عراق منتظر چراغ سبز آمریکا در مساله تحریم ایران

مقامات عراق می گویند باوجودی که آمریکا مجوز دریافت نفت و گاز ایران را می دهد اما اجازه انتقال پول نقد را نمی دهد و آن ها اکنون منتظر تصمیم آمریکا مانده اند.

تارنمای «The New Arab» نوشت، عراق ۱.۶ میلیارد دلار بدهی معوق در پرداخت پول گاز به ایران دارد و اکنون از آمریکا می خواهد که اجازه دهد تا بغداد این بدهی خود را پرداخت کند.

باوجودی که عراق ذخایر عظیم نفت و گاز دارد اما همچنان برای تامین نیازهای انرژی خود به واردات وابسته است. عراق اکنون حدود یک سوم گاز و برق خود را از ایران تامین می کند.

علیرغم تحریم‌های کاخ سفید علیه تهران، رئیس جمهوری آمریکا اجازه واردات انرژی را به بغداد داده است اما مجوز پرداخت نقدی پول آن به تهران را نمی دهد.

این محدودیت‌ها از زمانی اعمال شد که واشنگتن بنا بر تصمیم دونالد ترامپ، از توافق هسته‌ای با ایران در سال ۲۰۱۸ خارج شد و تحریم‌ها را علیه تهران دوباره برقرار کرد. کاخ سفید از آن زمان عراق را ملزم کرد که هزینه واردات انرژی خود از ایران را به صورت کالایی و نه نقدی بپردازد.

Yellow gas pipes against a blue backdrop

به نوشته این گزارش، این محدودیت‌ها ایران را مجبور می‌کند که از پول گاز برای تامین مالی واردات محصولات کشاورزی و دارویی استفاده کند که باید به صورت موردی توسط مقامات آمریکایی تأیید شود.

«عادل کریم» سرپرست وزارت برق عراق در مصاحبه ای با تلویزیون دولتی این کشور گفت که معوقات عراق در پرداخت به ایران اکنون بالغ بر ۱.۶۹ میلیارد دلار است.

کریم گفت: این وجوه در بانک تجارت عراق باقی مانده و هنوز به دولت ایران پرداخت نشده است. با توجه به اینکه دولت آمریکا به ما اجازه واردات گاز را داده است، باید اجازه دهد که این وجوه را آزاد کنیم.

ایران که از ناکامی عراق در پرداخت بدهی هایش ناراضی است تاکنون بارها تحویل گاز و برق به عراق را قطع کرده و قطعی همیشگی شبکه انرژی عراق را تشدید کرده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد که قرارداد با ایران هیچ بند جریمه ای برای عدم رعایت تحویل کالا یا پول ندارد. تصور می کنم این قرارداد با عجله تنظیم شد.

کریم گفت که قرار بود یک هیئت عراقی برای گفتگو در مورد این موضوع در روزهای آینده به تهران برود.

پایان/

۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 16672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =