۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
تحلیل مذاکرات برجام تا این نقطه 

تحلیل مذاکرات برجام تا نقطه کنونی باتوجه به وضعیت تحریم های ایران به خوبی وضعیت کنونی را نشان می دهد.

منابع جهانی که بر اساس حرکت نفت کش ها؛ صادرات نفت را رصد می کنند اعلام کرده‌اند ایران یک میلیون ۶٠٠ هزار بشکه نفت صادر کرده است، قبل از تحریم ایران روزانه ٢ میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه نفت صادر می کرد فقط ۶٠٠ هزار بشکه کمتر از قبل از تحریم، نفت صادر می شود.

اگر نفت صادر شود باید پول اش در مخارج بانک مرکزی و دولت دیده شود، آیا اینگونه است؟ 

اگر دولت نفت صادر کند، مانده سپرده دولت نزد بانک مرکزی افزایش می یابد و بلافاصله بانک مرکزی از طریق عملیات ریپو، بدهی اش به بانکها بابت اوراق را پرداخت می‌کند.

بانک مرکزی از ابتدای سال تا کنون ٨١ هزار میلیارد تومان خالص بدهی اش را به بانکها کاهش داده است که فقط در یک هفته گذشته ۴ هزار میلیارد تومان بیشتر از آنچه که اوراق فروخته باشد اوراق خریده است و پول اش را به بانکها داده است.

توجه شود(ساده سازی عملیات بانک مرکزی برای فهم مردم عادی): پول صادرات نفت به کاهش بدهی بانک مرکزی به بانک‌ها می انجامد.

در گام دوم اگر تحریم ها کاهش یافته باید بدهی دولت بایت اوراق کاهش می یافت، دولت ماهانه ١١ هزار میلیارد تومان سررسید اوراق دارد و چه میزان اوراق جدید منتشر کرده است؟ 

دولت از ابتدای سال تاکنون ٨٩ هزار میلیارد تومان اوراق سررسید شده را پرداخت کرده و فقط ۶٩ هزار میلیارد تومان اوراق جدید منتشر کرده یعنی ٢٠ هزار از بدهی اش را پرداخت کرده است.

دولت از محل صادرات نفت بدهی اش را کاهش داده است (ساده سازی اثر کاهش تحریم بر بودجه دولت برای کسانی که فهم بودجه برایشان سخت است).

پنجاه سال است بودجه را ردیف به ردیف و تبصره به تبصره با دقت، ولع و عشق دنبال می کنم و صد ها بار روی متن بودجه پشت میز کار به خواب رفته ام، دو نسخه از بودجه به سازمان برنامه اصفهان داده می شد(سالهای دور) و من به هزینه شخصی از روی آن یک نسخه زیراکس می گرفتم که هزینه زیراکس از حقوق ماهانه یک استاد دانشگاه بیشتر بود، تسلط به دو نکته فوق مردم عادی را در تجربه ۵٠ ساله من شریک می کند.
پنجاه درصد بودجه همین دو نکته است؛ حالا شما مسلط به پنجاه درصد بودجه هستید مشروط بر اینکه این دو شاخص را دنبال کنید، برای اینکه درک بهتری از اقتصاد داشته باشید هر هفته این دو شاخص را پیگیر باشید.

پایان/

۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 16805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =