چرخش خریداران نفت به سمت ایران/بی توجهی به تحریم‌ها با کاهش عرضه

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: کمبود عرضه نفت بار دیگر ایران را به عنوان یک تولیدکننده مطمئن نفت در کانون توجه خریداران قرار داده است.

به گزارش تحریریه، محمد خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به وضعیت بازار نفت اظهار کرد: با کنترل و کاهش بیماری کرونا بسیاری از فعالیت‌های تجاری به حالت اولیه خود بازگشته است و قیمت نفت تحت تأثیر افزایش تقاضا، روند صعودی خود را آغاز کرده است و افزایش تولید ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه از سوی اوپک‌پلاس نیز نتوانسته پاسخگوی نیاز بازار باشد.

وی ادامه داد: عوامل اقتصادی در کنار مسائل ژئوپلیتیکی مانند حمله موشکی به امارات، جنگ داخلی یمن و جنگ روسیه و اوکراین بازار نفت را تحت تأثیر خود قرار داده است.

خطیبی با بیان اینکه بازار انرژی کشش تحریم روسیه را ندارد، عنوان کرد: در حال حاضر میزان عرضه نفت پاسخگوی تقاضا بازار نیست و بسیاری از کشورها علاوه بر استفاده از ذخایر خود حتی به استفاده از ذخایر استراتژیک روی آورده‌اند، ‌ به همین دلیل کشورهای اروپایی و آمریکا به‌ صراحت از عدم تحریم بخش انرژی روسیه خبر دادند اما علی‌رغم این موضوع گیری برخی از شرکت‌های کشتیرانی از بارگیری محموله‌های نفتی روسیه خودداری کردند، در صورتی‌که این روند ادامه داشته باشد میزان عرضه نفت کاهش خواهد یافت و این شرایط به معنی افزایش قیمت نفت در بازار خواهد بود.

نماینده سابق ایران در اوپک بیان کرد: در صورتی‌ که نیاز بازار تأمین نشود ایران به‌عنوان یک تأمین‌کننده مطمئن در بازار می‌تواند میزان عرضه در بازار را افزایش دهد، ‌ حتی با وجود تحریم‌ها در هفته‌های اخیر میزان خرید نفت از ایران افزایش‌ یافته است و بسیاری از کشورها بدون توجه به تحریم‌های بین‌المللی، اقدام به خرید نفت از ایران کردند.

وی افزود: سهمیه کشورها در سازمان اوپک بر اساساً تولید آن‌ها اعلام می‌شود و با توجه به اینکه ظرفیت ایران پیش از تحریم‌ها ۳.۸ میلیون بشکه نفت بوده است، در صورتی‌که تحریم‌ها برداشته شود ایران می‌تواند به سهمیه گذشته خود برگردد و تقاضا بازار نیز می‌تواند بازگشت ایران را تسهیل کند.

خطیبی تصریح کرد: در شرایطی که تولیدکنندگان با حداکثر ظرفیت نسبت به تولید نفت اقدام می‌کنند، تأمین مازاد تقاضا امری دشوار خواهد بود و این شرایط باعث افزایش توجه به ایران می‌شود، کشوری که به دلیل تحریم از تمام پتانسیل خود استفاده نمی‌کند، به همین منظور کشورهای دیگر با رصد شرایط ایران به دنبال تأمین نیاز خود خواهند بود در این میان کشورهایی که سریع‌تر اقدام کنند، می‌تواند سهمی بیشتر از نفت ایران را به خود اختصاص دهند.

به گفته وی؛ ‌ صرف‌نظر از توافق یا عدم توافق برجام ادامه روند صعودی قیمت نفت، جایگاه ایران به‌عنوان یک تولیدکننده مطمئن تثبیت خواهد شد و بسیاری از کشورها به‌منظور تأمین نیاز خود برای خرید از ایران اقدام خواهند کرد.

نماینده سابق ایران در اوپک عنوان کرد: پیش‌بینی دقیقی نمی‌توان از عوامل و متغیرهای سیاسی تأثیرگذار بر بازار نفت انجام داد اما برخی از گزارش‌ها و تحلیل‌های حوزه انرژی حکایت از افزایش ۳.۵ میلیون بشکه‌ای در بازار نفت دارد و به دلیل اینکه طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری مناسبی در صنعت نفت جهان صورت نگرفته، نمی‌توان به افزایش یک‌باره ظرفیت‌ها متناسب با نیاز بازار امیدوار بود و این تقاضا می‌تواند محرک مناسبی برای افزایش قیمت نفت باشد.

منبع: آنا

پایان/

۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 17019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =