روزنامه اصلاح طلب به پهنای صورت برای اوکراین گریست

در حالی که بسیاری از کارشناسان دنیا ریشه بحران اوکراین را رفتارهای غرب می دانند یک روزنامه اصلاح طلب در مقاله ای تمام قد به حمایت از اوکراین ایستاد.

به گزارش تحریریه، بسیاری از کارشناسان معتقدند جنگ اوکراین بدلیل رفتار غرب خصوصا آمریکا بوجود آمده است. به عنوان مثال نوآم چامسکی نظریه پرداز برجسته جهان جنگ اوکراین را بازی باخت-باخت دانسته و معتقد است اگر ناتو بعد از پایان جنگ سرد گسترش پیدا نمی کرد، بدون تردید چنین بحرانی رخ نمی داد.

جک ماتلوک (Jack Matlock) که یکی از معدود متخصصان امور روسیه در دستگاه دیپلماسی آمریکا است نیز اندکی قبل از حمله نظامی روسیه به اوکراین گفته بود: این بحران می تواند براحتی و با درایت ایالات متحده آمریکا حل و فصل شود. زیرا با هر معیاری ترویج صلح در منطقه به نفع آمریکا است و نه رویارویی و درگیری. تلاش برای جدا کردن اوکراین از نفوذ روسیه در واقع سیاست دولتمردانی بود که آشکارا مردم را برای برپاکردن انقلاب های رنگی (color revolutions) تشویق می کردند و این سیاست ، سیاستی احمقانه و خطرناک بود. آیا ما به همین زودی درس حاصل از بحران موشکی کوبا را فراموش کرده ایم؟”

حتی مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی روز مبعث خود به این نکته مهم اشاره کردند و فرمودند: علاج هر بحرانی صرفاً در صورتی ممکن است که ریشه‌ بحران شناخته بشود. ریشه‌ بحران در اوکراین سیاست‌های آمریکا و غربی‌هاست؛ این‌ها ریشه‌ بحران است؛ این‌ها را باید شناخت و بر اساس این‌ها قضاوت و داوری کرد و اگر اهل اقدام بودیم، اقدام کرد.

حال در این میان برخی در داخل ایران با مظلوم تراشی و بدون اشاره به رفتارهای غلط غرب در ایجاد این بحران سعی می کنند مساله را برای مردم وارونه جلوه دهند.

بر همین اساس روزنامه اعتماد به طور رسمی تریبون حامیان اوکراین شده و در مقاله ای به ذکر مصائب برای اوکراین پرداخته است. در این مقاله روسای نمایندگی‌های سیاسی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تهران خواستار محکومیت بین‌المللی روسیه به‌دلیل تجاوز نظامی به اوکراین شدند.

این مقاله که روز چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ منتشر شد، می‌گوید تجاوز نظامی همه‌جانبه روسیه به اوکراین نقض جدی حقوق بین‌الملل از جمله منشور ملل متحد است و تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال اوکراین را شدیدا نقض می‌کند.

سفرای اروپایی بدون اشاره به نقش مهم غرب در ایجاد این بحران، به رای ۱۴۱ کشور در سازمان ملل برای محکومیت روسیه به‌دلیل حمله به اوکراین اشاره کرده و تاکید کردند فقط پنج کشور در دنیا به این قطعنامه رای مخالف دادند.

پایان/

۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
کد خبر: 18017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      0 0
      حال اربابتان پوتین چطور است؟ شما ها خجالت نمی کشید که آینطوری بی غیرت و وطن فروش شدید و دریوزگی روسیه و پوتین می کنید روسیه ای که در طول هشت سال جنگ تمامی تسلیحات صدام را تامین کرد، روسیه ای که در طول تاریخ چقدر از خاک ایران را جدا کرد بجای اینکه سر سپردگی کا،گ،ب،و... کنید وطن پرست باشید