اینترنت ماهواره ای در اوکراین چگونه کار می کند؟

با توجه به تخریب زیرساخت‌های ارتباطی اوکراین توسط روسیه، این سوال پیش آمده که اینترنت ماهواره ای استارلینک چگونه آنلاین خواهد ماند؟

به گزارش تحریریه، سرویس اینترنت ماهواره ای استارلینک شرکت اسپیس ایکس هم‌اکنون در اوکراین فعال است و تاثیر بسزایی در حفظ ارتباط شهروندان اوکراین با همدیگر داشته است، اما در این بین یک چالش جدید به وجود آمده که باید فوراً به آن رسیدگی بشود.

روسیه طی حمله خود به خاک اوکراین، آسیبی جدی به زیرساخت‌های کشور هدف وارد کرده است. آسیب گسترده به زیرساخت‌های اوکراین، دسترسی به اینترنت را مختل کرده و به دنبال آن «میخائیلو فدوروف» (Mykhailo Fedorov)، معاون نخست وزیر و وزیر تحول دیجیتال اوکراین، از ایلان ماسک به‌عنوان مدیرعامل اسپیس ایکس خواستار فعال‌سازی اینترنت ماهواره ای استارلینک در این کشور شد. این کارآفرین میلیاردر آمریکایی نیز سریعاً اقدام به فعال‌سازی اینترنت استارلینک در اوکراین و ارسال سخت‌افزارهای مورد نیاز کرد.

ایلان ماسک و معاون نخست وزیر اوکراین

با این حال، با تداوم حمله روسیه به زیرساخت‌های اوکراینی‌ها، این سوال به وجود آمده است که اوکراین چطور می‌تواند همچنان اینترنت ماهواره ای استارلینک را پابرجا نگاه دارد. این چالش به حدی حائز اهمیت است که فدوروف اخیراً در توییتر ضمن تشکر از ایلان ماسک، از نیاز به ژنراتورها برای آنلاین نگه داشتن استارلینک و سایر سرویس‌های حیاتی گفته و تقاضای ارائه راهکاری برای این چالش را داشته است.

ایلان ماسک در پاسخ به توییت فدوروف، استفاده از پنل‌های خورشیدی به علاوه باتری پک را پیشنهاد داده است. وی می‌گوید استفاده از این فناوری‌ها بهتر از ژنراتور بوده از آنجا که نه منجر به انتشار حرارت و دود می‌شود و نه چالشی به‌عنوان اتمام سوخت را به دنبال می‌آورد.

ترمینال­‌های استارلینک در اوکراین

ترمینال‌های اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در اوکراین

توییت فدوروف نکته بسیار مهمی را درون خود دارد. هرچند اینترنت ماهواره ای استارلینک بدون نیاز به زیرساخت‌های مرسوم اینترنت کار می‌کند، سخت‌افزارهای این سرویس همچنان به برق نیاز دارند و با بمباران اوکراین توسط روسیه، دسترسی اوکراینی‌ها به اینترنت همچنان در خطر خواهد بود. نگرانی وی همچنین از اهمیت دسترسی به اینترنت برای کشورهای تحت حمله در دنیای امروز حکایت دارد.

به گفته فدوروف، دسترسی به اینترنت امکان برقراری ارتباطی «نجات‌بخش» را فراهم می‌کند؛ چه میان اعضای خانواده جداشده از همدیگر به دلیل حمله موشکی باشد و چه بین نیروهای امدادی برای تشخیص موقعیت مکانی مجروحان. اینترنت در حال حاضر عاملی قابل توجه در مقاومت اوکراینی‌ها در برابر تهاجم روسیه به شمار می‌رود.

منبع: گجت نیوز

پایان/

۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵
کد خبر: 17198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =