حذف کلیه مرزها با استفاده از بلاکچین و رمز ارزها / تحول اساسی در فعالیت بانک ها

رمز ارزها و بلاک چین در طول زمان وارد کلیه امور زندگی مردم شده و تحول اساسی در فعالیت بانک ها ایجاد و کلیه مرزها را از بین خواهد برد که این امر مستلزم ایجاد بسترهای لازم و کسب مشروعیت لازم از سوی بانک مرکزی است.

به گزارش تحریریه، به نقل از صندوق توسعه ملی، نشست علمی – آموزشی "فناوری بلاکچین و کاربرد آن در اقتصاد دیجیتال" با حضور محمد جواد دایی زاده دانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی شریف و فعال حوزه بلاکچین و فناوری های مالی  به عنوان سخنران اصلی و محمد مهدی بخشی سرپرست مدیریت آمار و برنامه ریزی صندوق توسعه ملی به عنوان دبیر نشست روز گذشته به صورت برخط برگزار شد.

سرپرست مدیریت آمار و برنامه ریزی صندوق توسعه ملی دبیر این نشست، اظهار داشت: هم اکنون یکی از موضوعات مهمی که هیأت عامل صندوق توسعه ملی پیگیری و به دنبال عملیاتی کردن آن است؛ بحث سرمایه‌گذاری داخلی است و به طور حتم جهت شناخت بازارهای مالی جدید باید مطالعات فراوانی انجام و حوزه‌های پربازده و سود ده انتخاب و سرمایه نسل‌های آینده به نحوه شایسته‌ای نگهداری شود.

 محمدمهدی بخشی با اشاره به حضور صندوق توسعه ملی در نخستین نمایشگاه متاراد که هفته پیش در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار شد، گفت: با توجه به ایده صندوق مبنی بر ورود به بازارهای جدید، صندوق توسعه ملی به منظور شناخت بیشتر از این بازار در این نمایشگاه حضور یافت.

در ادامه‌ی این نشست، محمد جواد دایی‌زاده، هدف از ایجاد فناوری بلاک چین را ثبت و نگهداری اطلاعات و گزارش‌ها از طریق رمز گذاری عنوان کرد و گفت: تفاوت این سیستم با روش‌های قدیمی این است که اطلاعات ذخیره شده میان اعضای شبکه به اشتراک گذاشته شده و با استفاده از رمز نگاری، امکان حذف و دستکاری اطلاعات غیر ممکن است.

وی، امنیت بالا، شفافیت و غیر قابل تغییر بودن اطلاعات موجود در بلاک چین را از ویژگیهای اصلی آن دانست و گفت: شفافیت بالای این سیستم موجب تمایز آن از سیستم های قدیمی شده است.

دایی زاده حجم فعلی سرمایه در بازار کریپتو را 60 هزار میلیارد تومان با 8 میلیون کاربر عنوان کرد و افزود: پیش بینی می شود در افق 5 ساله، حجم سرمایه در بازار کریپتو به 500 هزار میلیارد تومان با 20 میلیون کاربر افزایش یابد که این امر حاکی از توسعه بازار بلاک چین در آینده ای نزدیک است.

وی در خصوص کاربردهای سیستم بلاکچین در کشور اظهار داشت: سازمان‌های بزرگی نظیر سازمان ثبت احوال و اسناد و دانشگاه‌ها و ارگانهای دیگر که حاوی اطلاعات ارزشمند و گسترده‌ای هستند، می توانند با استفاده از بلاکچین ضمن دسترسی آسان به اطلاعات از امنیت بالای شبکه برخوردار شوند.

دایی‌زاده با اشاره به فعالیت بلاک چین‌ها به صورت عمومی و خصوصی اظهار داشت: فعالیت رمز ارزها نظیر بیت‌کوین در زمره بلاکچین‌های عمومی قرار می گیرد در حالی که سازمانهای و ارگانهای دولتی و خصوصی قادر به استفاده از بلاکچین‌های خصوصی هستند.

وی با بیان اینکه انواع کسب و کارهای اعم از مناقصه، مزایده ریال مسابقه های بزرگ، نظر سنجی و رای گیری می تواند در بستر امن بلاکچین برگزار شود، گفت: همچنین در حوزه بلاکچین امکان فعالیت در حوزه های مالی ، بورس ، بانک ، بیمه ، امنیت سایبری، مدیریت انرژی ، اینترنت اشیاء، حمل و نقل وجود داشته و توسعه رمز ارزها در قالب کیف پول و درگاه پرداخت می تواند منجر به توسعه صنعت گردشگری شود.

به اعتقاد این دانشجوی دکترای دانشگاه صنعتی شریف رمز ارزها و بلاکچین در طول زمان وارد کلیه امور زندگی مردم و تحول اساسی در فعالیت بانک ها ایجاد کرده و کلیه مرزها را از بین خواهد برد که این امر مستلزم ایجاد بسترهای مناسب و کسب مشروعیت لازم از سوی بانک مرکزی است.

پایان/

۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
کد خبر: 19461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =