یارانه نان باید مستقیم به مردم داده شود

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران گفت: دولت بهتر است یارانه نان را در اختیار مردم قرار دهد تا بتوانند آنرا مدیریت کنند.

به گزارش تحریریه، بیژن نوروزی‌مقدم، با بیان اینکه از سال ۱۳۹۴ تا امسال، قیمت انواع نان حدود ۲ ونیم برابر افزایش داشته است، گفت: در این مدت هزینه‌های تولید نانوایی‌ها بیش از ۵ برابر شده است.

وی افزود: دولت در طرح جدید به دنبال قیمت واقعی نان است و مابه التفاوت نرخ سال قبل و امسال را با توجه به افزایش هزینه‌ها به نانوایان پرداخت می‌کند.

نوروزی مقدم درباره پرداخت ۱۵ درصد از فروش روزانه به نانوایان به عنوان یارانه گفت: این شیوه پرداخت تنها به نان نوع یک (ساده) تعلق می‌گیرد درحالیکه باید یک درصد مشخصی به همه‌ی انواع نان پرداخت شود. همچنین با توجه به افزایش حداقل دو برابری هزینه ها از سال قبل تاکنون این میزان یارانه عادلانه نیست.

او افزود: فروش کیلویی نان به دلیل بوجود آمدن خرده نان باعث هدر رفت نان و افزایش ضایعات آن می‌شود.

وی درباره فروش نان در مغازه‌ها و مکان‌های غیر از نانوایی‌ها گفت: در کارتخوان‌ها قسمتی به عنوان کسب و کار دیده شده است که میزان فروش این نوع نان‌ها برای دریافت ۱۵ درصد یارانه در آن ثبت می‌شود.

وی درباره افزایش قیمت نان با آزادسازی یارانه‌ها گفت: با اجرای این طرح قیمت هر کیسه آرد از ۳۹ هزار تومان به ۶۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت و مثلا برای هر قطعه نان سنگک قیمت تمام شده به ۱۳ هزار تومان خواهد رسید که مابه التفاوت این مبلغ را دولت پرداخت می‌کند.

نوروزی مقدم افزود: بهتر است این یارانه برای نان به مردم پرداخت شود تا بتوانند با مدیریت آن میزان نان دریافتی خود را تهیه کنند.

وی درباره استفاده از کارتخوان هوشمند در نانوایی‌ها گفت: این طرح از زمان اجرا در نانوایی‌ها به صورت ناقص عملی شد و بسیاری از اشکالاتی که به مرور زمان نمایان می‌شود هنوز لاینحل مانده است. اشکالاتی مانند قطعی برق یا سیستم اینترنت، فروش یک جای نان برای مقاصد مختلف مانند خیرات و ...

منبع: صداوسیما

پایان/

۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 20796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =