پیام اردوغان به پوتین

تحلیگران اعتقاد دارند سفر اردوغان به اوکراین باهدف ارسال پیام برای روسیه بود.

به گزارش تحریریه، شاید سفر «رجب طیب اردوغان» به اوکراین در هر زمان دیگری انجام می شد به اندازه شرایط کنونی پرحاشیه و حساس نمی شد؛ به ویژه آنکه رئیس جمهوری ترکیه با سخنانی که در نشست خبری با «ولادیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی خود بیان کرد بیش از پیش تمایل آنکارا به عرض اندام در عرصه منطقه ای و حتی ایستادن در مقابل مسکو را نشان می داد.

اردوغان اگرچه در کیف از تمایل کشورش برای میانجیگری بین روسیه و غرب بر سر اوکراین سخن گفت اما در همین اظهارات هم طعنه هایی را به روسیه زد و برای کاخ کرملین پیام هایی را ارسال کرد و گفت: بار دیگر تداوم حمایت آنکارا از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین از جمله کریمه را تکرار می‌کنم.

اردوغان افزود: همانطور که قبلا هم تاکید کردم ترکیه حاضر است به مسئولیت خود برای پایان دادن به بحران بین روسیه و اوکراین، دو کشور دوست در منطقه دریای سیاه عمل کند.

رئیس جمهوری ترکیه پیش از آغاز این سفر نیز سعی کرد در میان نبرد ژئوپلیتیکی غرب و روسیه که اوکراین به بهانه ای در آن تبدیل شده است پیام های ویژه ای را ارسال کند.

اردوغان از اراده ترکیه برای پیشبرد مشارکت استراتژیک‌ با اوکراین سخن گفت و همزمان تاکید کرد: همانطور که تاکنون انجام داده ایم، به تقویت همکاری های دوجانبه خود در هر زمینه بر مبنای برد-برد ادامه خواهیم داد.

گفتنی است یکی از موضوعات بسیار مهم از نظر روسیه همکاری نظامی ترکیه با اوکراین است. یکی از مقامات دفتر ریاست جمهوری ترکیه پیشتر تائید کرده بود که روسیه مخالف قراردادهای تسلیحاتی ترکیه و اوکراین است اما فشارهای مسکو باعث نمی شود که ترکیه از این توافق ها چشم بپوشد به ویژه اینکه آنکارا از فروش پهپاد ترکیه ای منصرف نمی شود.

گفته می شود در سفر تازه اردوغان به اوکراین قراردادهای مختلفی از جمله پیمان تجارت آزاد امضا شده است. همچنین دو طرف برای رساندن سطح تجارت به ۱۰ میلیارد دلار برنامه ریزی کردند.

تحلیلگران اعتقاد دارند شکست تحولات در قزاقستان به سود مسکو و به ضرر آنکارا در کنار اوضاع وخیم اقتصادی ترکیه موجب شده است تا اردوغان برای به حاشیه بردن مسائل مهم کشورش به سفری حساس و چالش برانگیز برود تا برای افکار عمومی کشورش را وزنه ای در برابر روسیه و قادر به وساطت در بحران های بین المللی نشان دهد.

پایان/

۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 16482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =