سندسازی مالیاتی کلاهبردار بزرگ آمریکایی که به کارآفرین معروف شده است

این شخص برخلاف ادعای پرداخت میلیاردها دلار مالیات، هیچ مبلغی را به دولت بابت سودهایش پرداخت نمی کند زیرا با سندسازی عملیات فروش ۴۵ درصدی خود در آمریکا را زیان‌ده عنوان کرده است.

به گزارش تحریریه، «ایلان ماسک» مالک شرکت تسلا مدعی است صورت حساب مالیاتی وی در ایالات متحده ۱۱ میلیارد دلار است اما اکنون مشخص شده است مالک تسلا هیچ مبلغی را پرداخت نمی کند.

تارنمای شبکه خبری «سی‌ان‌ان» نوشت، ایلان ماسک بارها به خود می‌بالید و حتی برخی اوقات ابراز نارضایتی می کرد که برای سال ۲۰۲۱ بیش از هرکسی در آمریکا مالیات فدرال پرداخت می کند. وی عنوان می داشت که حدود ۱۱ میلیارد دلار قرار است پرداخت کند اما گویا تسلا یک سنت هم برای سال ۲۰۲۱ پرداخت نمی کند.

اگرچه تسلا سودآورترین شرکت آمریکا در سال ۲۰۲۱ بوده اما برنامه ای را برای پرداخت مالیات فدرال در آینده پیش بینی نکرده است. تسلا در سال گذشته درآمد خالص ۵.۵ میلیارد دلار را ثبت کرد که رقم تعدیل شده آن به ۷.۶ میلیارد دلار بالغ می شود.

تسلا در پرونده مالی سالانه اخیر خود که به کمیسیون بورس و اوراق بهادار گزارش داد اعلام کرد در عملیات خود در ایالات متحده در سال گذشته ۱۳۰ میلیون دلار بر مبنای عملکرد پیش از مالیات ضرر کرده است. این سازمان ادعا می کند که تمام سود قبل از مالیات آن - بیش از ۶ میلیارد دلار - از عملیات خارج از کشور حاصل شده است. این درحالی است که ۴۵ درصد درآمد شرکت از فروش در داخل ایالات متحده حاصل شده است.

اگرچه تسلا مدعی شد که صورتحساب مالیات خارجی آن به ۸۳۹ میلیون دلار رسیده است، صورت حساب مالیات داخلی آن تنها ۹ میلیون دلار بوده است اما مالیات فدرال آن صفر بود.

تحلیلگران اعتقاد دارند زیان ۱۳۰ میلیون دلاری در عملیات ایالات متحده به احتمال زیاد به دلیل یک رویه رایج برای شرکت‌های چند ملیتی ایالات متحده است: ساختار عملیات آنها به گونه‌ای است که باعث می‌شود  نشان داده شود عملیات ایالات متحده آن ها درآمد کمی داشته و هیچ درآمدی از آن ها  مشمول مالیات نمی شود. 

«مارتین سالیوان» اقتصاددان برتر تحلیل مالیات اعتقاد دارد: این یک امر عادی در شرکت های چندملیتی ایالات متحده است و انجام ندادن آن تقریباً یک اشتباه است.

گزارش اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا نشان می‌دهد که ۶۱ درصد از سود بین‌المللی شرکت‌های چند ملیتی آمریکایی در هفت کشور کوچک - برمودا، کیمن، ایرلند، لوکزامبورگ، هلند، سنگاپور و سوئیس - که بهشت‌های مالیاتی شناخته می‌شوند، ذخیره می‌شود.

Opinion | Why Elon Musk Has a Lower Tax Rate Than You - The New York Times

سناتور «الیزابت وارن» منتقد ایلان ماسک می‌گوید: «تسلا و دیگر شرکت‌های بزرگ مدت‌هاست که از کلاهبرداری‌ها و حفره‌ها استفاده می‌کنند تا به آن‌ها کمک کند از پرداخت مالیات فرار کنند. این امر باید متوقف شود. دموکرات ها برای پایان دادن به قانون کاهش مالیات جمهوری خواهان برای شرکت هایی که سود و مشاغل خود را به خارج از کشور منتقل می کنند، تلاش خواهند کرد. 

در هر صورت تسلا  به این زودی ها مالیاتی را به ایالات متحده نخواهد پرداخت. 

با توجه به کمک مالی قابل توجهی که تسلا مدت‌هاست از حمایت دولت برای خودروهای برقی خود دریافت کرده است، این شرکت مجبور نیست برای اجتناب از پرداخت مالیات، از یک بازی پوسته‌ای برای خارج کردن سود خود استفاده کند. در عوض، شرکت می تواند از ضررهای گذشته برای محافظت از درآمد فعلی خود از هرگونه صورتحساب مالیاتی استفاده کند.

برخی شرکت‌های فناوری سال‌هاست که با کسب سود، ادعای ضرر می‌کنند؛ شرکت هایی مانند آمازون (AMZN)  از این تکنیک استفاده کرده‌اند. همچنین شرکت‌های قدیمی هواپیمایی که مشکلات مالی دارند، مانند تمام خطوط هوایی ایالات متحده، باوجود دریافت میلیاردها کمک فدرال، میلیاردها دلار ضرر در طول همه‌گیری کرونا را اعلام کرده اند تا در سال‌های آینده مجبور به پرداخت مالیات نباشند.

پایان/

۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
کد خبر: 16740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =