پیش بینی قیمت دلار در هفته جاری

پیش بینی قیمت دلار در هفته جاری باتوجه به مولفه های تکنیکال و بنیادی قابل انجام است.

به گزارش تحریریه، پیش بینی قیمت دلار در بازار ایران در هفته جاری باتوجه به مولفه های تکنیکال و بنیادی قابل انجام است که نتایجی برخلاف تصور عمومی به دست می دهد. 

دلار 4200 تومانی تقریبا حذف شده است و تکانه های اقتصادی و اجتماعی آن از برآوردهای نه افراد بدبین که حتی افراد نسبتا خوش بین نیز کمتر بود و جامعه با رضایتمندی قابل توجهی از افزایش یارانه نقدی استقبال کرده است.

از 3 هفته پیش که زمزمه حذف یارانه ارزی مبتنی بر دلار 4200 تومانی جدی شد، متغیرهای مداخله گر دست به کار شده و قیمت ارزهای خارجی را افزایش دادند که باعث شد قیمت دلار آمریکا به 31 هزار تومان برسد. 

غیر از متغیرهای مداخله گر کلان، فضای عمومی و روانی نیز توانست به افزایش نرخ ارز دامن زده و باعث شود تا قیمت دلار بار دیگر از سد روانی 30 هزار تومان عبور کند. عدم وجود ریشه های بنیادی برای افزایش نرخ ارز در دوران افزایش چشمگیر عایدات ارزی کشور باعث شد توان افزایش نرخ ارز محدود باشد و دلار آمریکا مجددا به کانال 29 هزار تومان باز گردد. 

حذف دلار 4200 تومانی انگیزه رانتی های ارز بگیر را برای دستکاری نرخ ارز از بین برده و برعکس، منافع آنها را در واردات ارزان تعریف می کند، به همین دلیل خطر احیای سرکوب ارزی در اقتصاد ایران بسیار جدی است و باید با افزایش قیمت دلار و نوسانات شدید ارزی خداحافظی کرد. 

انتظار می رود که هفته جاری با کاهش آرام نرخ ارزهای خارجی همراه باشد. 

پایان/

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۵
کد خبر: 19049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =