پیامدهای جنگ اوکراین بر کشورهای عربی

تداوم جنگ در اوکراین نه تنها امنیت غذایی کشورهای عربی را با خطر روبرو می کند بلکه صنایع این کشورها هم در بلندمدت از این بحران به شدت متضرر خواهد شد.

به گزارش تحریریه روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان در گزارشی به قلم دکتر «عبدالله الردادی» پژوهشگر مسائل اقتصادی نوشت، با وجود اینکه اوکراین در اقتصاد جهانی جایگاه بالایی ندارد و در رتبه ۵۶ قرار گرفته است، اما حمله روسیه به این کشور قطعا بر روی اقتصاد جهانی تاثیر خواهد گذاشت. زیرا اوکراین یکی از مهمترین کشورهای صادر کننده تولیدات کشاورزی است.

بیش از دو سوم مساحت این کشور برای کشاورزی مناسب است. اوکراین سالانه ۴.۸ میلیارد دلار ذرت،  ۳.۸ میلیارد دلار روغن آفتابگردان و ۳.۱۱ میلیارد دلار گندم صادر می کند. این کشور بیهوده لقب سبد غذایی اروپا را به خود اختصاص نداده است. این کشور ۱۲ درصد از تولید گندم، ۱۶ درصد از تولید ذرت، ۱۸ درصد از تولید جوی اروپا را به خود اختصاص داده است. روسیه، چین، آلمان، لهستان، ایتالیا از برجسته ترین شرکای تجاری اوکراین به شمار می روند. 

به نوشته روزنامه الشرق الاوسط، بسیاری از کشورهای عربی نیز با اوکراین مبادلات تجاری انجام می دهند. ۱۲ درصد از صادرات اوکراین به کشورهای عربی صورت می گیرد. این کشور با ۱۸ کشور عربی دارای تبادل تجاری است که ارزش این مبادلات در سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۶.۳ میلیارد دلار بوده است. مصر، عربستان، عراق، امارات، مغرب و تونس از مهمترین کشورهایی هستند که با اوکراین دارای روابط تجاری هستند. حجم مبادلات تجاری این کشورها با اوکراین در مجموع ۴.۵ میلیارد دلار است.

در میان کشورهای عربی، مصر در واردات کالا از اوکراین در رتبه نخست قرار گرفته است. حجم واردات مصر از اوکراین بیش از ۱.۶ میلیارد دلار است که دو سوم آن را ذرت و گندم تشکیل می دهند. عربستان هم در واردات کالا از اوکراین در رتبه دوم قرار دارد و مقدار واردات این کشور از اوکراین ۷۰۹ میلیون دلار است که بیشتر آن را گندم، جو و فلزات تشکیل می دهند.

در بخشی از گزارش این روزنامه سعودی می خوانیم: مصر در راس کشورهایی است که از جنگ اوکراین بیشترین تاثیر را می پذیرد. این کشور به عنوان نخستین وارد کننده گندم جهان ۱۵ درصد از نیازهای خود به گندم را از اوکراین و ۵۵ درصد را از روسیه تهیه می کند. از این رو، ادامه جنگ در اوکراین امنیت غذایی مصر را با خطر روبرو خواهد کرد. همچنین این کشور ۳۴ درصد از نیازهای خود به ذرت را از اوکراین فراهم می کند.

 روزنامه الشرق الاوسط در بخش پایانی گزارش خود آورد: افزون بر آثار و پیامدهای مستقیم جنگ اوکراین بر کشورهای عربی این جنگ پیامدهای غیر مستقیمی هم برای این کشورها به دنبال دارد که سنگین تر از پیامدهای مستقیم است. بسیاری از کشورهای عربی به ویژه در زمینه تامین آهن و فلزات خود به اوکراین نیازمند هستند و این موضوع در بلند مدت بر روی صنایع کشورهای عربی تاثیر خواهد گذاشت.

پایان/

۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 17036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =