گام جدید هسته ای ایران برداشته شد، واکنش آمریکا چیست؟

پس از مدتی توقف، گام جدید هسته ای ایران برداشته شد، و حالا باید دید که واکنش آمریکا چه خواهد بود؟

به گزارش تحریریه، پس از مدتی توقف، گام جدید هسته ای ایران با سرعت دادن به غنی سازی با سانتریفیوژهای پیشرفته برداشته شد، و حالا باید دید که واکنش آمریکا در برابر این اقدام ایران چه خواهد بود؟

سه هفته پیش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد که ایران آماده تزریق اورانیوم به سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 در تأسیسات غنی‌سازی فردو است. تاسیسات فردو در توافق برجام به یک مرکز تحقیقاتی ساده تبدیل شده بود و ایران حق نداشت در آنجا اقدام به غنی سازی کند. 

رویترز در گزارشی نوشت که سانتریفیوژهایی ایران در فردو با هدف افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم از 5 درصد به 20 درصد مورداستفاده قرار گرفته است.

 در گزارش قبلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده بود: هیچ توضیحی از ایران در مورد اینکه آماده‌سازی این کشور راه را برای غنی‌سازی اورانیوم بین ۵ تا ۲۰ درصد هموار می‌کند یا خیر، دریافت نکرده‌ایم.

کارشناسان خلع سلاح و کنترل تسلیحات یکی از دلایل ایجاد بن بست در مذاکرات احیای برجام را این مساله می دانند که ایران در عمل به سمت سلاح هسته ای حرکت نمی کند و آمریکا و انگلیس این مساله را می دانند، و یکی از متغیرهایی که می تواند باعث ایجاد شکاف در پیش فرض آمریکایی ها شود، اقدامات خاص از طرف ایران خواهد بود. 

پایان/

۱۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 20329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =