قیمت واقعی دلار کمتر از ۱۷۰۰۰ تومان

 قیمت واقعی دلار باتوجه به تورم دو سویه ریالی و دلاری، کمتر از ۱۷۰۰۰ تومان است.

بر اساس رابطه محاسبه قیمت دلار با نسبت تورم داخلی به خارجی (که همواره مدافعان افزایش قیمت دلار به آن استناد می کردند)، قیمت دلار بایستی بین ۱۳ تا ۱۷ هزار تومان باشد، هر چند نرخ های تورم بالای ۴ سال اخیر نیز نتیجه شوک های مستمر قیمت ارز است و بدون شوکهای قیمت ارز، قیمت دلار نبایستی بیش از ۷۰۰۰ تومان باشد.

این که عده ای در داخل و خارج از دولت بر طبل دلار دستوری گران می کوبند و با واقعی سازی نرخ ارز مخالفت می کنند، ناشی از لابی سازی خصولتی ها و رانتی ها برای حفظ منافع کلان به دست آمده و استمرار غارت مردم است.

اگر شرایط تحریمی مسبب افزایش نرخ ارز هست و شوکهای قیمت ارز در ۴ سال اخیر دولت ساخته نیست، پس قیمت ارز باید واقعی شود.

حفظ قیمت بالا و غیرواقعی ارز نتیجه ای جز نرخ تورم بالا، نرخ تشکیل سرمایه پایین، رشد اقتصادی ضعیف و بی کیفیت، رکود تورمی و تشدید شکافهای طبقاتی و بحران های اجتماعی هیچ دستاوردی در ۴ سال آینده به دنبال نخواهد داشت.

پایان/

۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 16687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • احمد IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      0 2
      آقای اقتصاددان شما که اینقدر باسوادی لطفا قیمت واقعی مسکن، خودرو، خوراک و... را هم بفرمایید. کسی الان در ایران هر چی داره و نداره بفروشه و تبدیل به دلار کنه و منتقل کنه به خارج بدون شک زندگی بسیار بهتری از وضعیت الان خود در ایران خواهد داشت. علتش مفت بودن دلار در ایران هست آقای دانشمند. قیمت دلار رو پایین نگه دارید تا هر کس توانایی داره راحت سرمایه اش رو دلار کنه و از این مملکت بزنه بره. الان با فروش یک آپارتمان در ایران میشه دو تا آپارتمان در ترکیه خرید. الان سفر خارجی ارزونتر از سفر داخلی هست. علتش ارزون بودن دلار در ایران هست آقای دانشمند. اول قیمت مسکن و خودرو و.. را ارزون کن بعد به فکر ارزونی دلار باش آقای دانشمند.
      • رضا IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
        0 0
        قیمت مسکن و خودرو و خوراک و... تابع قیمت دلار می باشد و به واسطه بالا بردن عمدی دلار توسط دولت برای جبران کسری بودجه این اقلام هم بالا رفته . خلاصه این قیمت بالا دلاره که تورم بوجود اورده نه برعکس . و برای برگشتن این اقلام اول باید قیمت دلار پایین بیاد بعد متناسب با قیمت جدید دلار بقیه اجناس و کالاها قیمت گذاری شن
    • مهم IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      1 0
      خب این بابا کی هست؟ اسم بنده خدا رو بنویسید لااقل!
    • ع IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      1 0
      اگردلارقیمت واقعی دردسترس مردم قرارگیردپس انگلهای رانتی که دست درحاکمیت ودولت دارندچکارکنند؟ همین افرادمخالف برجام وارتباط باجهان هستند.چون منافعشان درخطرانقراض قرارمیگیرد.دراین برهه اززمان دستور رضاشاهی یاتیموری میخواهدتااین افرادازصحنه خارج شوند.
    • IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      0 1
      خبرتان چون مشپخص نیس کارشناس کیست ناقص است