هیات عالی نظارت مجددا صدای مجلس را درآورد

هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام مجددا صدای نمایندگان مجلس شورای اسلامی را درآورده است.

به گزارش تحریریه، باتوجه به انتقاد صریح رهبر معظم انقلاب از صنعت خودرو کشور، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی صراحتا از نقش هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام(ذیل مجمع تشخیص مصلحت نظام) در وتو کردن طرح مجلس برای آزادسازی واردات خودرو انتقاد کردند. ظاهرا دخالت هیات عالی نظارت به مساله خودرو محدود نشده و وارد طرح مجلس برای بهبود محیط کسب و کار نیز شده اند که همین مساله صدای نمایندگان مجلس را درآورده است. 

در نطق میان دستور مجلس محسن زنگنه در نشست علنی نوبت عصر امروز(شنبه، 7 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی، گفت: یکی از بهترین قوانینی که در مجلس مصوب شد قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار است. این قانون چند بار بین مجلس و شورای نگهبان رفت و آمد داشت و در نهایت این شورا ایرادی بر این مصوبه مجلس نگرفته است. متاسفانه هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام چند ایراد به ماده یک این طرح گرفته است. براساس قانون و ماده 7 مقررات عالی نظارت بر حسن اجرا آمده است بعد از اینکه موارد به هیات اعلام می شود کمیسیون مربوطه موارد را به مجمع اعلام می کند، اگر مجمع مغایرت و یا عدم انطباق را پذیرفت نمایندگان مجمع موارد مذکور را در کمیسیون های ذیربط مجلس مطرح می کنند.

این نماینده مجلس توضیح داد: در نهایت شورای نگهبان باید اعلام نظر کند اما متاسفانه هیات عالی نظارت بدون اینکه از نمایندگان کمیسیون جهش تولید دعوت کند و بعد از اعتراض به رویه هیات نظارت، نماینده مجلس در جلسه حاضر شد اما متاسفانه نتوانست مسائل را مطرح کند و در نهایت هیات عالی نظارت این قانون بسیار مهم را مغایر دانست و مجلس با نامه هیات عالی روبه رو شده است. انتظار می رود هیات رئیسه وظایف و اختیارات هیات عالی نظارت را به گونه ای تدبیر کند که جایگاه مجلس و شورای نگهبان خدشه دار نشود و قوانین بسیار خوب با این سد مواجه نشود.

علی نیک زادثمرین نایب رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار قانون اساسی، گفت: هیات عالی نظارت نمی تواند مصوبه ای را لغو کند بلکه باید نظر خود مبنی بر نظارت بر سیاست های کلی را به شورای نگهبان اعلام کند و شورا نظر را به مجلس ارسال کند تا ما در مجلس پیگیری کنیم.

پایان/

۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 17008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =