سایت کارگزاران تورم 500 درصدی پیش بینی کرد/ قیمت مرغ 100 هزار تومان می شود

سایت نزدیک به حزب کارگزاران سازندگی تورم 500 درصدی برای سال 1401 پیش بینی کرد و خواستار ابقای رانت ارزی شد.

به گزارش تحریریه، سایت انتخاب نزدیک به حزب کارگزاران سازندگی با بهانه حذف رانت ارزی دلار 4200 تومانی، در یک کلیپ ضعیف با محتوای متناقض، تورم 500 درصدی برای سال 1401 پیش بینی کرد و خواستار ابقای بزرگترین رانت ارزی تاریخ ایران شد.

این سایت، محورهای:

  1. تورم به 400 تا 500 درصد می رسد.
  2. قیمت داروی آموکسیسیلین از 6 هزار تومان به 30 هزار تومان می رسد.
  3. قیمت مرغ به بیش از 100 هزار تومان می رسد.
  4. قیمت گوشت قرمز 300 هزار تومان می شود.
  5. رکود تورمی پیش می آید. 
  6. پرداخت یارانه نقدی نباید انجام شود.
  7. نرخ دلار 23 هزار تومانی نیازمند ذخایر ارزی است. آیا سرکوب نرخ دلار ادامه پیدا کند؟
  8. آیا نرخ دلار مجددا چندنرخی خواهد شد. 

را مطرح کرد و با بهم ربط دادن مطالب بی ربط تلاش کرد در دل دولت و مجلس که این رانت ارزی را حذف کرده اند دلهره ایجاد کند تا به مانند 6 ماه گذشته بتواند جریان های رانتی را برای ابقای رانت ارزی تقویت نماید. در بودجه سال 1400 مصوب شد تا 8 میلیارد دلار ارز رانتی اختصاص یابد که این رقم به 18 میلیارد دلار رسید. درحالیکه تمام نیاز کشور با واردات مستقیم و بدون تولید داخل برای کالاهای مرغ، گاو،، شتر لبنیات، روغن و ماهی به 15 میلیارد دلار نیاز دارد!

  1. در هیچ یک از کشورهای پیشرفته برای تقویت قدرت خرید مردم، نظام چندنرخی ایجاد نمی کنند و دقیقا از روش پرداخت یارانه نقدی استفاده می کنند. این سیاست در ایران هم موفق بود و ضریب جینی را از 43 صدم در سال 83 به 36 صدم در سال 1392 رسانید. دلیل ناکارآمد شدن آن در سالهای بعد به قانون شکنی دولت حسن روحانی باز می گردد که منابع هدفمندی را به بخشی ساختگی از بودجه دولت تحت عنوان تبصره 14 تبدیل کرد. درحالیکه باید معادل دلاری افزایش قیمت حامل های انرژی را به ریال تبدیل می کرد و به هر نفر به جای 45 هزار و 500 تومان، نزدیک به 1 میلیون تومان پرداخت می شد. منتقدان رانتی، تثبیت میزان یارانه نقدی در 12 سال گذشته(تنها عدد تثبیت شده در تاریخ معاصر ایران) و تورم عمومی و 25 برابر شدن قیمت دلار را دلیل ناکارآمد بودن پرداخت یارانه مستقیم می دانند!
  2. یارانه دارو می بایست از محل بیمه ها پرداخت شود. در 4 سال اخیر، میلیاردها دلار یارانه به اسم دارو صرف خریدهای مختلف و لوکس وزارت بهداشت و واردات مواد زیبایی و تجهیزات پزشکی شده و سود آن به مردم نرسیده است. 
  3. قیمت مرغ به 100 هزار تومان نمی رسد و سایت انتخاب بهتر است پاسخ دهد که اگر نهاده دامی و دارو با قیمت سال 96 یعنی 4200 تومان به مرغدار می رسد(80 درصد هزینه تولید مرغ)، پپس چرا قیمت مرغ از 6 هزار تومان به 35 هزار تومان افزایش یافته است؟ اگر مرغ را قیمت 1.6 دلار با دلار 4200 تومانی وارد می کنند، چرا به جای 7 هزار تومان با قیمت 20 هزار تومان(در دوره روحانی 25 هزار تومان) عرضه می کنند؟
  4. قیمت گوشت قرمز در سال 1392 حدود 30 هزار تومان بوده و هم اکنون به 180 هزار تومان رسیده است(یعنی 500 درصد افزایش قیمت) و به دلیل واردات انبوه حباب منفی پیدا کرده است که نتیجه آن ورشکستگی دامداران به دلیل سرکوب قیمتی است. رسیدن قیمت گوشت به 300 هزار تومان(10 برابر شدن و به سطح سایر کالاها رسیدن) باید اتفاق بیفتد تا دامداران ورشکسته نشوند. رها کردن تورم و شکسته شدن رکوردهای 70 ساله از یک سو و جوسازی رسانه های کارگزارانی و حامی دولت حسن روحانی برای کاهش قیمت ها عوامفریبی است. مگر ممکن است که در دوره تورم 70 درصدی قیمت ها بالا نرود؟
  5. ارتباط دادن رکود تورمی با حذف دلار 4200 تومانی فقط از رسانه های حزبی و ... بر می آید.
  6. پرداخت یارانه نقدی تنها سیاستی است که هم به طور 100 درصدی به دست مردم می رسد و هم قدرت انتخاب مردم را از بین نمی برد.
  7. نرخ دلار 23 هزار تومانی بیش برآورد است و نیازمند تزریق ارز نیست و هم اکنون نیز ارزی از طرف بانک مرکزی به بازار تزریق نمی شود. 
  8. تهیه کننده این فیلم اصلا نمی داند به دنبال چیست! از یک طرف می گوید دولت به دنبال حذف نظام چندنرخی ارز است و از طرف دیگر از بازگشت نظام چندنرخی ارز سخن می گوید!

از بین رفتن رانت تاریخی دلار 4200 تومانی باعث جوسازی سنگین رسانه های جناحی و حزبی از اصلاح طلب و اصولگرا شده و آنها را برای حفظ این غارت بی سابقه در تاریخ ایران به خط کرده است. اما مجلس و دولت مصمم به حفاظت از منافع مردم و حذف رانت ارزی هستند. با حذف رانت ارزی، در سال 1401 شاهد کاهش نرخ تورم خواهیم بود، که به طور عینی فریبکارانه بودن ادعاهای حامیان دلار 4200 تومانی را در 4 سال اخیر نشان خواهد داد. 

پایان/

۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 17240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد نور کجوری IR ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      0 0
      اقا این جناح نمیدونم فلان انگار خیلی کم سواده . راست میگی شما منم حساب کردم مرغ 100 هزار تومن نباید بشه خیلی بخاد بره بالا 95 یا 96 هزار تومن . گوشتم اخرش میخاد بشه مثلن 295 هزار . اره این جناح خیلی حسوده و رانتها رو میخوره .
    • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      0 2
      ما کشور پیشرفته نیستیم که قواعد انها را به رخ ما می کشید این حرفهایتان یادتان باشد یک ماه دیگه سلام خواهیم داد
      • حبیب IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
        0 0
        رو سیاهی برای ژغال خواهد ماند.
    • محمد IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      1 0
      درود به نمایندگانی که با رآی مثبت خودشان بلاخره هرچند دیر شده ولی توانستند دست این چپاولگران را از جیب بیت المال درآورند و با رآی قاطع پرونده ارز 4200 تومانی را برای همیشه بستند.18
    • US ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      1 0
      عوامل دولت قبل به دنبال شریک جرم بودن و با این تصمیم شجاعانه دولت راه برای محاکمه همه دزدان بیت المال باز شد
    • عمار IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      0 0
      حذف ارز چهار و دویستی کار عاقلانه ای است.
    • ایرانی IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      0 0
      بعصی از مدیران در مصاحبه در سیما اینقدر مردم را با نیشخند و ساده دانستن اعصاب مردم را به هم میریزند مرع 29000تبدیل به 60000 و الباقی کالاها هم همینطور است تورم را زیر 10%میگویند اخر چه فکر میکنن و دقتی دلار 27000شده یعنی 6برابر و مشتری ان طرف مرز برای خربد دلار میدهدچون ریال ندارند پس قبلا برای مرغ 29000حدود7دلار الان که 2/2دلار میدهد و ماکارونی راحدود 2دلارقبلا الان زیر 1دلار اینکه باز به نفع رانتخوارشد اخر پیشنهاد دهنده و کارشناس دشمن هستند یا دوست من که متوجه نشدم طرح چه فایده ای داردو اگر کارشناسان دولت فقط کافی بود هزینه های رفاهی و خربد خودروهای استفاده شخصی و اعزام کردن به ماموریتهای خارجی در حد 3 نفر و تعطیل کردن مکانهای غیرضروری در خارج کشور و فرستادن نماینده به کشورهای پناه دهنده به اختااسگران و گرفتن پولهای دزدی شده فقط یک سال ان وقت میببنید ایران کشوری است که فرقی با بهشت ندارد اگر شاکر خدا باشیم