میوه ممنوعه 3.5 میلیارد دلاری، به کام میلیاردرها و فاکتور برای فقرا!

قاچاق شیرین 3.5 میلیارد دلاری این میوه ممنوعه باعث شده است امتیاز کشور در دارا بودن نفت و گاز بی اثر شده و سودی به حال مردم ایران نداشته باشد.

به گزارش تحریریه، از سال 1396 تاکنون میزان روزانه مصرف بنزین از 80 میلیون لیتر(میانگین سال 96) به بیش از 110 میلیون لیتر در ابتدای سال 1401 رسیده است که نشان می دهد با افزایش مصرف نزدیک به 30 درصدی مواجه هستیم که معنای مشخصی دارد. برآوردها حاکی از این است که میزان مصرف بنزین تا پایان سال جاری به 120 میلیون لیتر در روز برسد. اما چرا؟ چرا باید در این چند ماه به تعداد خودروهای موجود در کشور؛ 10 درصد، یعنی به اندازه بیش از 2 میلیون دستگاه به مصرف بنزین اضافه شود؟

تعداد خودروهای کشور از سال 1396 تاکنون 10 درصد بیشتر شده است، اما نسبت مصرف بنزین 3 برابر بیشتر شده است که نشانی می دهد باید ماهیت موضوع را دقیقتر بررسی کرد. قیمت واقعی بنزین از حدود 30 سنت در سال 1396 به 7 سنت در سال 1401 رسیده است که نشان می دهد با یک قیمتگذاری بی منطق و با فروش بنزین نزدیک به رایگان مواجه هستیم، که نتیجه آن میل به مصرف بیشتر بنزین در بین مردم ایران است. اما این همه ماجرا نیست و جانشینی مصرف بنزین با سایر عوامل توضیح دهندگی جامع ندارد.

در سال 1396 قاچاق بنزین حاشیه سود تقریبا 30 درصدی برای قاچاقچیان داشت، اما هم اکنون حاشیه سود 800 درصدی برای قاچاقچیان دارد که آنرا به کاری به شدت باصرفه تبدیل کرده است، که فضای عوامانه و فریبکارانه قیمتگذاری حامل های انرژی در ایران از این غارت سیستماتیک حفاظت می کند. 

در سال 1396 حدود 20 میلیون خودرو فعال داشتیم که این تعداد با 11 میلیون موتورسیکلت تکمیل می شد. این مقدار هم اکنون به 23 میلیون خودرو رسیده است، که از سال 1396 تاکنون شاهد افزوده شدن حدود 12 درصدی به تعداد خودروها و موتورسیکلت های کشور هستیم که دلیل کند شدن روند اضافه شدن وسایل موتوری جدید به کاهش تولید 50 درصدی خودروسازان و موتورسازان در 4 سال اخیر باز می گردد. 

افزوده شدن 12 درصدی به تعداد وسایل بنزین سوز و افزایش مصرف 30 درصدی بنزین کشور نشان می دهد که با 15 تا 20 درصد اضافه مصرف مواجه هستیم که توضیح آن با افزایش شدید قاچاق به دلیل بیشتر شدن حفره ناشی از قیمت به شدت ارزان سوخت در داخل در مقایسه با کشورهای همسایه مواجه هستیم که این تجارت سیاه را به یک تجارت پرسود روزانه بیش از 10 میلیون دلاری تبدیل کرده است. یعنی سالانه 3 و نیم میلیارد دلار از منابع کشور به جیب کسانی می رود که با اسم رمز حمایت از فقرا؛ یعنی کسانی که خودرو ندارند که بنزین مصرف کنند؛ از مفت فروشی حامل انرژی حمایت آهنین کرده و با طراحی انجام شده در آبان سال 1398 از آن یک میوه ممنوعه تمام عیار ساختند تا دولت دیگری جرات نکند به سراغ اصلاح آن برود.

این پروژه با تفسیر غلط و جعلی از مزایای درخشان هدفمندسازی یارانه ها در سال 1389 تکمیل می شود. زیرا حامیان متنفذ مفت فروشی حامل های انرژی بدون توجه به کاهش مصرف سوخت پس از قانون هدفمندسازی یارانه ها و کاهش بی سابقه(در سطح جهانی) ضریب جینی کشور از 43 صدم به 36 صدم در سال 1392، آنرا یک سیاست شکست خورده می دانند بدون اینکه بتوانند با استدلال منطقی و آماری ادعای خود را اثبات کنند. 

سود قاچاق سوخت معادل 3 و نیم میلیارد دلار یا 95 هزار میلیارد تومان که مستقیما به جیب قاچاقچیان قدرتمند وارد می شود، باعث شده است مصرف بالای انرژی در داخل، مزیت بزرگ کشور در دارا بودن منابع نفت و گاز را از بین برده و منافع آنرا به جیب دیگران سرازیر کند.

میز اقتصاد تحریریه توصیه سیاستی می کند که در یک برنامه فوری که باید در سال 1401 با استفاده از تجارب قانون هدفمندسازی یارانه ها به سرانجام برسد، قیمت حامل های انرژی جهانی شده و منابع حاصل از آن صرف احیای تولید و کمک مستقیم به مردم شود تا انفال به طور عادلانه بین مردم توزیع شود. 

سیاست های مکملی مانند تبدیل خودروهای کشور به برقی و هیبریدی، اصلاح نظام معماری و سازگار ساختن آن با مصرف انرژی، نوسازی صنایع کشور از نسل 2 کنونی به نسل 4 فناوری، گسترش مدرن حمل و نقل عمومی و ... نیز می توان انجام داد که توضیحات تکمیلی آن در گزارش های آتی منتشر می شود. 

پایان/

۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 18257

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      1 2
      اتفاقا این فقرا هستند که مصرف کننده بنزین هستند نه پولدارها. پولدارها امروز خودروهایی استفاده می کنند که مصرف آن 3 لیتر در 100 کیلومتر است و اخیرا هم خودرای برقی. ولی فقرا ماشین های قدیمی و مدل پایین و ارزان سوار که مصرف بنزین آن سه تا 4 برابر ماشین پولدارها. حتی مصرف خودروی پولدارها از بنزین موتورسیکلت پولدارها هم کمتر است. پس این حرفها فقط برای بهانه برای گران کردن بنزین و حذف بنزین کارتی است
      • مرتضی IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
        0 0
        متاسفانه بدلیل قیمت بسیار پایین سوخت پولدارها در ایران ماشین کم مصرف استفاده نمیکنند بلکه ماشینهای با حجم موتور زیاد و بسیار پرمصرف استفاده میکنند.
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      5 1
      اتفاقا این فقرا هستند که مصرف کننده بنزین هستند نه پولدارها. پولدارها امروز خودروهایی استفاده می کنند که مصرف آن 3 لیتر در 100 کیلومتر است و اخیرا هم خودرای برقی. ولی فقرا ماشین های قدیمی و مدل پایین و ارزان سوار که مصرف بنزین آن سه تا 4 برابر ماشین پولدارها. حتی مصرف خودروی پولدارها از بنزین موتورسیکلت پولدارها هم کمتر است. پس این حرفها فقط برای بهانه برای گران کردن بنزین و حذف بنزین کارتی است
    • رضایی IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      1 0
      چه سیستم و خظ ففکری مضحکیست که ضد پولدار بودن و مالدار بودن در ایران رخ داده!! همه باید فقیر و پا برهنه باشن تا کام مسئولین ولایی شیرین باشه؟!!
    • امین IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      0 1
      بعضی رسانه ها کلا نقش جاده صاف کن برای دولت رو بازی میکنند. گاهی با القای ضرر و زیان ارز 4200 و متقاعد کردن مردم برای برداشتن آن و گاهی با پایین بودن نرخ بنزین و...
    • مرتضی IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      0 0
      با طرح جدید سهمیه بندی و اصلاح تدریجی قیمت بنزین در بازار خرید و فروش سهمیه توسط مردم موافقم اگر درست و حساب شده اجرا شود، این نتایج را در پی دارد: 1- کاهش کسری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است 2- به کاهش ترافیک خیابانها و آلودگی هوا و مرگ و میر فراوان ناشی از آن و منجر میشود 3- اصلاح قیمت و بهینه سازی مصرف انرژی و سرمایه گزاری و اشتغال بیشتر در این زمینه 4- عدالت بیشتر در بهره مندی از یارانه انرژی - برای اینکه سهمیه بندی جدید بنزین به افراد عادلانه تر باشد و حد اقل سهمیه هم رعایت گردد، پیشنهاد میشود: به خانواده های 2 نفره 60 لیتر- 3 نفره 75 و 4 نفره 90 و 5 نفر به بالا 105 لیتر پرداخت گردد. - همچنین حمایتهای دیگری مانند کوپن یا کارت مواد غذایی انجام گیرد - در زمینه دیگر حاملهای انرژی هم سهمیه قابل مبادله به مردم داده شود تا افرادیکه در مصرف منابع ، برنامه ریزی و صرفه جویی انجام میدهند نتیجه مستقیم آنرا دریافت کنند، همچنین باعث اصلاح الگوی مصرف میگردد.