سقوط قیمت ها در بازار خودرو شدت یافت/ پیش بینی بازار

بررسی های میدانی نشان می دهد که سقوط قیمت ها در بازار خودرو شدت یافته است.

به گزارش تحریریه، بررسی های میدانی نشان می دهد که سقوط قیمت ها پس از قطعی شدن آزادسازی واردات خودرو با تعرفه ورودی 55، 75 و 95 درصدی در بازار خودروهای داخلی و خارجی شدت یافته است. البته تعرفه موثر به معنای اضافه شدن هرگونه هزینه های دیگری که نام تعرفه ندارد، اما از واردکننده اخذ می شود، مانند مالیات بر ارزش افزوده، هزینه پلاک گذاری و ... باعث می شود شاهد اضافه شدن تا 130 درصد به قیمت مدل های وارداتی باشیم. 

کاهش قیمت ها به گونه ای است که قیمت پژو 206 برای نخستین بار در 9 ماه اخیر به پایینتر از 260 میلیون تومان رسیده است و مدل دنا به کمتر از 390 میلیون تومان رسیده و روند کاهش قیمت آن ادامه دارد. 

در بازار خودروهای خارجی با قیمت حدود 2 میلیارد تومان، ریزش 200 میلیون تومانی رقم خورده است و همچنان خریدار کافی در بازار وجود ندارد و تقریبا خریداری نمی شود پیدا کرد. اما در بازار خودروهای لوکس، سقوط قیمت ها شدت بیشتری دارد. 

در هفته پیش رو، کسانی که اقدام به خرید خودرو کنند بازنده و کسانی که بتوانند خودرو خود را بفروشند برنده بازار هستند. زیرا به دلیل بازی نهادهای ذی نفوذ با طرح مجلس برای واردات خودرو در یک سال گذشته و ممانعت از آن، هنوز مردم به قطعی شدن واردات خودرو اعتماد ندارند و اگر مطمئن شوند واردات خودرو قطعی شده است، سقوط قیمت ها شدت یافته و حداقل 30 درصد کاهش قیمت را شاهد خواهیم بود که تا 50 درصد هم محتمل است. تثبیت قیمت دلار در کانال 25 هزار تومان باعث محدود شدن کاهش قیمتها در بازار خودروهای داخلی و وارداتی خواهد شد. 

اجرای سیاست غلط منع مطلق واردات توسط نعمت زاده وزیر صمت دولت حسن روحانی در 4 سال اخیر باعث شد دوران خجالت آوری در بازار خودرو شکل بگیرد و شاهد قیمت هایی باشیم که دنیا مانند نداشت. در برخی مدل ها که در بازارهای جهانی قیمت هایی پایینتر از 100 هزار دلار دارند، شاهد قیمت های 700 هزار دلاری بودیم که در سال آینده و با ورود نخستین خودروهای خارجی مدل 2022 محو خواهد شد.

کسانی که در 4 سال اخیر اقدام به دپو خودروهای خارجی کرده اند، به دلیل آزاد شدن یک باره و برخلاف پیش بینی های واردات خودرو، بازنده کنونی بازار هستند. 

پایان/

۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۵
کد خبر: 17236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =