پاکستان در انتظار وام صندوق

در حالی که روپیه پاکستانی روند کاهش ارزش را طی می کند مقامات این کشور منتظر تایید وام جدید صندوق بین المللی پول هستند.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه تلویزیونی «جئو» پاکستان نوشت، فعالان بازار ارز در پاکستان از روند ثابت ارزش روپیه در برابر دلار آمریکا در طول هفته های بعد خبر می دهند اما تاکید دارند ارزش روپیه در برابر دلار آمریکا همچنان لغزنده و کاهشی است و اکنون به پایین ترین حد در ۲.۵ ماه گذشته رسید.

با این حال گفته می شود عوامل زیادی مسیر آینده روپیه را تعیین می کند که عبارتند از کسری حساب جاری بالا به دلیل افزایش سرسام آور قیمت جهانی کالا ناشی از تنش های ژئوپلیتیکی، کاهش سریع ذخایر ارزی خارجی، وضعیت در کارگروه اقدام مالی و بحران در کشور.

البته به گفته یک بازرگان «تصمیم ها و سیاست پولی بانک مرکزی عامل کلیدی برای تعیین جهت روپیه است». به همین دلیل معامله‌گران منتظر سرنخ‌هایی در مورد سیاست‌های پولی هستند که قرار است در ۸ مارس اتخاذ شود.

اما روند حرکتی روپیه به سمت کاهش ارزش است. روپیه روز دوشنبه هفته قبل در ۱۷۷.۴۷ هر دلار بسته شد و روز پنجشنبه به ۱۷۷.۸۳ کاهش یافت.

پاکستان و صندوق بین المللی پول (IMF) هم در حال مذاکره برای تکمیل بررسی ها برای اجرای برنامه وام ۶ میلیارد دلاری این نهاد هستند. در صورت موفقیت آمیز بودن مذاکرات، هیئت اجرایی صندوق بین المللی پول می تواند درخواست اسلام آباد برای تصویب ۹۶۰ میلیون دلار قسط بعدی وام در ماه آینده را بپذیرد.

به نظر می‌رسد که بازیگران در بازار منتظر هستند ببینند بانک دولتی پاکستان (SBP) چه تصمیمی می گیرد و در مورد تورم و کسری بودجه چه پیش‌بینی‌هایی دارد. 

اظهارات در مورد نرخ بهره هم می تواند تعیین کننده باشد. ضمن آنکه ارزیابی SBP در مورد چشم انداز اقتصادی کشور در پی جنگ روسیه و اوکراین نیز برای سرمایه گذاران مهم خواهد بود.
با اینحال بعید است که روپیه در روزهای آینده از سطح ۱۷۷ موجود عبور کند.

اگرچه تحلیلگران انتظار دارند کمیته سیاست پولی SBP نرخ سیاستی بهره را در روز سه شنبه در ۹.۷۵ درصد بدون تغییر نگه دارد اما آن ها آماده دیدن هرگونه حرکت غافلگیرکننده از سوی SBP هستند. با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی نفت و فشار بر حساب خارجی کشور، موضع ماه مارس SBP از سوی سرمایه‌گذاران و بازارهای مالی به دقت نظاره می شود. 

کسری حساب جاری در ژانویه به ۲.۶ میلیارد دلار رسید که بالاتر از حد انتظار بود و کسری هفت ماهه را به ۱۱.۶ میلیارد دلار رساند. در همین حال، نرخ تورم در ماه فوریه به حدود ۱۲.۲ درصد رسید در حالی که در ماه قبل از آن ۱۳.۰ درصد بود.

پایان/

۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
کد خبر: 17197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =