فرار از اسرائیل شدت یافته است

پیروزی گروه های مقاومت پیامدهایی را در عرصه داخلی رژیم اسرائیل به دنبال داشته و ضمن بروز مشکلات متعدد اجتماعی موجب شده تا مهاجرت معکوس از سرزمین اشغالی سیر افزایشی بگیرد؛ تحولات پایان عمر این رژیم را نزدیک تر کرده است.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه «المیادین» لبنان در گزارشی نوشت، واقعیتی که نمی توان آن را درباره رژیم اسرائیل انکار کرد از هم پاشیدگی این رژیم به سبب شماری از مسائل است. هنگامی که از مهاجرت معکوس از رژیم اسرائیل به اروپا صحبت می شود باید به ایدئولوژی تاسیس جنبش صهیونیسم و اهداف این ایدئولوژی توجه کرد.

یهودیان طی نیمه نخست قرن بیستم به صورت دسته جمعی تشویق شدند تا از اروپا به سرزمین فلسطین مهاجرت کنند. در آن زمان «دیوید بن گوریون» رئیس سازمان صهیونیسم جهانی تاسیس رژیم اسرائیل را در سال ۱۹۴۸ میلادی اعلام کرد. پس از آن یهودیان جهان تشویق شدند تا به سرزمین های فلسطین مهاجرت کنند. طی ۵۰ سال نخست اشغال سرزمین فلسطین، در نتیجه پشیتبانی آمریکا و اروپا اندیشه تاسیس رژیم اسرائیل به خوبی پیش می رفت و یهودیان برای مهاجرت به سرزمین های فلسطین تشویق می شدند. اما به سرعت این وضعیت تغییر کرد و شماری از تحولات به ویژه جنگ های این رژیم با گروه های مقاومت اوضاع را تغییر داده است.

گروه های مقاومت توانسته اند در جبهه های نبرد، پایه های رژیم اسرائیل را به لرزه در آورند. در سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶ مقاومت لبنان موفق شد اسرائیل را شکست دهد. این موضوع پیامدهایی را در جبهه داخلی این رژیم به دنبال داشت. در ادامه گروه های مقاومت فلسطین هم موفق شدند در درگیری های نظامی شهرک نشینان صهیونیست را مجبور سازند از شهرک ها مهاجرت کنند.

نبرد «شمشیر قدس» که در می سال ۲۰۲۱ رخ داد در سراسر منطقه تاثیر گذاشت و لرزه بزرگی در داخل رژیم اسرائیل در همه عرصه های سیاسی، نظامی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی به دنبال داشت. این نبرد نشان داد که دیگر شهرک های صهیونیست نشین در امنیت به سر نخواهند برد و مهاجرت معکوس از اسرائیل سیر افزایشی به خود گرفت.

دیگر تل آویو یک شهر گردشگری و اقتصادی امن نخواهد بود و موشک های مقاومت به عمق آن خواهند رسید. این موضوع نشان می دهد که امنیت ملی رژیم صهیونیستی به طور کامل در حال از بین رفتن است و موجودیت این رژیم اکنون بیش از هر زمان دیگر تهدید می شود و شهرک نشینان صهیونیست دیگر هیچ امیدی ندارند. 

اکنون مهاجرت معکوس یهودیان، ذهن بسیاری از محافل امنیتی و سیاسی اسرائیل را به خود مشغول کرده است. صهیونیست ها حال در نگرانی به سر می برند. و مقاومت از هر سو این رژیم را احاطه کرده است. این رژیم با تنش های داخلی بی سابقه ای دست و پنجه نرم می کند و حالتی از شکاف و فروپاشی میان مولفه های مختلف آن وجود دارد.

جامعه اسرائیل و ساختار جمعیتی آن با تنش هایی روبرو هستند. شهرک نشینیان صهیونیست شاهد تنش طبقاتی میان یهودیان اشکنازی و سفادری است. همچنین موضوع نژاد پرستی و تحقیر یهودیانی که از اتیوپی به سرزمین های اشغالی مهاجرت کرده اند بر وخامت اوضاع افزوده است. حتی «یووال دیسکین» رئیس پیشین دستگاه امنیت داخلی اسرائیل موسوم به «شاباک» گفته است که اسرائیل به دلیل برخی مسائل داخلی از درون فرو خواهد پاشید و تا نسل آینده باقی نخواهد ماند.

See How Much You Know About the Israeli-Palestinian Conflict | Council on  Foreign Relations

شکاف میان اسرائیلی ها عمیق تر شده است و بی اعتمادی در نهادهای حکومتی در حال افزایش است و فساد همه جار را فراگرفته و همگرایی اجتماعی ضعیف است. 

آمارهای اداره آمار اسرائیل نشان می دهد که فرار مغزها از اسرائیل از سال ۲۰۰۶ تا کنون افزایش یافته و در سال ۲۰۱۳ به رقم ۲۶ درصد رسیده است. حدود ۱۹ هزار یهودی طی سال های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۶ از اسرائیل مهاجرت کرده اند و دیگر بازنگشته اند. این رقم در سال ۲۰۰۷ به ۲۵ هزار تن رسیده است. از آغاز سال ۲۰۲۰ هم حدود ۱۶ هزار یهودی، به دلیل ترس از موشک های مقاومت از سرزمین های اشغالی مهاجرت کرده اند. گزارش ها نشان می دهند که یک سوم یهودیان در اندیشه مهاجرت هستند. 

پرفسور «مارتین وان کارویلد» استاد دانشگاه عبری در شهر قدس اشغالی گفته است ارتش اسرائیل از سر تا پا به دلیل گسترش پدیده اعتیاد و فروش مواد مخدر در شرایط آشفته ای به سر می برد. سربازان با هدف کسب پول، سلاح های خود را به گروه های مقاومت می فروشند. نسبت مهاجرت اسرائیلی ها به اروپا و آمریکا افزایش یافته است و تنش ضد فلسطینی ها به زیان اسرائیل تمام می شود. در نتیجه این رژیم به پایان عمر اسرائیل منجر خواهد شد.  

به نوشته المیادین، «بینی موریس» مورخ اسرائیلی گفته طی چند سال آینده عرب ها و مسلمانان پیروز خواهند شد و یهودیان در اقلیت خواهند بود. آنها یا کشته می شوند یا اینکه تحت تعقیب قرار می گیرند و خوش شانس ترین آنها کسی خواهد بود که بتواند به اروپا یا آمریکا مهاجرت کند.

پایان/

۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 16971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =