ریشه اقتصادی افزایش طلاق در عراق

اوضاع ناگوار اقتصادی یک شکاف اجتماعی خطرناکی را در جامعه عراق ایجاد کرده که در کنار دیگر مسائل فرهنگی و اجتماعی عاریه گرفته شده از کشورهای غربی، به ویرانی بنیان خانواده های این کشور منجر شده است.

به گزارش تحریریه، مرکز پژوهش ها و بررسی های راهبردی «الروابط» عراق در گزارشی پیرامون افزایش نسبت طلاق در عراق نوشت، فقر، بیکاری و وخامت اوضاع اقتصادی در افزایش ازدواج افرادی که از نظر اجتماعی و سنی هم سطح نیستند، نقش داشته است. بسیاری از این افراد برای فرار از فقر ازدواج کردند، اما گرفتار طلاق و فروپاشی خانواده ها می شوند. اوضاع ناگوار اقتصادی و سیاسی یک شکاف اجتماعی خطرناکی را ایجاد کرده و سبب تضعیف ساختار جامعه شده است.

پژوهش ها نشان می دهند ازدواج دختران کم سن و سال در سایه اوضاع اقتصادی بی ثبات به منشاء نگرانی اجتماعی در عراق تبدیل شده است. بسیاری از خانواده ها به خاطر رهایی از فقر حاضرند دختران کم سن و سال آنان ازدواج کنند. این در حالی است که دولت هم از نظر قانونی با ازدواج افرادی که به سن قانونی نرسیده اند مقابله نکرده است.

به نوشته مرکز پژوهشی الروابط، اوضاع اجتماعی و تغییرات ساختار جمعیتی و مهاجرت ها هم در تغییر نگاه به ازدواج و افزایش آمار طلاق نقش داشته است. موضوعات فرهنگی هم در این زمینه تاثیر برجسته ای داشته اند. همچنین موضوعات فرهنگی و نداشتن درک درست از بنیان خانواده و چگونگی حفظ آن در این چالش نقش دارد. مسائل فرهنگی و اجتماعی عاریه گرفته از کشورهای غربی برای بنیان خانواده ها ویران گر است. برخی از رسانه ها با پخش فیلم های سینمایی غربی هم این افکار ویرانگر را ترویج می کنند و از این طریق ارزش های جامعه انسانی عراق را ویران می سازند.

از طرف دیگر شبکه های اجتماعی هم با انتشار برخی فیلم ها سبب شده اند که زنان نسبت به همسران خود عصیانگر شوند. این موضوع نیز سبب از هم پاشیدن بنیان خانواده ها شده است. 

به نوشته اندیشکده الروابط، آمارهای شورای عالی قضایی نشان می دهد که تعداد طلاق های ثبت شده در ماه آوریل سال گذشته در بغداد ۳۰ هزار، بصره ۵ هزار و ۸۰۰، بابل ۵ هزار و نینوا ۴ هزار و ۷۴۰ مورد بوده است که نسبت به گذشته افزایش زیادی داشته است.

پایان/

۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
کد خبر: 16820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بهرام IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
      1 0
      عراق چ ربطی به ما داره لطفا از وضعیت مردم ایران بگین دارن زیر گرانی له میشن.