رابطه مستقیم استفاده از لوازم آرایشی و دیابت

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی به کار رفته در لوازم آرایشی و تابه‌های نچسب ممکن است خطر ابتلا به دیابت را در زنان دو برابر کند.

به گزارش تحریریه، سالهاست تحقیقات علمی نشان میدهد که بین افزایش دیابت در زنان و استفاده از لوازم آرایشی رابطه مستقیم وجود دارد. 

تحقیقاتی که در گذشته انجام شده بود نشان می داد زنانی که بیشترین میزان مواد شیمیایی 'مونو بنزیل فتالات ' و 'مونو ایزوبوتیل فتالات ' را در بدن خود داشتند تقریبا دو برابر زنانی که کمترین میزان این مواد در بدن‌شان وجود داشت، در خطر ابتلا به دیابت بودند.

فتالات‌ها موادشیمیایی هستند که در غدد درون ریز بدن اختلال ایجاد می‌کنند. این مواد شیمیایی در محصولات بهداشت شخصی مانند مرطوب کننده‌ها، لاک ناخن، صابون، اسپری‌های مو و عطرها وجود دارند. همچنین از این مواد در ساخت چسب، وسایل الکترونیکی اسباب بازی و دیگر محصولات نیز استفاده می‌شود.

در تازه ترین تحقیقات نیز مشخصی شده است که قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی به کار رفته در لوازم آرایشی و تابه‌های نچسب خطر ابتلا به دیابت را در زنان دو برابر کند.

به نقل از دیلی‌میل، محققان آمریکایی ۳۳۰۲ زن در سنین ۴۲ تا ۵۲ سال قبل از یائسگی را  با آزمایش خون برای پلی- فلوئورو آلکیل مورد بررسی قرار دادند و مشخص شد، این دسته از افراد ۲.۶۲ برابر بیشتر از سایر افراد در معرض دیابت هستند. 

پلی فلوئورو کسیل یک خانواده از هزاران ماده شیمیایی مصنوعی بالقوه است که در محیط و بدن ما بسیار پایدار هستند؛ مواد پلی فلوئورو کسیل PFAS که گاهی اوقات به «مواد شیمیایی برای همیشه» نیز نامیده می‌شوند در محیط زیست تخریب نمی‌شوند.

براساس پژوهش صورت گرفته بسیار از اقلام لوازم آرایشی حاوی فلوئور - نشانگر مواد «پرفلوئورو آلکیل و پلی فلوئورو آلکیل» (پی‌اف‌اِی‌اس) که به عنوان «مواد شیمیایی دائمی» هستند که از آن در ماهیتابه‌ها و ظروف نچسب، فرش، و محصولات مصرفی دیگر استفاده می‌شود.

پایان/

۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵
کد خبر: 18315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =