8 مولفه حکمرانی در تاریخ جمهوری اسلامی

دکتر بهاالدین قهرمانی نژاد در یادداشتی به مولفه های حکمرانی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

چهل و سه سال پیش، نهضت آغاز شده از پانزده خرداد ۱۳۴۲ به رهبری امام خمینی ره و بر علیه نظام ستمشاهی پهلوی که نوکر قدرت های جنایتکار و غارتگر بین المللی محسوب می شد، با تقدیم صدها هزار شهید به پیروزی رسید و برای نخستین بار در تاریخ ایران و بلکه نظام های سیاسی در جهان، حکومت شایسته سالار دینی با عنوان "جمهوری اسلامی" در معرض  رای ملت قرار داده شده و  اکثریت قاطع مردم، به آن رای"آری"دادند.

ثمره چنین اقبالی از مردم، علیرغم توطئه های متعدد، رنگارنگ، همه جانبه، کمرشکن، وسیع، هزینه آفرین و سخت دشمنان ملت، تشکیل نظام "جمهوری اسلامی ایران " برگرفته از پیروزی معجزه آسای انقلاب اسلامی بود که علیرغم تمامی کاستی ها و مشکلات معیشتی و اقتصادی تحمیل شده از جانب دشمنان قسم خورده ملت و با همراهی عوامل داخلی ایشان مانند سیاست بازان، روشنفکر نماها و سلبریتی های اصلاحاتی، غربگرا و جریان مرعوب نفوذی و همراه با آمریکا و دولت های زیاده خواه، پررو  و سالوس باز غربی،ثمرات و برکات فراوانی با همه تنگناها، فتنه های سهمگین و توطئه های متعددی که یکی از آنها می توانست یک نظام مستحکم را ساقط کند، ارائه نموده که نویسنده این سطور، با نگاه علمی مبتنی بر آمارهای پیش رو، واقعیت های غیر قابل انکار موجود و تایید شده از سوی مجامع جهانی، به اهم آن اشاره می نماید.

۱. فراهم شدن امکان مشارکت گسترده مردم در سرنوشت خود با شرکت در بیش از چهل دوره انتخابات که در تاریخ ایران در طول دوره های مختلف سلاطین و شاهان و بلکه در نوع خود در جهان، بی سابقه بوده است.

۲. تامین استقلال سیاسی و رفع وابستگی و نوکری بیگانگان از گرده ملت و نظام سیاسی کشور که بخصوصه، این مهم، امری قطعی، غیرقابل تردید، قابل مشاهده و حتی مورد اعتراف دشمنان ملت و خائنین همراه با ایشان در داخل و خارج هم هست.

۳. انبوه اقدامات عمرانی، خدمات رسانی، زیرساخت های عظیم جهادی و تاثیر مستقیم آن در مناطق محروم که غیرقابل قیاس با رژیم پهلوی و قاجار و قبل آن بوده و در اصل آن احدی تردید ندارد.

۴. تاسیس و توسعه مراکز مردم نهاد و ارائه خدمات مستمر به مستضعفین از نکات بدیهی مورد قبول در کارنامه انقلاب اسلامی است.

۵.تاسیس و توسعه صنایع ملی و بومی مبتنی بر "دانش بنیان"مانند هسته ای، نانو، تکنولوژی هوا فضا، پیشرفت های حیرت آور در عرصه های پزشکی، دفاعی، امنیتی و....که حیرت مجامع بین المللی آزاداندیش را برانگیخته هر چند در داخل، عده ای انگلیسی تبار با سوءاستفاده از رافت اسلامی ، روشنایی نور را انکار کنند.

۶. تمایز و آقایی نظام سیاسی ایران در عرصه بین الملل و نقش آفرینی و نفوذ مادی و معنوی آن در خاورمیانه، اطراف مدیترانه و بلکه کلیت جهان، گرچه خوشایند دشمنان ملت نیست ولی واقعیتی غیر قابل انکار و کتمان است.

۷. درخشش فرزندان شجاع، انقلابی، عاشق ملت و همراه با آرمان های شهیدان، در عرصه های مختلف علمی، المپیادها، سمپوزیوم ها، نمایشگاه های معتبر جهانی، عرصه های پزشکی، ورزشی، مجامع دانش بنیان و ده ها از این قبیل، امری روشن و بدیهی است.

۸. وجود رهبری شایسته، مدیر، مدبر، حکیم، دلسوز، انقلابی، آشنا به مسائل داخلی و بین المللی، با صلابت و اقتدار، عاشق ملت و دارای تیزبینی الهی که همواره، ملت و نظام را در سهمگین ترین و سخت ترین مواقع و مواقف، نجات داده، نعمت بی بدیل و بزرگی است که حقیقتا از برکات انقلاب اسلامی و نظام سیاسی کشور برخاسته از خون پاک شهیدان است و این مصداق فرمایش امام خمینی ره است که فرمود: پشتیبان ولایت فقیه باشید تا آسیبی به مملکت نرسد "۹.الگو گیری مثبت، سازنده و مبتنی بر "فرهنگ مقاومت" از انقلاب اسلامی توسط ملت های مظلوم یمن، لبنان، فلسطین، کشمیر، افغانستان و بسیاری از ملت های به استضعاف کشانده شده توسط دولت های زورگو و قداره بند بین المللی و در نتیجه مقابله ثمربخش با این زورگوها در عرصه بین الملل۱۰.اقتدار روزافزون ایران اسلامی در عرصه جهانی با نابود نمودن داعش خون آشام ساخته شده مثلث عبری، غربی و عربی که جهان را از بلای بزرگی نجات داد، همه و همه، نوید فائق آمدن بر رنج، غصه ها و فریادهای در گلو مانده بشریت در طول تاریخ می دهد تا مقدمات ظهور منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود ، فراهم گردد.

انهم یرونه بعیدا و نریه قریبا. 
دکتر بهاالدین قهرمانی نژاد، محقق حوزه، مورخ و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران.

پایان/

۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 17947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =