ماموریت امریکایی بورل در تهران...

در حقیقت بورل مانند دفعه پیشین که به تهران سفر کرد، این بار هم پس از «خریت» محض امریکایی‌ها در خراب کردن همه پل‌ها و همراهی کشورهای اروپایی با کاخ سفید در راستای فشار بر ایران به تهران سفر کرد.

به گزارش تحریریه، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران با پیامی از طرف امریکایی‌ها آمد، اینکه این پیام به صورت شفاف چه بود، مشخص نیست اما محتوای آن را به خوبی می‌توان تشخیص داد. در حقیقت بورل مانند دفعه پیشین که به تهران سفر کرد، این بار هم پس از «خریت» محض امریکایی‌ها در خراب کردن همه پل‌ها و همراهی کشورهای اروپایی با کاخ سفید در راستای فشار بر ایران به تهران سفر کرد. این سفر در حالی صورت می‌گیرد که اروپا و امریکا قصد داشتند در یک سطح دیگر موضوع را به پیش ببرند و آن سطح مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود که طبق معمول اهداف پلید و بالا به پایین در آن وجود داشت.

با این حال، ایران به هیچ عنوان حاضر به پذیرش رافائل گروسی نشد و حتی مانند دفعه پیش که معاون بورل به تهران سفر کرد، در تهران کسی او را به رسمیت نشناخت چرا که مشخص شد انریکه مورآ حتی نمی‌تواند خودش را حفظ کند، چه برسد به موارد و مواضعی که در تهران در مورد ان رایزنی کرده است. بازداشت معاون بورل در فرودگاهی در آلمان و ضبط همه تجهیزات همراهش تهران را نسبت به او بسیار بی‌اعتماد کرد به همین دلیل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خود بار سفر بست تا در تهران در یک دیدار چهار ساعته با وزیر امور خارجه کشورمان که در آن معاونان و مسوولان پرونده هسته‌ای هم حضور داشتند در مورد آخرین راهکارها، ایده‌ها و پیشنهاد طرف امریکایی رایزنی و گفت‌وگو کنند.

مقاومت چهار ماهه ایران در برابر از سرگیری مذاکرات وین و اقدامات فنی در حوزه هسته‌ای در طول این مدت چنان قابل توجه بود که حتی صهیونیست‌ها هم به عنوان فتنه‌گر اصلی از پیشرفت‌های هسته‌ای کشورمان به شدت نگران شدند. آن‌ها به خوبی می‌دانند انباشت دانش در نزد دانشمندان کشورمان در حوزه هسته‌ای چیزی کمتر از خود بمب نیست و به همین دلیل به صورت غیرعلنی مدافع امضای برجام شدند. با این حال صهیونیست‌ها همچنان به دنبال آن بوده و هستند تا جایی که می‌شود منافع اقتصادی ایران از قِبلِ امضای مجدد برجام تامین نشود و این موضوعی بود که در نشست خبری وزیر امور خارجه با فرستاده اتحادیه اروپا، دو سه بار بر آن تاکید شد.

برای ایران منتفع شدن از مزایای اقتصادی برجام بسیار مهم‌تر از سایر موارد است. این اولویت اول است و برخلاف تبلیغات رسانه‌ای صورت گرفته توسط بوق‌های غربی-عربی-عبری که به سرعت در فضای رسانه‌ای کشور با برگردان آن مواجه می‌شویم، موارد دیگر مانند خارج کردن سپاه پاسداران یا قرارگاه خاتم‌الانبیاء از لیست «سازمان‌های تروریستی» رژیم امریکا هیچ اولویتی ندارد. طرف امریکایی با بی‌اخلاقی تمام در مذاکرات حضور پیدا می‌کند و البته ضرباتی که در طول چهار ماه گذشته در دوران توقف مذاکرات به خاطر رفتارهای نامعقول خود دریافت کرده چنان قابل توجه بود که خود جوزپ بورل را به تهران فرستاد تا بار دیگر پنجره مذاکرات را که بارها گفتند بسته است، باز کنند.

همین دو هفته پیش بود که مشاور امنیت ملی امریکا در صحبتی خنده‌دار گفت: «یک توافق روی میز است، ایران دوست دارد می‌تواند آن را امضا کند، دوست هم ندارد، ما مسیر دیگری را انتخاب می‌کنیم!» و امروز به خوبی میزان پایبندی طرف امریکایی به حرف‌هایشان را مشاهده می‌کنیم. اعتماد به نفس عجیب مقامات کاخ سفید در برابر ایران و باور یقینی آن‌ها مبنی بر اینکه پس از صدور قطعنامه شورای حکام ایران به سرعت به سمت آن‌ها هروله خواهد کرد، دست به التماس شده و در وضعیت دفاعی قرار خواهد گرفت ناشی از ناآشنایی عمیق آن‌ها از طرز فکر رهبران ایران در چنین مواضع و موارد حساس است. فضای جهانی بر خلاف ادعای امریکایی‌ها به ایران فرصت تنفس دارد، فرصت بازیگری و نقش‌آفرینی داد و قدرت ایران در تعامل با مشکلات و صبر راهبردی در پذیرش محدودیت‌ها دشمن را ناچار به تجدیدنظر کرد.

هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام که به تهران سفر کرده و با وزیر امور خارجه کشورمان درباره از سرگیری مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای گفت‌وگو کرده است، در صفحه توییترش درباره این سفر نوشت: «سفرم به تهران یک هدف عمده دارد؛ دادن نیروی محرکه‌ای جدید به مذاکرات و بازگرداندن توافق هسته‌ای(برجام) به مسیر خود. سه ماه از وقتی مذاکرات را متوقف کردم، گذشته است. ما باید رویه فعلی گسترش تنش‌ها را از بین ببریم و کارمان را سرعت ببخشیم. باید الان توافق را نهایی کنیم.»

او درباره دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت: «در دیدار با وزیر امور خارجه ایران، توافق کردیم که مذاکرات میان ایران و آمریکا در روزهای آتی با تسهیل‌گری تیم من از سر گرفته شود تا آخرین مسائل باقی‌مانده را حل کنیم. روابط دوجانبه ما پتانسیل شگرفی دارند اما بدون یک برجام فعال نمی‌توانیم روابطمان را گسترش دهیم....»

این دیپلمات اروپایی در صحبت‌هایی که در نشست خبری با حسین امیرعبداللهیان داشت، نکات و مواردی را گفت که خیلی خیلی جالب توجه بود، آنجایی که او بارها بر روابط میان ایران به عنوان بزرگ‌ترین کشور منطقه که دارای منابع بزرگ انرژی شامل نفت و گاز است، نشان داد که اروپایی‌ها تا چه اندازه دستپاچه هستند. تاکید بورل به سفر مجدد به تهران (البته این سفر بدون شک باید پس از امضای برجام صورت بگیرد) جهت رایزنی‌های دوجانبه اقتصادی خود گویای بسیاری از مسائل است. 

این ماموریت بورل، یک ماموریت امریکایی بود و نه اروپایی. او به صورت واضح گفت که آمده تا به عنوان «تسهیل‌گر» عمل کرده و مقدمات ازسرگیری مجدد مذاکرات را آماده کند. بورل در نشست خبری با امیرعبداللهیان با گفتن اینکه «مذاکرات وین فورا و در روزهای آتی از سرگرفته می‌شود»، افزود: «این تصمیم در واشنگتن و تهران گرفته شده است که مذاکرات مجددا آغاز شود.» بنابراین اروپا باز هم در کلیت سیاست امریکا چیزی بیش از یک واسطه پررای برای روزهای سرنوشت‌ساز نیست. اروپا در مذاکرات و به نتیجه رسیدن آن هیچ نقشی نداشته و نخواهد داشت، در واقع همانگونه که در جریان جنگ اوکراین نگاه کردیم اروپا در قامت خدم و حشم امریکا عمل کرده و نمی‌توانند سیاست مستقلی از واشنگتن در پیش بگیرند. 

منبع: اخبارسوریه

پایان/

۴ تیر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
کد خبر: 20062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =