بالاخره واردات خودرو آزاد شد

پس از مدتها کشمکش های فراقانونی، بالاخره واردات خودرو آزاد گردید و از تاریخ مشخصی انجام خواهد شد.

به گزارش تحریریه، پس از مدتها کشمکش های فراقانونی، بالاخره واردات خودرو آزاد شد و با پایان یافتن مصوبه غیرقانونی سران قوا در خرداد سال 1397 که واردات خودرو را تا سال 1401 ممنوع کرده بود، واردات خودرو آزاد می شود، مگر اینکه این قانون شکنی در بهار سال آینده با مصوبه جدید 3 قوه تمدید شود. زیرا طبق قانون برنامه شش توسعه؛ وضع موانع غیرتعرفه ای ممنوع است، اما به طور رگباری بر واردات و صاردات به بهانه های مختلف مانند کمبود ارز و تنظیم بازار انجام می شود. 

از مقام های 3 گانه موثر که به جای 3 نهاد قانونی نشسته و حتی دستگاه قضائی که اساسا کارکرد دیگری دارد نیز به آنها پیوسته است، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس صراحتا با منع واردات خودرو مخالف بوده و شدیدا از واردات حمایت می کند. 

موضع آیت الله رئیسی مشخص نیست و وزیر صمت دولت سیزدهم در ابتدای حضور در دولت اعلام کرد که با واردات به طور کلی مخالف نیست، اما در 6 ماه آینده نباید انجام شود تا بازار خودرو به وسیله ایشان به سامان گردد. دوره 6 ماهه موردنظر وزیر صنعت مانند وعده شب امتحان به سرعت به پایان رسید و بازار خودرو با 20 درصد افزایش افسارگسیخته تر از گذشته شده و وضعیتی مضحک پیدا کرده است که اگر به طور مطلق هم به حال خود رها شود و اینهمه دستگاه مسئول نداشته باشد بعید است بدتر از این شود. 

تذکر شدید رهبر معظم انقلاب درباره وضعیت صنعت خودرو کشور و متعاقب آن تکرار نظر ایشان به وسیله یکی از مداحان معروف و خوشنام در راهپیمایی روز 22 بهمن را می توان به نوعی دلخوری معظم له از مدیریت صنعت خودرو و ورود فراقانونی هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام دانست، که با هدف نظارت(پسینی) برای آسیب شناسی انطباق بودجه ها و برنامه های 5 ساله با راهبردهای کلان ولایت فقیه با هدف ارتقا همه جانبه نظام، ایجاد شده، اما به مرجع دخالت در تصمیم ها تبدیل شده است. که نتیجه آن برهم خوردن مرجع پاسخگویی و مسئولیت شده و عملا دولت و مجلس را از سیاستگذاری در مساله خودرو کنار زده و مجمع را به جای آن می نشاند؛ بدون اینکه پاسخگو هم باشد و در نهایت وزیر صمت باید پاسخگویی بازاری باشد که در آنجا اختیاری ندارد که خروجی چنین سازوکاری مشخص است. 

در دوره ای که نظام بانکی روزی 3500 میلیارد تومان پول بدکیفیت و مخرب خلق کرده و تابع هیچ سازوکاری نیست، و در نتیجه اقتصاد را به آشوب و رالی قیمت ها کشانیده است، صنعتگران کشور به بهانه های بی ربط محاکمه می شوند تا قربانیان؛ مصرف کنندگان و تولیدکنندگان؛ به جای متهمان اصلی؛ سیاستگذاران؛ نشانده شوند. زیرا وضعیت خودرو کشور در خلا شکل نگرفته و ناشی از یک سیاستگذاری طولانی مدت بوده است. سیاستگذاری عجیبی که شرکت های خودروسازی را به واحدهایی دولتی، خصوصی و خصولتی تبدیل کرده است که مزایای هیچ یک را ندارد، اما معایب هر 3 روش مالکیت شرکتی را دارا است.

عقب نشینی شورای نگهبان از مخالفت با واردات خودرو که با دخیل کردن نظر مشورتی مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان یک مساله حاکمیتی انجام شده بود، در کنار پس گرفتن تغییرات انجام شده در کمیسیون تلفیق برای واردات 50 هزار دستگاه خودرو سواری، نشان می دهد که به دلیل آزادسازی واردات در سال آینده نیازی به دور زدن های فراوان قانونی نیست و واردات خودرو منع قانونی ندارد که نیازمند قانونگذاری جدید باشد و از خرداد سال بعد انجام خواهد شد. یعنی تصمیمی که دولت رئیسی باید از شهریور ماه اتخاذ می کرد به 9 بعد منتقل شد تا دولت سیزدهم شروعی بسیار بد داشته باشد و جایگاه اجتماعی خود را سست کند. 

نتیجه اینکه باید واردات خودرو در سال آینده را مساله ای قطعی دانست که نهادهای کشور نتوانستند به طور منطقی حل کنند و رهبر معظم انقلاب ناگزیر از ورود به موضوع شد. با این حال مساله صنعت خودرو همچنان مشکلات گذشته را دارد و اصرار دولت بر مدیریت خودروسازان داخلی که علیرغم عرضه در بورس همچنان دولتی اداره می شوند باعث مرگ صنعت خودروسازی کشور خواهد شد. بدون شک وضعیت کنونی صنعت خودرو قابل دفاع نیست، اما رها کردن بازار 85 میلیون نفری کشور هم عاقلانه نیست و باید با توجه به اصل رقابت و حمایت سازگار با رقابت، آنرا برای تولید داخل حفظ کرد. 

پایان/

۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 16724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 18
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      12 1
      چرا تیترهای دروغین مینویسید؟
    • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      0 0
      هر روز که به سایتها نگاه میکنم به امید خبر خوش که خودرو ارزان شود متاسفانه هسچ مسئولی حاضر نیست خبر خوش بدهد همه مردمو شاد کنند فقط برای دلالان خبر خوب هست از جمله خبر واردات خودرو آزاد نمیشود از مذاکره وین خبر خوب مخابره نمیشه ما مردم چکار کنیم خودرو چینی که 500میلیون تومن قیمتشه ایجا میدن یک میلیاردوهفت صد میلیون تومن کجا عدالت هست بلکه این سیاست ها کلی نظام هست اینجور شود مگر ما مسلمان نیستیم تو کشورها غیر مسلمان این کار نمیکنند این پولها به جیب کی میره اینکارها اعتماد مردمو هر روز نسبت به مسئولین سلب میکند.
    • مجید IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      16 0
      این وسط همه ناراضی هستند ولی هیچ کاری انجام نمیشه. احتمالا نیم کاسه ای زیر کاسه هست. اگر مثلا صادرات خودرو برقی آزاد بشه حجم دود و آلودگی هوای شهرهای بزرگ کم میشه. و هزار کوفت و زهر مار دیگه. خدایا این ابر سیاه کی از روی سرنوشت این مردم کنار میره؟
    • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      18 0
      خدایا خودت رحم کن این شورای نگهبان بایددرحق ملت ظلم نکند واردات ازاد بشه تا خودرو ساز وفرغون ساز بی توجهی به استاندارد خودر وقیمت خیلی بی توجهی می کنن باید آزاد باشد تامردم ازاین فروغان ها نجات پیدا کنن
    • محمد IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      19 0
      تاکی باید مردم جوربکشند ماخودروساز نمیخوایم
    • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      1 0
      تا کی ظلم
    • 4220026657 US ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      1 0
      همین روزهاست که میشود انطور ک بایی میشد تحمل مردم تمام شده خیلی مواظب باشید اولیش خودم
    • امیرعلی IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      0 0
      خداکنه آزاد بشه خسته شدیم انقد پول مفت دادیم به اشغال داخلی
    • امیرعلی IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      1 0
      خداکنه آزاد بشه خسته شدیم انقد پول مفت دادیم به اشغال داخلی
    • علی مشهدی IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      0 0
      جوجه رو آخر پاییز میشمارن
    • سعید IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      0 0
      مردم رو به کشتن میدید یعنی قتل مرتکب میشید وقتی کنار خیابون میبینی پراید رفته زیر تریلی و همه له شدند اون وجدان نداشتتون هیچ عکس العملی نشون نمیده پس شما انسان نیستین.میرسلیم آیا خود و خانوادش پراید سوار میشن این شخص کیه که کسی نمیتونه کاری کنه. لاقل از فرمایشات مقام معظم رهبری خجالت بکشید تا کی سرتون رو زیر برف کردین
    • Sh IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      0 0
      تا کی مردم باید فدای سیاست غلط شما باشن چرا مردم ایران نباید مثل سایر مردم جهان روی خوشبختی نبینن چرا دست از سر مردم بر نمیدارید تا کی مردم ایران باید بخاطر دزدی شما رانت خوری شما و آقا زادهایتات در تابوتهای مرگ کشته بشن دست از سر این مردم بدبخت بردارید ظلم بسه دیگه جان بلبان رساندید خدایا خودت کمک این مردم بیچاره که اسیر یه عده از خدا بیخبر شدن باش
    • IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      2 0
      چطور بگیم،،اقا ما کشورمان ملتمون،،خودروساز نمیخواهیم،،تولیددنکردندخیلی بهتر از فرغون تولید کردن هست..تکلیف ملت هم مشخص میشه،،بلکه مردمم گناه دارن،سوار ماشین درست حسابی بشن
    • IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      0 0
      چه فایده داره اینم ۵۰هزار خودرو پنجاه هزارتا که چیزی نیست واسه کشوری که سالانه نیازش یکو نیم میلیون خودرو هست ایرانخودرو وسایپا سرجمع توسال صدهزار خودرو که بیرون نمیدن به قولا میگن که قرعه کشی میکنن اما یه درصد از تولید خودرو از طریق قرعه کشی میرسه دست مردم اونم جای شک فراوان هست این وسط همه تولیدات شرکتهای خودرو سازی‌ها میرسن دست آقایون دلال که به قیمت بازار آزاد بفروش برسونن واقعا جای بی عقلیه که فکر کنی خودرو سازها همه تولیداتشون رو با قرعه وارد بازار میکنن
    • حامد GB ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      0 0
      تا کی ظلم تا کی ستم .تا کی زور !اخه چه خبره مگه میشه ایقد ظلم به نردم بس کنید دیگه خودتون شرم نمیکنید که قیمتو کیفیت رو نگا میکنید!اخه یه پارس ۴۰۰ملیون! خدایی اگه دلتون به رحم نمیا برا ملت از خدا بترسید! ما خودرو ساز داخلی نخاستیم اصلا . ولمون کنید بکشید بیرون دی تا کی اخه! شرمو حیا کنید . بکشید بیرون دستتون رو از جیب مردم .نمیتونید بکشید کنار حداقل تا اونایی که میتونن بیان درستش کنن !مگه ممکنه مگه میشه یه بازار رو نتونید ساماندهی کنید .یه کاسه ای زیر نیم کاسه هست بلخره! اگرم واقعا نمیتدنید بکشید کنار! لعنت بتون .لعنت!
    • سالار NO ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      0 0
      اگر هم بخواهند آزاد کنند،،فقط و فقط باید خودروهای نسبتا ارزان ولی با کیفیت و ایمنی وارد شود،نه خودروهای لوکس و نیمه لوکس....در غیر اینصورت اجحاف به اکثریت است
    • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
      0 0
      خدا کنه از دست این ماشین آشغالها نجات پیدا کنیم
    • صوفی IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
      0 0
      واردات را منطقی نمیدانند اما غارت 85میلیون نفر با حمایت کامل وزیر صمت از دلالی مجاز است