ارقام مضحک در بازار ارز

ارقام مطرح شده در بازار ارز به شکل مضحکی با آنچه در بازار مشاهده کرده ایم بی تناسب است.

به گزارش تحریریه، درحالیکه بازار لاغر و 3 درصدی نقدی به موتور ایجاد نوسان و آشوب در اقتصاد کشور تبدیل شده است، داده های میدانی امروز نشان می دهد که این بازار به هیچ وجه توان جذب ارقام متوسط را ندارد و مبالغ اندکی در آن دست به دست می شود. 

طبق اعلام مدیر کل روابط عمومی بانک مرکزی، از حدود یک میلیون و 800 هزار دلار ارز ‎صادرکنندگان که امروز ‎صرافی‌ها عرضه کردند، تنها برای 700 هزار دلار تقاضا وجود داشت؛ یعنی کمتر از 40 درصد!

اینکه چطور بازاری که توان جذب 1 میلیون و 800 هزار دلار ارز صادراتی را ندارد، اما می تواند اقتصاد کشور را از تعادل خارج کند، نشان می دهد که با یک گزاره سیاسی مواجه هستیم که تناسبی با واقعیات میدانی اقتصادی ندارد. 

با مجوز بانک مرکزی، صادرکنندگان می توانند با قیمت توافقی ارز خود را در بازار بفروشند و صرافی ها نیز می توانند تمام نیازهای واقعی متقاضیان ارز را در بازار پاسخگو باشند؛ این مجوز ارزی موجب شده تا بدون استفاده از منابع بانک مرکزی و بازار متشکل ارزی و تنها با استفاده از ارزهای حاصل از صادرات، بازار شاهد افزایش عرضه و کاهش نوسانات قیمتی باشد.

در بخشنامه ابلاغی به صرافی‌های مجاز آمده است که در راستای درخواست‌های صادرکنندگان و به منظور تنظیم و مدیریت بازار ارز و تسهیل برگشت ارز حاصل از صادرات به صورت اسکناس کلیه صرافی‌های مجاز معتبر می توانند نسبت به خرید ارز از صادرکنندگان به صورت اسکناس با نرخ توافقی اقدام و منابع تجهیز شده فوق را در سرفصل های مصارف ارزی خدماتی ( موضوع ابلاغیه شماره 301305 مورخ 1400/10/14) و همچنین فروش ارز در سرفصل سایر (کد24) با احراز هویت متقاضی به فروش رسانند.

میز اقتصاد تحریریه به دولت سیزدهم پیشنهاد موکد دارد که به سرعت بازار را تک نرخی کرده و به دور مرگبار نوسانات ارزی در اقتصاد ایران پایان دهد. 

پایان/

۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 19807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =