جزئیات شیوه جدید سهمیه بندی بنزین | گام اول دولت برای تغییر نظام سهمیه بندی

دولت گام اول تغییر نظام سهمیه بندی بنزین را در کیش برداشته است و به نظر می‌رسد این طرح با اجرای سراسری خود فاصله کمی داشته باشد.

به گزارش تحریریه، دولت برای تغییر الگوی سهمیه‌بندی بنزین تصمیم خود را گرفته است و قرار است پس از اجرای آزمایشی در کیش و قشم این طرح را به‌صورت سراسری اجرا کند. این طرح با هدف افزایش عدالت اجتماعی و باز توزیع یارانه‌های انرژی در دستور کار قرار گرفته است.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در این خصوص اعلام کرد: بر اساس اعلام کمیته اطلاع‌رسانی «طرح باز توزیع یارانه بنزین» این طرح یکی از پیشنهادهای عدالت‌گرایانه به‌ منظور بهره‌مندی همه افراد جامعه از یارانه حامل‌های انرژی و تغییر مبنای یارانه بنزین از هر خودرو به هر فرد (چه صاحب خودرو چه فاقد خودرو) بود، این موضوع در ستاد اقتصادی دولت مطرح و مصوب شد برای روشن شدن ابعاد طرح، به‌ صورت موقت و آزمایشی در برخی نقاط کشور اجرا شود. در این طرح مشابه گذشته قیمت بنزین یارانه‌ای ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد ۳ هزار تومان است و افراد فاقد خودرو که مصرف بنزین ندارند می‌توانند سهمیه بنزین یارانه‌ای خود را به دیگران انتقال دهند یا به فروش برسانند. سهمیه خودروهای عمومی کماکان مانند قبل به کارت سوخت آن‌ها تعلق می‌گیرد.

کمیته اطلاع‌رسانی این طرح در اطلاعیه خود تصریح کرده است که با توجه به موفقیت تست فنی این طرح در بهمن‌ماه از اول اسفند، اعطای ۲۰ لیتر سهمیه به هر فرد در جزیره کیش به‌صورت آزمایشی آغازشده است که خبر خوبی برای خانوارهای فاقد خودرو و بهره‌مندی آن‌ها از یارانه انرژی محسوب می‌شود.

تأکید اصلی طرح بر روی توزیع عادلانه یارانه بنزین است

علی ملکی رئیس ستاد هماهنگی طرح باز توزیع یارانه بنزین اظهار می‌کند« تأکید اصلی طرح بر روی توزیع عادلانه یارانه بنزین است. برنامه ما این است که این طرح در فاز اول در جزیره کیش اجرا شود و پس از رفع اشکالات آن در جزیره قشم نیز اجرایی خواهد شد و سپس به‌کل کشور توسعه پیدا می‌کند».

وی ادامه می‌دهد« این طرح شامل خودروهای شخصی می‌شود و سهمیه سوخت خودروهای عمومی تغییری نخواهد داشت».

ملکی با بیان اینکه در این طرح کلیه کارت‌های سوخت حفظ می‌شود، اضافه می‌کند«برای خانواده‌های یک تا سه نفره، همان ۶۰ لیتر بنزین یارانه‌ای روی کارت سوختشان شارژ می‌شود اما برای خانواده‌های ۴ نفره و بالاتر، مابه‌التفاوت سهمیه بنزین به کارت‌بانکی سرپرست خانواده واریز می‌شود».

رئیس ستاد هماهنگی طرح باز توزیع بنزین تصریح می‌کند« این طرح به‌صورت آزمایشی در کیش اجرا شده است و افرادی که خودرو ندارند، این سهمیه بنزین به کارت‌بانکی آن‌ها واریز شده و افراد می‌توانند در سامانه «بنزینِ من» از سهمیه خود مطلع شوند».

وی بیان می‌کند«اگر خانواری نخواهند از سهمیه بنزین خود استفاده کنند، درخواست فروش آن را در سامانه اعلام می‌کند و سپس معادل نقدی سهمیه بنزین به‌صورت ریالی در سامانه فروخته می‌شود و در آخر ماه در قالب یارانه در حساب بانکی خود دریافت می‌کنند».

رئیس ستاد هماهنگی طرح باز توزیع بنزین بیان می‌کند« اینکه چه زمانی این طرح در کل کشور اجرا خواهد شد به تصمیم دولت بستگی دارد».

خرید فروش بنزین در سایت بنزین من

برای خریدوفروش بنزین سایت www.benzineman.ir طراحی‌ شده است، نحوه خریدوفروش در این سایت بدین شکل است که خریداران و فروشندگان تقاضای خود را ثبت خواهند کرد اگر شخص قصد فروش داشته باشد، با قیمت بنزین سهمیه‌ای یعنی ۱۵۰۰ تومان از او خریداری می‌شود و در صورتی‌که قصد خرید داشته باشد، اعتبار سهمیه در کارت‌ بانکی وی شارژ خواهد شد.

امکان فروش سهمیه به‌صورت خودکار فعال است

با ورود به سایت و انتخاب گزینه فروش سهمیه هر دوره ماهانه، فروش بنزین شخص متقاضی به‌صورت خودکار انجام خواهد شد و نیازی به مراجعه مجدد به سایت نیست و معادل ریالی آن به‌حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد.

ذخیره‌سازی بنزین تا ۴۰۰ لیتر

در صورت غیرفعال کردن گزینه فروش خودکار از سوی فرد متقاضی امکان ذخیره‌سازی بنزین تا ۴۰۰ لیتر برای او فراهم است و مازاد بر این رقم به‌صورت ریالی به‌حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد.

پرداخت هزینه یک‌بار در ماه

فروش بنزین طی ماه می‌تواند به‌تناوب صورت گیرد اما تسویه‌حساب از سوی سازمان هدفمندی یارانه در اواخر هر ماه صورت می‌گیرد.

سهمیه‌بندی بنزین تا پایان دوره آزمایشی طرح ادامه دارد

اجرای طرح آزمایشی باز توزیع بنزین ارتباطی یارانه و طرح سهمیه‌بندی ندارد و شامل سهمیه‌بندی تا پایان دور آزمایشی این طرح ادامه خواهد داشت.

منبع: آنا

پایان/

۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 17046

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =