گزارش کنایه آمیز بی بی سی از بازار خودرو ایران

بی بی سی انگلیس در گزارش از صنعت خودرو کشور، آنرا به عنوان نشانی بر ناکارآمدی در حل یک مساله ساده ارزیابی کرد.

به گزارش تحریریه، بی بی سی فارسی انگلیس در گزارشی مفصل و با عنوان "مشکلات صنعت خودرو؛ 'تصمیم به واردات محدود خودرو به ایران" به قلم سعید توفیقی و با نگاهی کنایه آمیز به بررسی بازار خودرو آشفته و سوژه شده ایران پرداخت.

این شبکه انگلیسی تصویب قانونی برای واردات 50 هزار دستگاه خودرو به کشور را به سخنان گلایه آمیز و بی سابقه رهبر معظم انقلاب نسبت داد و نوشت: حدود یک هفته پس از انتقاد آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، از کیفیت خودروهای داخلی، کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از تصویب واردات ۵۰ هزار خودرو در کمیسیون تلفیق برای پر کردن بخشی از تقاضای بازار خبر داده است.

بی بی سی نوشت: 

  1. به گفته مقام‌های رسمی در ایران نیاز سالیانه خودرو در این کشور یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است که "در بهترین حالت به یک میلیون دستگاه نمی‌رسد." بازار ایران سالیانه ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو کسری دارد و حتی با تصویب مجلس فقط بخشی از جای خالی تقاضا در بازار پر خواهد شد.
  2. هفته پیش بود که رهبر ایران در اظهاراتی مستقیم خودروسازان ایرانی را خطاب قرار داد و از کیفیت خودروهای ساخت داخل انتقاد کرد و در دیدار با جمعی از تولیدکنندگان و مسئولین صنعتی گفت: "حمایت‌های عملی و تبلیغاتی از تولید داخلی باید منجر به ارتقای کیفیت محصولات و همچنین ارتقای فناوری شود، اما متأسفانه در برخی صنایع به‌ویژه در صنعت خودرو به موضوع کیفیت توجه نمی‌شود و مردم نیز بحق به آن‌ها اعتراض دارند."
  3. رهبر ایران البته بیش از یازده سال پیش (سال ۱۳۸۹) هم در بازدید از شرکت ایران خودرو درخواست افزایش کیفیت را مطرح کرده بود که راه به جایی نبرد. اما اظهارات اخیر او او مشکلات صنعت خودروسازی در ایران را به تیتر اول بسیاری از رسانه‌های ایران تبدیل کرد و وعده‌هایی توسط مسئولان هم در این زمینه مطرح شد. ایران خودرو با انتشار بیانیه‌ای بخشی از این مشکلات را به تحریم‌ها نسبت داد و از "تکدر" خاطر آیت‌الله خامنه‌ای در این زمینه اظهار "تاثر" کرد و در نهایت وعده داد در "تلاشی جهادی" برای رضایت خاطر مردم بکوشد.
  4. این صنعت طی دهه‌های اخیر با چالش‌های فراوانی روبرو بوده است که در سال‌های گذشته فقط به تعداد آنها اضافه شده و موضوع تحریم‌ها فقط بخشی از آن است؛ در این بازار از گرانی خودرو گرفته تا کیفیت محصولات تولید داخل متاثر از هزارتوی مشکلات هستند. مجموعه این مشکلات باعث شده هم خودروساز و هم مشتری و هم متولیان این صنعت به آن انتقادهای جدی داشته باشند.
  5. پژو و پراید سهم بزرگی در تصادفات منجر به فوت و جراحت در ایران دارند.
  6. پس از برجام تعدادی از خودروسازان مطرح بین‌المللی به فعالیت در بازار ایران پرداختند اما این فعالیت دیری نپائید. با آغاز تحریم‌های آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، خودروسازان خارجی از ایران رفتند و همزمان افزایش مستمر نرخ ارز باعث جهش قیمت خودروهای خارجی و همچنین داخلی در ایران شد و تولید خودرو در داخل هم کاهش یافت.
  7. با تلاطم قیمت ارز و سکه در سالهای اخیر و بازگشت نگاه سرمایه‌گذاری به جای کالای مصرفی در بازار خودرو، تقاضا برای ثبت نام خودرو از نمایندگی‌ها افزایش یافت و خودروسازان هم بدون بررسی ظرفیت موجود تولید یا عامدانه (برای جبران ضررهای انباشته) اقدام به فروش کردند که عده زیادی از ثبت نام کنندگان را ماه‌ها در نوبت تحویل نگه داشت.
  8. دولت ایران طی سالهای اخیر در تلاش بوده که اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد را کاهش دهد تا سرمایه‌گذاری در این بازار را از جذابیت بیاندازد اما نگاهی به قیمت‌های سال‌های گذشته از رشد نجومی نرخ‌ها در بازار خودرو حکایت دارد.
  9. هزارتوی مشکلات صنعت خودروسازی در ایران به وضعیت آشفته در این بازار دامن زده است؛ بازاری که تحریم، تولید ناکافی و سوء مدیریت به خروجی بی‌کیفیتی منجر شده است.

تعلل دولت و مجلس و ورود بلاوجه هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام باعث شده است تا صنعت خودرو به پاشنه آشیل نظام تبدیل شده و دلخوری شدید اجتماعی به دنبال داشته باشد. دولت از مدیریت صنعت خودروسازی چشم پوشی نمی کند، قانون را رعایت نمی کند و جسارت کافی در لغو قیمتگذاری ندارد، مجلس اقتدار کافی و قانونی از خود نشان نداده و از فعالان خودرویی کشور حمایت نمی کند و نهادهای بیربط به موضوع مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام هم وارد گود شده اند که خروجی آن تبدیل شدن یک مساله ساده به ابزاری برای مانور رسانه های بیگانه و متهم کردن کلیت نظام به ناکارآمدی شده است. 

پایان/

۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
کد خبر: 16556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
      0 0
      BBCدشمن خارجی هست درست می گوید اما دشمنان داخلی ما را به این روز انداخت .