین شرکت تولیدشان را سال گذشته پس از این که پروژه هایشان تخفیفهای مالیاتی را از دست دادند، محدود کردند. این تولیدکنندگان تمایلی ندارند در این پروژه ها سرمایه گذاری کنند مگر این که وزارت دارایی روسیه بخشی از این مشوقها را برگرداند.

امسال اکثر تولیدکنندگان بزرگ روسیه قصد دارند هزینه سرمایه را افزایش دهند که از افزایش حدود ۱۰ درصدی در گازپروم نفت تا حدود ۲۰ درصدی در روس نفت متغیر است. شرکت تات نفت انتظار دارد سرمایه گذاریهای بالادستی این شرکت در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال میلادی گذشته رشد سه تا چهار برابری داشته باشد.

به گفته تحلیلگران شرکتهای ریستاد انرژی و رنسانس کپیتال، افزایش حفاری احتمالا به تولید بالاتر منجر می شود اما عمده این رشد تولید پس از سال ۲۰۲۲ اتفاق می افتد. چاههای جدید امسال تنها رشد تولید ملایمی را به همراه خواهند داشت.

منبع: انرژی امروز

پایان/

۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 16262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =