خوابی که پوتین برای اوکراین و اقتصاد غرب دیده است

نگاهی به تحولات این جنگ نشان می دهد که روسیه به آرامی در حال تسخیر بخش شرقی اوکراین است و در صورتی که این اتفاق به طور کامل و جامع رخ دهد ورق جنگ کاملا بر ضد جریان غربی حامی حکومت اوکراین بر می گردد.

به گزارش تحریریه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه ۱۶ تیر 1401 در نشستی در کرملین با رهبران فراکسیون احزاب دوما به غرب نسبت به رویارویی نظامی در پس‌زمینه جنگ اوکراین هشدار داد.

او در یکی از تندترین سخنرانی‌های خود از زمان شروع جنگ گفت: «امروز می‌شنویم که می‌خواهند ما را در میدان نبرد شکست دهند. بگذارید تلاش خود را بکنند.» پوتین افزود: «همه باید بدانند که روسیه هنوز واقعا جنگ با اوکراین را شروع نکرده است».

نگاهی به تحولات این جنگ نشان می دهد که روسیه به آرامی در حال تسخیر بخش شرقی اوکراین است و در صورتی که این اتفاق به طور کامل و جامع رخ دهد ورق جنگ کاملا بر ضد جریان غربی حامی حکومت اوکراین بر می گردد.

بزرگ ترین چالش‌ اوکراین این است که عمده خاک حاصلخیز اوکراین در نیمه شرقی و جنوب اوکراین قرار گرفته است. به طوریکه سهم این مناطق از تولید غلات اوکراین بسیار بالا است.

از دست رفتن این مناطق می‌تواند یکی از حوزه‌های مهم درآمدی اوکراین را با چالشی جدی مواجه سازد که جایگزینی آن با سایر حوزه‌ها بسیار سخت خواهد بود.

همچنین اوکراین یکی از تولید کننده‌های مهم فولاد بشمار می‌رفت. به طوریکه عمده صادرات صنعتی اوکراین نیز به محصولات آهن و فولاد اختصاص می‌یافت که بخش مهمی از توان صنعتی اوکراین در حوزه فولاد در سواحل دریای سیاه قرار گرفته و بخشی از آن مانند کارخانه بزرگ تولید فولاد در ماریوپل به تصرف روس‌ها درآمده است. همه این موارد نشان از کار سخت بازسازی اوکراین و بازیابی توان اقتصادی اوکراین پس از جنگ دارد.

بعید نیست منظور پوتین از گفتن جمله «همه باید بدانند که روسیه هنوز واقعا جنگ با اوکراین را شروع نکرده است» همین مساله باشد. به دیگر سخن روسیه قصد دارد مناطق شرقی و جنوبی را با کمترین خسارت فتح کرده و پس از آنکه قدرت اقتصادی این مناطق را از آن خود کرد به شدت حملات خود به بخش های دیگر بیافزاید.

پایان/

۱۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 20336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =