رئیس‌کل بانک مرکزی: میزان عرضه ارز افزایش می‌یابد

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه از ابتدای سال تا 20 خرداد مجموعا 8 میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار در بازار حواله معامله شده است گفت: در جلسه امروز با صرافان مقرر شد تا در زمینه اسکناس، میزان عرضه ارز را بیشتر و مقررات مربوط به تقاضای بازار در حوزه اسکناس را هم تسهیل کنیم.

به گزارش تحریریه، به نقل از بانک مرکزی، دکتر صالح آبادی با بیان اینکه صادرکنندگان نفتی، غیرنفتی، پتروشیمی و فرآورده‌ها، در بازار عرضه ارز داشتند و تمام تقاضاهایی که در بازار بوده‌اند را پوشش دادند، تاکبد کرد: این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۴.۶ میلیارد دلار بود  و این امر به معنای رشد قابل توجه در بازار ارز است.

وی افزود: ما با صرافی ها توافقات خوبی داشتیم، در زمینه اسکناس نیز میزان عرضه را بیشتر و مقررات مرتبط با تقاضای بازار در حوزه اسکناس در بازار را نیز تسهیل خواهیم کرد، بنابراین اتفاق مثبتی رخ می دهد و حجم معاملات بالا خواهد رفت و نیاز واقعی بازار را به صورت کامل پوشش دهیم.د

کتر صالح آبادی یادآور شد: علاوه بر اینها بانک مرکزی در سایر حوزه های مرتبط و اثرگذار، حضور جدی و فعال دارد و این موضوعات را دنبال می‌کند و مطمئناً با توجه به وضعیت خوبی که در حوزه درآمدهای ارزی کشور چه به لحاظ حواله و چه به لحاظ اسکناس وجود دارد می تواتد تعادل خوبی در بازار برقرار کند و امیدوارم این سیاست در بازار دنبال شود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در بازار اسکناس نیز صادرکنندگان به عنوان عرضه کننده ارز و بانک مرکزی نیز به عنوان بازارساز در بازار حضور دارد و همانطور که به کرات اشاره کردم در حال حاضر میزان اسکناسی که در بانک مرکزی داریم، هیچ زمانی در تاریخ بانک مرکزی این میزان از اسکناس نبوده است. بنابراین با توجه به این میزان از اسکناس به هر نحوی که بازار تقاضای واقعی داشته باشد، آمادگی پوشش آن را داریم.

دکتر صالح آبادی یادآور شد: همانطور که در جلسه مطرح شد یکی از مهم ترین بازارهای ما بازار حواله ارزی است که حجم قابل توجهی از معاملات را به خود اختصاص می دهد.

رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار در بازار حواله معامله می شود، یادآور شد: در این بازار عرضه ها به مراتب بیش از تقاضاست. در واقع مشکل ما در گذشته این بود که بانک مرکزی ارزهای دولت را خریداری می کرد و ریال را به دولت و بازار می داد.

وی افزود: ما این موضوع را دنبال می کنیم که بانک مرکزی تنها خریدار ارز دولتی نباشد و بانکهای دولتی هم بتوانند ارز را در بازار بفروشد و ریال را از بازار جمع کند. به بیان بهتر هرچه حجم معاملات بالاتر برود طبیعتاً به دلیل ورود منابع بیشتر، وضعیت بهتر می شود.

وی خاطرنشان کرد: هماهنگی بسیار خوبی بین وزارت صمت، سیاست های تجاری و ارزی وجود دارد که باعث شده بتوانیم تمام تقاضاهای واقعی حواله را در بازار پوشش دهیم که قرار است این اطلاعات هر روز نیز اطلاع رسانی شود.

وی یادآور شد: خوشبختانه به دلیل بالا رفتن قیمت نفت، فرآورده‌ها، پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها در بازارهای جهانی قیمت نیز بالا رفته و صادرات غیرنفتی ما بیشترشده است، بنابراین حجم صادرات بیشتر شده و این نکته حجم عرضه ارز را در بازار حواله نسبت به گذشته بیشتر و مطلوب تر کرده است.

دکتر صالح آبادی درخصوص پوشش تقاضاهای واردات عنوان کرد: در پوشش تقاضای واردات هیچ مشکلی وجود ندارد و هم صادرکنندگان و هم بانک مرکزی و بانکها نیز عرضه ارز دارند و بنابراین ما می توانیم تقاضاها را به صورت کامل پوشش دهیم. به این معناکه صادرکنندگان نسبت به عرضه ارزخود اقدام می‌کنند و بانک مرکزی نیز به عنوان بازار ساز وجود دارد.

وی درباره اوراق ارزی افزود: در این باره پروژه هایی انتخاب می شوند که درآمد ارزی و بازده قابل قبولی داشته باشند و از توجیه پذیری خوبی برخوردار باشند و بتوانند از محل عایدی ارزی خودشان بازپرداخت ارزی اوراق و اصل و فرعش انجام شود.

دکتر صالح آبادی در پایان یادآور شد: در این باره پروژه ها در حال بررسی است و مقررات آن هم در حال نهایی شدن است و چند روز آینده ابلاغ می شود و همزمان با پروژه جدید که تعریف می شود این اوراق منتشر می شود. این اوراق را هم مردم با ارز و هم کسانی که حواله دارند می توانند خریداری کنند و بازپرداخت آن نیز تضمین شده است که اصل و فرعش به شکل ارز بازپرداخت شود.

پایان/

۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 19745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =