ایلان ماسک به یاری اوکراین شتافت

پایانه‌های اینترنتی استارلینک در اوکراین فعال شده‌اند؛ وان‌ وب از سایوز روسیه به اسپیس ایکس روی آورد.

به گزارش تحریریه، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست می گوید دست کم ۵ هزار پایانه اینترنتی «استارلینک» شرکت اسپیس ایکس در حال حاضر در اوکراین فعال هستند.

میخائیل فدوروف، معاون دنیس اشمیهال نخست وزیر اوکراین، به این روزنامه آمریکایی این خبر را داده و گفته که «هزاران پایانه اینترنتی دراین کشور فعال شده اند.»

هرچند این مسئول سیاسی درباره آمار دقیق استارلینک ها چیزی نگفته، اما روزنامه واشنگتن پست ادعا می کند با تحقیقات متوجه شده که تمام ۵ هزار پایانه اینترنتی استارلینک در اوکراین فعال هستند. معاون نخست وزیر اوکراین تاکید کرده که از طریق «این پایانه ها دسترسی به اینترنت پرسرعت فوق العاده است.»

حدود سه هفته پیش میخائیل فدوروف، معاون نخست وزیر اوکراین در توییتر از ایلان ماسک درخواست کرده بود تا ترمینال‌های مورد نیاز برای برقراری اتصال اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را به اوکراین ارسال کند. ایلان ماسک مالک اهل آفریقای جنوبی شرکت «اسپیس ایکس» به این درخواست پاسخ مثبت داد و پایانه های اینترنتی ماهواره ای استارلینک را بدلیل اوضاع اضطراری در اوکراین به این کشور ارسال کرد. همچنین، ماسک اعلام کرد که سرویس اینترنت استارلینک در این کشور فعال شده است و به زودی ترمینال‌های بیشتری برای آن‌ها ارسال خواهد شد.

طبق گفته‌های فدوروف، اوکراین در کمتر از یک هفته، چهار محموله حاوی ترمینال‌های استارلینک را دریافت کرد.

از ۲۴ فوریه که روسیه به اوکراین حمله کرد برق و به تبع آن، اینترنت در بسیاری از مناطق اوکراین قطع شدند که این پایانه های اینترنت ماهواره ای می توانند جبران نبود اینترنت مرکزی برای شهروندان و خصوصا نیروهای ارتش این کشور بکنند.

یکی از مهم ترین کاربردهای اینترنت برای ارتش اوکراین و پهپادهای این کشور است. این پهپادها بدون اینترنت و خاموشی جهت یاب ها قابلیت پروازی خود را از دست می دهند. بنوعی می توان گفت که پایانه های اینترنتی استارلینک که مستقیما به ماهواره وصل هستند می توانند به پهپادهای اوکراینی در نابودی تجهیزات نظامی روسیه کمک می‌کنند.

همکاری «وان وب» با اسپیس ایکس پس از رویگردانی از آژانس فضایی روسیه

همزمان سه شنبه، شرکت جهانی ارتباطات ماهواره ای «وان وب» اعلام کرد که به همکاری اش با پایگاه فضایی بایکانور روسیه در قزاقستان پایان می‌دهد و برای پرتاب ماهواره‌هایش به جای سایوز روسی به ماهواره‌برهای اسپیس‌ایکس روی می‌آورد.

این شرکت با انتشار بیانیه ای کوتاه اعلام کرد که با شرکت اسپیس ایکس یک توافق نامه برای همکاری های جدید امضا کرده است.

این شرکت می گوید مفاد جدید قراردادی با شرکت ایلان ماسک محرمانه است.

مدیرعامل «وان وب»، نیل مسترسون، از اسپیس ایکس بخاطر حمایت هایش تشکر کرد.

«وان وب» در سوم مارس گذشته، پس از افزایش فشارها به روسیه در جریان جنگ اوکراین، تصمیم گرفت به همکاری با آژانس فضایی روسیه پایان دهد. این شرکت در نظر دارد تا سال آینده سرویس اینترنت تجاری جهانی خود را عملیاتی کند که در مجموع توسط تقریباً ۶۵۰ ماهواره پشتیبانی می شود.

منبع: یورونیوز

پایان/

۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 17603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =