میکروبوس هیپی فولکس واگن رونمایی شد

سال از تولید اولین ون فولکس تیپ 2 میکروبوس می گذرد. در سالنامه های آمریکانا از این خودروی اسطوره ای، عنصر «ضدفرهنگ دهه 60 میلادی» یاد شده است.

به گزارش تحریریه، 75 سال از تولید اولین ون فولکس تیپ 2 میکروبوس می گذرد. در سالنامه های آمریکانا از این خودروی اسطوره ای، عنصر «ضدفرهنگ دهه 60 میلادی» یاد شده است.

فولکس واگن با برقی کردن نیروی محرکه، جانی دوباره به این خودروی برقی بخشیده است.

مدیران ارشد فولکس در یک رونمایی اینترنتی پیش از نمایش واقعی آن در SXSW 2022 این ون بار و مسافر را که آی.دی.باز باربر ID.Buzz Cargo  نامگذاری کرده اند معرفی کردند.

قرار است ون برقی فولکس امسال ابتدا در خیابان ها و جاده های اروپا به حرکت در می آید و برای ورود به بازارهای دیگر دنیا از جمله آمریکا مستلزم تغییرات مطابق با استانداردهای آن بازارها است.

برای ورود به بازار آمریکا فاصله بین دو محور آن باید کمی کوتاه تر شود و در دسته بندی خودروهای تجاری عرضه شود از این رو به احتمال زیاد به گفته ی اسکات کئوگ Scott Keogh مدیر عامل فولکس آمریکا سال 2024 به مشتریان تحویل می شود.

در شهر هامبورگ آلمان، این ون برقی با سطح 4 خودران عرضه خواهد شد و در سال 2025 به دست مشتریان می رسد. شاید این توضیح مختصر لازم باشد که خودران ها را به 6 سطح تقسیم بندی می کنند که از صفر شروع می شود. سطح 0: هیچ کاری خودکار انجام نمی شود؛ سطح1: خودران به کمک راننده نیاز دارد؛ سطح2: بدون نیاز به راننده حرکت می کند اما به توجه راننده نیاز دارد؛ سطح3: خودران عمل می کند اما مسئولیت همچنان با راننده است؛ سطح4: سطح بالایی از خودران که به دخالت راننده نیاز ندارد اما همچنان مسئولیت با راننده است؛ سطح5: خودران کامل که امکان بروز حادثه در آن به صفر رسیده است.]

کئوگ می گوید این زمانی که آمریکایی ها باید منتظر بمانند تا این ون به دستشان برسد، ارزشش را دارد چون برای بازار آمریکا مجهزتر خواهد آمد. برای ایالت کالیفرنیا هم یک ورژن خاص با نام ادیشن کمپر کالیفرنیا California camper edition مخصوص اردو و کمپینگ ارائه می شود. این ورژن فاصله بین دو محور بیشتری دارد و در آن سه ردیف صندلی جا می شود در حالی که ورژن اروپایی آن فقط دو ردیف جا دارد.

آی.دی.باز روی پلتفرم مدولار ماتریکس درایو (به قول آلمانی ها MEB ) modular electric drive matrix طراحی شده است. فورد هم قرار است روی این معماری محصولی برای اروپا عرضه کند.

پک باتری 77 کیلووات ساعتی (کمی کوچکتر از پک 82 کیلووات ساعتی آی.دی.4) آن با ظرفیت شارژ 170 وات می تواند موتور برقی 150 کیلووات آن را به حرکت در آورد. باتری این ون برقی فولکس قابلیت شارژ دوطرفه دارد یعنی هم شارژ می شود و هم شارژ می کند و در صورت برق رفتگی در منزل می توان از آن کمک گرفت.

ون مسافری آن 5 صندلی دارد و 1.21 متر مکعب فضای بار و نوع باربری آن 3.9 مترمکعب فضا برای بار دارد. نوع اروپایی آن به آپشن های کمک به راننده از جمله حفظ بین خطوط، کمک به پارک، اتصال به اینترنت و اشتراک اطلاعات از نوع V2X‌ و سامانه های هشدار جاده مجهز است.

نکته جالب این ون برقی فولکس، عدم استفاده از حیوانات برای تزئینات داخل خودرو است. فرمان آن از جنس پلی اُرتان است اما به هیچ عنوان به ظاهر و استایل آن لطمه نخورده است. کف پوش های آن نیز از پلاستیک های بازیافتی اقیانوس ها است که نسبت به محصولات دیگر 32 درصد کمتر ردپای کربنی برجای می گذارد. فولکس تا سال 2050 از لحاظ آلایندگی کربنی به صفر خواهد رسید.

منبع: engadget.com

پایان/

۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵
کد خبر: 17297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =