ایران، آمریکا را در مذاکرات هسته ای تحقیر کرد

گفت‌وگوها با آمریکا به واسطه دیپلمات های اروپایی خود تمرینی برای تحقیر آمریکاست، زیرا دیپلمات‌های آمریکایی اجازه ملاقات با همتایان ایرانی خود را ندارند.

به گزارش تحریریه، روزنامه "وال استریت ژورنال" آمریکا با انتشار مقاله ای مشترک به قلم "ری تکیه" (عضو ارشد شورای روابط خارجی آمریکا) و " روئل مارک کریچت" افسر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در امور ایران، نوشت: آمریکا با سرسختی ایران روی مواضع هسته ای، تحقیر شده و تهران در این کشاکش دیپلماتیک و سیاسی و اقتصادی، احساس پیروزی می کند.

وال استریت ژورنال با اشاره به سفر اخیر "انریکه مورا" دیپلمات ارشد اروپایی به تهران برای باز نگه داشتن دریچه دیپلماسی به منظور احیای برجام نوشت:

"انریکه مورا" نماینده اتحادیه اروپا که مسئول احیای توافق هسته‌ای باراک اوباما (برجام) با جمهوری اسلامی است، روز چهارشنبه گذشته در تلاش دیگری - که برخی آن را آخرین تلاش می‌نامند - برای توافق با جمهوری اسلامی بر سر احیای برجام، در تهران بود.

در طول 16 ماه مذاکرات گذشته – که دیپلمات های آمریکایی اجازه ملاقات مستقیم با همتایان ایرانی خود را نداشتند- واشنگتن تسهیلات فنی متعدد و کاهش گسترده تحریم ها را به تهران اعطا کرد. ظاهرا حتی دو طرف توانستند بر گروکشی دقیقه 90 روسیه نیز غلبه کنند و همانند سال 2015 حتی توافق کرده‌اند که سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره کشف آثار اورانیوم اعلام‌نشده ایران در برخی سایت ها را نادیده بگیرند.

اما دو کشور نتوانستند درباره خارج کردن نام سپاه پاسداران از لیست گروه های تروریستی خارجی دولت آمریکا، به توافق برسند و مذاکرات روی همین نقطه از ماه مارس گذشته قفل شده است.

دولت بایدن تلاش ناموفقی داشته است تا (آیت الله) خامنه‌ای، رهبر ایران را به توافق وادار کند و در همین راستا حتی پذیرفته که با تعهد ایران به عدم گرفتن انتقام ترور سردار سلیمانی و حمله نکردن به مواضع آمریکا در منطقه، نام سپاه را از لیست خارج کند، اما ایران نپذیرفته چنین تعهدی به آمریکا بدهد.

اما حال و هوای تهران پیروزمندانه است. جمهوری اسلامی از تحریم های شدید، تظاهرات گسترده و خشونت آمیز ضد رژیم، کشتار (ترور) هدفمند مقامات و دانشمندان، خرابکاری هسته ای، جنگ پرهزینه در سوریه، ناآرامی های ضدایرانی در عراق و یک بیماری همه گیر با سوء مدیریت فاحش که سیستم بهداشت و درمان این کشور را در هم شکست، جان سالم به در برده است.

رهبران ایران عاشق تکرار اظهارات سیاستمداران سرشناس حزب دموکرات آمریکا در مورد شکست کارزار "فشار حداکثری" دونالد ترامپ هستند و شعار انقلابی اولیه "آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند" بار دیگر در نماز جمعه ها طنین انداز می شود.

سیاستمداران آمریکایی که مسحور علم اقتصاد هستند، اغلب به سیاست خارجی به عنوان یک معامله اقتصادی فکر می کنند. (آیت الله) خامنه ای اما نه تحت تاثیر تحریم ها قرار می گیرد و نه اغوای پاداش های مالی می شود. ایشان اخیرا گفت: " در حوزه اقتصادی، شاخص‌ها خوب نیستند...اما اقتصاد تنها معیار قدرت، پیشرفت و موفقیت نیست." (آیت الله) خامنه‌ای تلاش داشته تا ایران را از بازارهای جهانی تحت حاکمیت غرب محافظت کند.

جمهوری اسلامی با تکیه بر منابع داخلی و تجارت با چین ممکن است فقیرتر شود، اما می تواند استقلال خود را حفظ کند. از نشانه های قدرت ملی، به قول (آیت الله) خامنه ای، گسترش انقلاب به خارج، نشاط معنوی و تسلط بر علم هسته ای است. همانطور که "علی مطهری"، یک محافظه کار عملگرا از یک خانواده روحانی مشهور، اخیرا به صراحت گفته است، ساخت بمب هسته ای به ایران اجازه می دهد تا دشمنان خود را به طور موثرتر بترساند.

مطمئن‌ترین راه برای ایران به منظور برتری منطقه‌ای سرمایه گذاری بر روی شبه‌نظامیان شیعه عرب است که توسط ایران حمایت می شوند و هسته‌ای ترکیبی عالی و نسبتا ارزان برای بی‌ثبات کردن خاورمیانه هستند. (آیت الله) خامنه‌ای که در دهه 1990 فتوایی به منظور حرمت تولید و استفاده از سلاح هسته ای صادر کرده، این دستاوردها را با هویج های پیشنهادی آمریکا عوض نمی‌کند.

جنگ در اوکراین به طرز متناقضی پارانویای جمهوری اسلامی را تقویت کرده است. دیپلمات‌های ایران در عین حال که خواستار آتش‌بس هستند از روسیه حمایت می‌کنند. با این حال، در اتاق پژواک دالان های قدرت در ایران ، جنگ اوکراین نشانه دیگری از هزینه اعتماد به آمریکا است. در این تئوری توطئه، واشنگتن با برنامه قبلی اوکراین را فریب داد تا خود را عضوی از جامعه غربی بداند در حالی که عضویت این کشور در پیمان ناتو را معلق نگه داشت. این نیرنگ ایالات متحده برای تحریک تهاجم روسیه بود. اوکراین صرفا یکی دیگر از توطئه های آمریکایی برای تضعیف روسیه و تحریک اروپا در برابر آقای پوتین است.

آیت الله خامنه ای در این رابطه گفته است: "این ایالات متحده بود که اوکراین را به این نقطه کشاند..با مداخله در امور داخلی آن... سازماندهی تجمعات علیه دولت ها، راه اندازی انقلاب های مخملی و کودتاهای رنگی."

(آیت الله) خامنه‌ای احتمالا بین تصمیم دولت اوکراین برای دست کشیدن از سلاح‌های هسته‌ای خود در سال 1994 و تهاجم روسیه ارتباط برقرار کرده است.

کنترل تسلیحات برای رهبر ایران هرگز به معنای پیوستن مجدد به جامعه ملل نبود که او آن را تحت سلطه غرب توصیف می کند.

در ابتدا این یک آزمایش بود و به آقای روحانی این فرصت داده شد تا نشان دهد که ایران می‌تواند ثروتمندتر باشد و دارای برنامه هسته‌ای عظیم، بدون تحریم و دارای قابلیت تولید سلاح باشد.

اکنون این فرصتی است که آمریکایی ها به نمایندگان ایران التماس کنند و دعا کنند. گفت‌وگوها با آمریکا به واسطه دیپلمات های اروپایی خود تمرینی برای تحقیر آمریکاست، زیرا دیپلمات‌های آمریکایی اجازه ملاقات با همتایان ایرانی خود را ندارند.

برای (آیت الله) خامنه‌ای، گام بعدی ضروری برای بایدن روشن است: سپاه پاسداران را که به نابودی آمریکا در عراق کمک کرده، به‌عنوان یک ارتش ملی مشروع به رسمیت بشناسید. اگر رییس جمهوری آمریکا از انجام این کار امتناع کند، کنترل تسلیحات مُرده است.

و اگر دولت آمریکا اجازه دهد وضعیت موجود ادامه یابد - بدون حصول توافق، اعمال تحریم‌های محدود، بدون تهدید جنگ و افزایش امید به موثر بودن "فتوای هسته‌ای" (آیت الله) خامنه‌ای - در این صورت به سخره گرفتن آمریکا از سوی ایران به عنوان یک قدرت سابق فعال در خاورمیانه شکل واقعی به خود می گیرد و افسانه نخواهد بود.

منبع: عصرایران

پایان/

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 19030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =