کاهش «سود بازرگانی» برای حمایت از بخش تولید

معاون امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی با اشاره به کاهش سود بازرگانی طبقات مختلف کالایی، گفت: تقلیل دادن «حقوق گمرکی» مواد اولیه، واسطه‌ای، قطعات و ماشین آلات خطوط تولید نیاز به مصوبه مجلس دارد.

به گزارش تحریریه، به نقل از شادا، با تصویب قانون بودجه 1401، نرخ مبنای محاسبه حقوق ورودی گمرکی از ارز 4200 تومانی به نرخ سامانه مبادله الکترونیکی(ETS) تغییر کرد که روزانه توسط بانک مرکزی به گمرک ابلاغ می شود.
تغییر مبنای محاسبه حقوق گمرکی، بر اساس جز( ۲) و (۳ )بند (ه )تبصره ۷ قانون بودجه 1401 ابلاغ شده است. نرخ سامانه مبادلات الکترونیک جهت اعمال در حقوق ورودی در تارنمای اینترنتی Fxmarketrate.cbi.ir بانک مرکزی قابل مشاهده است.
با توجه به تغییر مبنای محاسبه حقوق ورودی گمرکی از ارز 4200 تومانی به نرخ ETS دولت با هدف حمایت از بخش تولید و تامین مواد اولیه و تجهیزات خطوط تولید، در حقوق ورودی گمرکی (شامل سود بازرگانی و حقوق گمرکی) اصلاحاتی را مصوب کرد و نرخ‌ها را کاهش داد.

حمایت از خطوط تولید با کاهش حقوق ورودی

معاون امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی گفت: سود بازرگانی طبقات مختلف کالایی متناسب با نیاز کشور و میزان تولید داخل کاهش یافته است.

«فرود عسگری» افزود: همچنین دولت جهت کاهش بیشتر حقوق ورودی، لایحه اصلاح تبصره 7 ماده واحده قانون بودجه سال 1401 به مجلس شورای اسلامی، کاهش نرخ حقوق گمرکی مواد اولیه، واسطه‌ای، اجزاء و قطعات، تجهیزات و ماشین آلات خط تولید از 4 به یک درصد برای طبقات تعرفه ای که حقوق ورودی آن حداکثر 10 درصد است را در هفتم خرداد ماه تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده که برای عملیاتی شدن آن، منتظر تصویب مجلس هستیم.

وی با بیان اینکه حقوق ورودی شامل دو بخش حقوق گمرکی و سود بازرگانی است، اظهار داشت: تصمیم گیری درباره سود بازرگانی از اختیارات دولت است که بر اساس طبقات مختلف تعرفه و میزان واردات آنها  اقدام به کاهش تعرفه ها کرده است، اما تصمیم گیری درباره چهار درصد حقوق گمرکی بر عهده مجلس شورای اسلامی است.
 
پیشنهاد 3 وزیر برای کاهش حقوق گمرکی

وی خاطر نشان کرد: در قانون بودجه سال 1401 نرخ حقوق گمرکی کالاهای اساسی به یک درصد تقلیل و برای سایر کالا های وارداتی 4 درصد بدون تغییر ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس و به پیشنهاد وزرای امور اقتصاد و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و نفت و موافقت رییس جمهور، لایحه اصلاح تبصره 7 قانون بودجه برای کاهش ماخذ حقوق گمرکی مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات به مجلس  رفت.
 
 چشم‌پوشی دولت از درآمد 28 هزار میلیارد تومانی

معاون امور گمرکی گمرک گفت: تصویب لایحه ارسالی دولت می تواند به کاهش هزینه‌های واردات کمک کند که در راستای حمایت از واحدهای تولیدی خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: با کاهش سود بازرگانی و حقوق گمرکی، حدود 28 هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت از محل این بخش، کاسته می‌شود که قرار است به جای آن، اوراق مالی منتشر شود.

پایان/

۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 19638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =