کاشت برنج بد و کاشت فولاد خوب، بحران سازی عمدی در کویر مرکزی ایران!

با سیاست های کنونی که شاهد آن هستیم، کاشت برنج بد ولی کاشت فولاد و بخار کردن آب های زیرزمینی خوب است.

به گزارش تحریریه، با سیاست های کنونی که در اقتصاد و صنعت شاهد آن هستیم، کاشت برنج بد ولی کاشت فولاد و بخار کردن آب های کمیاب زیرزمینی خوب است. 

درحالیکه هر روز با متهم کردن کشاورزی با آمار جعلی، کاشت یک محصول به عنوان مقصر بحران آب معرفی می شود، شاهد تاخت و تاز صنایع ویران کننده آب در کویر مرکزی ایران هستیم. آنهم صنایعی که می تواند در کنار دریا تاسیس شود و مانند معادن لازم نیست حتما در بیابان مورد استفاده واقع شود. 

وزارت نیرو اعلام می کند که 95 درصد از آب کشور صرف کشاورزی می شود، درحالیکه آمارهای جهانی قدیمی این رقم را 65 درصد و آمارهای مدرن با روش های جدید، آنرا 35 درصد نشان می دهد. ظاهرا عده ای در تغییر آمارها و متهم کردن کشاورزی منابع مستقیم دارند. 

در تازه ترین نمونه، دشت کویر دره انجیر بافق یزد یکی از دشت‌های ممنوعه کشور است که به علت افت سطح آب زیرزمینی، در سال 96 به جمع دشت‌های ممنوعه کشور اضافه شد.

دشت ممنوعه دشتی است که در آن بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی بیش از پتانسیل تجدیدپذیربوده به گونه‌ای که موجب افت سطح آب زیرزمینی در آن دشت شده و به طور طبیعی امکان بازگشت به سطح تعادل وجود ندارد، از اینرو حفر چاه جدید در این گونه دشت‌ها به منظور افزایش برداشت آب، ممنوع است.

طبق ماده 21 قانون توزیع عادلانه آب مصوب سال 1361؛ "تخصیص و اجازه بهره‌برداری از منابع عمومی آب برای مصارف شرب، کشاورزی، صنعت و سایر موارد منحصراً با وزارت نیرو است." همچنین در ماده 3 این قانون ذکر شده است: "استفاده از منابع آبهای زیرزمینی به استثنای موارد مذکور در ماده 5 این قانون از طریق حفر هر نوع چاه و قنات و توسعه چشمه در هر منطقه‌از کشور با اجازه و موافقت وزارت نیرو باید انجام شود و وزارت مذکور با توجه به خصوصیات هیدروژئولوژی منطقه (‌شناسایی طبقات زمین و آبهای‌زیرزمینی) و مقررات پیش بینی شده در این قانون نسبت به صدور پروانه حفر و بهره‌برداری اقدام می‌کند."

با این وجود، یک شرکت تولید فولاد در شهرستان بافق استان یزد، بدون دریافت مجوز از شرکت‌ آب منطقه‌ای و صرفا با دریافت از دریافت مصوبه از یکی از نهادهای استانی، اقدام به آغاز حفر دو حلقه چاه با دستگاه‌های غیرمجاز حفاری در دشت کویر دره انجیر کرد که شرکت‌ آب منطقه‌ای یزد، مخالفت خود با حفاری چاه جدید در این دشت به منظور تأمین آب یک مجمتع تولیدکننده فولاد را اعلام کرده است.

با این اقدام غیرقانونی، صدور مجوز 5 ساله برای برداشت سالانه رقم وحشتناک 1.9 میلیون مترمکعب در سال آب از منابع زیرزمینی دشت ممنوعه کویر دره انجیر، برای این شرکت تولیدکننده فولاد درخواست شده است. این شرکت تولید کننده فولاد، در حال حفاری چاه‌های جدید است. 

یعنی این شرکت به اندازه مصرف آب سالانه 8 هزار نفر از آب های کمیاب کویر آب را بخار کرده و هدر می دهد درحالیکه می تواند همین شرکت را در کنار دریای جنوب احداث کرده و اکوسیستم کویر مرکزی ایران را نابود نکند. اصرار بر ایجاد صنایع آب بر در کویر و دامن زدن عمدی به بحران آب از شگفتی های کشور است که باید با ورود پدافند غیرعامل کشور روبرو شود، زیرا تبعات امنیتی آن برای ایران دردناک خواهد بود. 

پایان/

۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 18538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =