چرایی ابطال مصوبه طرح صیانت | تخلفات آشکار کمیسیون مشترک

نماینده مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود دلایل ابطال مصوبه طرح صیانت را مرور کرد.

به گزارش تحریریه، مجتبی توانگر نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس و رئیس کمیته اقتصاد انرژی قوه مقننه در رشته توئیت هایی دلایل ابطال مصوبه طرح صیانت را مرور کرد:

چرایی ابطال مصوبه صیانت/ تخلفات آشکار کمیسیون مشترک

مصوبه کمیسیون مشترک در کلیات طرح صیانت با نظر هیئت رئیسه باطل شد و کمیسیون مشترک در بررسی کلیات طرح صیانت تخلفات آشکار داشته است.
جلسه امروز هیئت رئیسه در راستای ماده ۲۲ آیین‌نامه داخلی تشکیل شد.

طبق بند۱۰ ماده ۲۲ آیین‌نامه، هیئت رئیسه می‌تواند به تخلفات آیین‌نامه کمیسیون‌ها ورود پیدا کند. در بند ۱۰، «بررسی و حل و فصل مسائل و مشکلات کمیسیون‌ها و شعب و اتخاذ تصمیم در موارد اختلافی یا عدم رعایت آیین‌نامه» به عنوان وظایف و اختیارات هیئت رئیسه آمده است.

بر این اساس هیئت رئیسه طبق نامه معاونت قوانین مجلس در خصوص نحوه بررسی کلیات طرح صیانت جلسه‌ای را تشکیل داد و به این نتیجه رسید که نظر کارشناسی معاون قوانین درست بوده و آن را تأیید کرد لذا با این نظر هیئت رئیسه مصوبه کمیسیون مشترک درباره تصویب کلیات طرح صیانت ابطال شد.

طبق ماده ۱۶۶ آیین‌نامه وقتی طرح یا لایحه‌ای به کمیسیون فرستاده می‌شود باید همان طرح یا لایحه در دستور کار کمیسیون قرار گیرد نه اینکه نسخه متفاوتی را مورد بررسی قرار گیرد.

از طرف دیگر اگر کمیسیونی قصد بررسی طرح و یا لایحه‌ای متفاوت با نسخه ارجاعی از صحن را داشته باشد باید طبق ماده ۱۴۲ آن طرح یا لایحه را به کارگروه کارشناسی مرکز پژوهش‌ها ارجاع دهد. مرکز پژوهش‌ها موظف است متناسب با موضوع و مواد طرح و لایحه کارگروهی را جهت بررسی آن تشکیل داده و در نهایت طرح یا لایحه اصلاح شده به کمیسیون اصلی برگردد.

اتفاقی که درباره طرح صیانت رخ داد این بود که کمیسیون مشترک نه تنها طرح ارجاعی از صحن را در دستور کار خود قرار نداد که نسخه‌ای دیگر را در دستور کمیسیون گذاشت و برای اصلاحات آن هم موضوع را به مرکز پژوهش‌ها ارجاع نکرد. با فرض اینکه نظر برخی از آقایان را بپذیریم که طرح به مرکز پژوهش‌ها ارجاع شده باز هم نظر مرکز پژوهش‌ها در رأی گیری کلیات در دستور نبوده است لذا کمیسیون مشترک نمی‌تواند طرحی را غیر از آنچه صحن ارجاع داده را بررسی کند و حتی برخلاف آیین‌نامه به مرکز پژوهش‌ها توجهی نداشته باشد.

تخلف دیگر کمیسیون مشترک براساس ماده ۱۸۲ آیین‌نامه بوده است که طبق این ماده در زمان بررسی بودجه هیچ لایحه و طرح دیگری نمی‌تواند در مجلس مطرح شود. با توجه به اینکه کمیسیون مشترک براساس ماده ۸۵ مسئول بررسی طرح صیانت شده بود تصمیم‌گیری آن‌ها همان تصمیم‌گیری صحن محسوب می‌شود پس نحوه اداره جلسات آن‌ها هم باید مثل صحن علنی باشد بدان معنا که تشکیل جلسه کمیسیون مشترک در زمان بررسی لایحه بودجه خلاف آیین‌نامه است.

البته که در این ایام کمیسیون‌ها جلساتی را برگزار کرده‌اند که این جلسات مشورتی و کارشناسی بوده و منجر به رأی‌گیری درباره طرح یا لایحه‌ای نشده است. کاری که کمیسیون مشترک انجام نداد و از آیین‌نامه تخطی کرد. براساس نظر هیئت رئیسه مصوبه کمیسیون مشترک درباره کلیات طرح صیانت دارای ایراداتی بوده و این مصوبه لغو می‌شود ولی اینکه چه اتفاقی رخ خواهد داد بدان معنا که ادامه بررسی طرح صیانت درکمیسیون مشترک بوده یااینکه به صحن علنی ارجاع می‌شود هنوزمشخص نیست وهمه چیز به بعد از ایام بررسی بودجه موکول شده است.

پایان/

۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵
کد خبر: 16964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =