هر ۳۰ ساعت یک میلیاردر جدید متولد می شود

درحالی که همه‌گیری کرونا بسیاری از مردم را در فقر شدید گرفتار کرده است، برخی تاثیر معکوس آن را شاهد بوده‌اند.

به گزارش تحریریه، به نقل از ایندیپندنت، طبق گزارش جدید آکسفام، طی دو سال گذشته، هر ۳۰ ساعت یک نفر میلیاردر شده است.

این موسسه خیریه روز یکشنبه گزارش خود با نام «سود بردن از درد» را منتشر کرد که نشان می‌داد بین مارس ۲۰۲۰ تا مارس ۲۰۲۲، حدود ۵۷۳ نفر به میلیاردها افزوده شده است.

به گفته این گروه، این بیماری همه‌گیر «قرار است بزرگ‌ترین افزایش سازمان‌یافته در نابرابری درآمد را که تاکنون دیده شده است، ایجاد کند».

آن‌ها افزودند که به ازای ظهور هر میلیاردر جدید در طول همه‌گیری، ممکن است نزدیک به یک میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ به فقر شدید گرفتار شود.

آکسفام اعلام کرد که ثروت میلیاردرها در ۲۴ ماه اول پس از شروع همه‌گیری کرونا، بیشتر از مجموع ۲۳ سال افزایش یافت. مجموع ثروت میلیاردهای جهان اکنون معادل ۱۳.۹ درصد تولید ناخالص جهانی است که در مقایسه با سطح آن در سال ۲۰۰۰، سه برابر افزایش یافته است.

گابریلا بوچر، مدیر اجرایی آکسفام بین‌الملل، گفت: «افزایش ثروت میلیاردرها به این دلیل که آن‌ها باهوش ترند یا سخت‌تر کار می‌کنند، نبود. این کارگران‌اند که با دستمزد کمتر و در شرایط نامطلوب‌تر، سخت‌تر کار می‌کنند.»

این پژوهش‌ جدید همچنین نشان می‌دهد شرکت‌های فعال در بخش‌های انرژی، غذا و دارو، حتی در شرایطی که دستمزدها به‌ندرت بالا رفته است و کارگران با برخی از بالاترین قیمت‌های دهه‌های اخیر دست‌وپنجه نرم می‌کنند، سود بی‌سابقه‌ای به دست آورده‌اند.

در همین حال، ثروت میلیاردرهای مواد غذایی و انرژی در دو سال گذشته ۴۵۳ میلیارد دلار (۳۶۰ میلیارد پوند) افزایش یافت که معادل یک میلیارد دلار (۷۹۵ میلیون پوند) در هر دو روز است.

در حالی که افزایش تورم مشکلی جهان است، افزایش قیمت‌ها به‌ویژه برای کارگران کم‌درآمد دشوارتر است و مردم کشورهای فقیرتر که در مقایسه با کشورهای ثروتمند بیشتر از دوبرابر درآمد خود را برای غذا صرف می‌کنند، سختی بیشتری متحمل می‌شوند.

آکسفام مالیات بر ثروت را به عنوان راه‌حل مشکل نابرابری پیشنهاد کرد. این موسسه خیریه «مالیات همبستگی یکباره» بر افزایش ثروت میلیاردرها در طول همه‌گیری را پیشنهاد داد.

همچنین خواستار آن شد که برای ثروت بالای ۵۰۰ میلیون دلار (۳۹۸ میلیون پوند) دو درصد و برای ثروت بالای یک میلیارد دلار (۷۹۵ میلیون پوند) پنج درصد مالیات بر دارایی ثابت در نظر گرفته شود.

پایان/

۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 19326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =