پاسخ سیستم بانکی روسیه به تحریم‌ها

بانک مرکزی و دولت روسیه در پاسخ به تحریم های مالی و بانکی قوانین سخت گیرانه ای را وضع کردند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «تلگراف» مدعی شد که سیستم بانکی روسیه در وضعیت خطرناکی قرار گرفته است زیرا پوتین خروج نقدی بیش از ۱۰ هزار دلار را ممنوع کرده است.

کارشناسان نزدیک به این رسانه انگلیسی اعتقاد دارند که بانک‌های روس پس از سقوط آزاد بازارها برای سرپا ماندن مجبور هستند تلاش بسیاری را انجام دهند.

«ولادیمیر پوتین» فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن از خروج بیش از ۱۰۰۰۰ دلار (۷۵۰۰ پوند) ارز خارجی از کشور جلوگیری می شود . این تصمیم به دلیلی نگرانی از فروپاشی سیستم مالی روسیه اتخاذ شده است.

رسانه های دولتی روسیه هم گزارش دادند که خروج پول نقد و به شکل هر ارز خارجی بیش از ۱۰ هزار دلار ممنوع است تا برای تضمین ثبات مالی روسیه تلاش شود.

کارشناسان هشدار می دهند پس از تحریم‌هایی که موجب سقوط آزاد بازارها در هفته جاری شد، بانک‌ها در فروش دارایی‌ها برای سرپا ماندن دچار مشکل خواهند شد.

این هرج و مرج پس از بلوکه شدن پول های روسیه رخ می دهد که بانک مرکزی این کشور را از دسترسی به بخش بزرگی از ذخایر خارجی خود محروم کرد.

انگلستان و متحدانش تعدادی از بزرگترین بانک های روسیه از جمله بزرگترین وام دهنده دولتی، Sberbank را هدف تحریم قرار داده اند. «لیز تراس»  وزیر امور خارجه انگلستان عنوان داشت که کشورش آماده است تا کل دارایی های روسیه را مسدود کند.

تصاویری در توییتر به اشتراک گذاشته شده است که در آن ها شهروندان روس، صف‌ های طویلی را در بیرون شعبه‌ های بانکی تشکیل داده اند.

بانک‌های روسیه در اروپا نیز تحت تأثیر این وحشت قرار گرفته‌اند. Sberbank Europe یکی از زیرمجموعه های این بانک دولتی، هشدار داد که با خروج قابل توجه سپرده ها در مدت زمان بسیار کوتاه مواجه شده است.

«لیام پیچ» کارشناس روسی در Capital Economics می گوید: به نظر می رسد که بخش بانکی روسیه به هر شکلی در آستانه بحران قرار دارد زیرا با مشکل نقدینگی بزرگی مواجه است. معمولاً وقتی در بانک‌ها چنین اتفاقی رخ می دهد، بانک‌ها مجبور می‌شوند دارایی‌های نقدی خود را بفروشند.

اما از آنجایی که این بانک‌ها دارایی‌های نقدی زیادی ندارند - به ویژه دارایی‌های ارزی - ممکن است مجبور شوند سایر دارایی‌های خود را با قیمت‌های پایین بفروشند.

وی افزود: با توجه به اینکه در روزهای اخیر بازارهای روسیه ضربه خورده است، این قیمت ها نزولی خواهند بود. این باعث می شود ترازنامه بانک ها کوچک تر شود و  اعتباردهی سخت تر شود و سرمایه بانک ها تحت تأثیر قرار گیرد. به نظر می رسد که بخش بانکی روسیه دچار مشکل شده است و واقعاً ضربه سختی خواهد خورد. در ادامه هر بحران در بخش بانکی می تواند به کل اقتصاد انتشار یابد.

Sberbank مجبور شده است برداشت از برخی شعبه های اروپایی را محدود کند.

بانک مرکزی اروپا هم هشدار داده است که برخی از شعبه های قاره‌ای Sberbank ممکن است به طور کامل ورشکست شوند.

پایان/

۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
کد خبر: 17118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =