صادرات مرکبات ایران برای اولین بار به چین

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای نخستین بار مرکبات ایرانی به چین صادر می‌شود.

به گزارش تحریریه، محمدمهدی برومندی معاون وزیر در امور باغبانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه فناوری‌های بخش نوین کشاورزی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در جهت ارتقا صادرات محصولات کشاورزی گفت: اخیراً در این زمینه تفاهم نامه‌ای با چین امضا شده که بر این اساس قرار است مرکبات ایرانی برای اولین بار به چین صادر شود.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: سالانه حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن مرکبات از کشور خارج می‌شود که امسال تولید مرکبات در کشور نیز نسبت به سالهای گذشته افزایش قابل توجهی دارد.

به گفته وی چینی‌ها بیشتر خواستار لیموشیرین ایران هستند.

برومندی افزود: صادرات مرکبات به کشور چین از سال جاری آغاز می‌شود.

وی همچنین به صادرات سیب درختی به کشور پاکستان اشاره و تصریح کرد: میزان این صادرات نیز در ماه‌های آینده توسعه پیدا می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای کشور، قیمت میوه افزایش چشمگیری داشته است، گفت: هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی به طور کلی افزایش پیدا کرده ضمن اینکه بحث قیمت تابع عرضه و تقاضاست.

برومندی اظهار داشت: البته قیمت میوه در باغ یک مسئله و قیمت آن در بازار و مصرف کننده مسئله دیگری است و تمام اینها را باید به شکل یک زنجیره در نظر بگیریم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره اینکه فعالان بخش خصوصی عنوان می‌کنند به دلیل افزایش قیمت، مصرف میوه در کشور به شدت کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: این مسئله را قویاً تکذیب می‌کنم. چرا که هر آنچه میوه در کشور تولید می‌شود به مصرف می‌رسد. البته صادرات هم انجام می‌گیرد که بحث صادرات ربطی به مصرف سرانه داخل ندارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سرانه مصرف میوه در کشور ما ۱۵۰ کیلوگرم است، توضیح داد: اگر متوسط قیمت هر کیلوگرم میوه را ۱۵ هزار تومان در نظر بگیریم و این رقم را در ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور ضرب کنیم، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان میوه در کشور تولید می‌شود.

برومندی با اشاره به اینکه حدود ۵۰۰ هزار تن تولید سیب تابستانه کشور است، گفت: تمام این محصول در داخل مصرف می‌شود.

به گفته وی ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن میزان تولید محصولات باغبانی در کشور به جز موز، انبه، نارگیل و آناناس در تولید مابقی میوه‌ها مشکلی ندارد. ضمن اینکه صادرات نیز در این حوزه انجام می‌شود و ارزآوری محصولات باغبانی رقمی حدود سه میلیارد دلار است.

به گفته این مقام مسئول سال گذشته واردات موز و میوه‌های گرمسیری رقمی حدود ۴۵۰ میلیون دلار معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است و میزان واردات موز به کشور ۶۰۰ هزار تن بوده است.

وی با اشاره به بازدید اخیر ریاست جمهوری از این وزارتخانه گفت: رئیس جمهور بر توسعه تولید میوه‌های گرمسیری در سواحل مکران و مناطق جنوبی کشور تأکید کرده است.

برومندی با اشاره به اینکه برخی از کشورهای همسایه ما که در گذشته وارد کننده موز بوده‌اند، افزود: در حال حاضر این کشورها صادر کننده این میوه شده‌اند و این مسئله نشان می‌دهد که ما هم می‌توانیم در این زمینه پیشرفت چشمگیری داشته باشیم.

معان وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اجرای این طرح در برخی مناطق آزاد شده است، گفت: طرحی در دست اجرا داریم که براساس آن ۱۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از باغات میوه‌های گرمسیری را احیا کنیم. همچنین قرار است ۵ هزار هکتار در این زمینه توسعه داشته باشیم.

وی همچنین از ایجاد سه هزار هکتار گلخانه تولید موز در کشور خبر داد.

برومندی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خسارات وارد شده توسط سیل به بخش باغبانی کشور، تصریح کرد: امسال با دو اتفاق اقلیمی مواجه بودیم که اولین مورد سرما زدگی شدید در فروردین ماه بود که آسیب جدی به بخش زراعت و باغبانی کشور وارد کرد.

وی افزود: همچنین سیل در ۱۲ استان به بخش باغبانی خسارت زده که بیشترین آن نیز مربوط به استان فارس است. به طوری که در این استان ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت به حوزه کشاورزی و زیرساخت‌های این بخش‌ها وارد شده و قنوات در این استان نیز به شدت آسیب دیده‌اند که نیاز به لایروبی دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: سیل به دو محصول خرما و انجیر آسیب جدی زده و پیش بینی می‌کنیم حدود ۹ هزار تن از انجیرهای تولیدی خسارت دیده البته شرکت‌های صنایع تبدیلی به سرعت وارد عمل شدند و این محصولات را جمع آوری کردند که قبل از ترش شدن فراوری شوند.

برومندی با اشاره به افتتاح نمایشگاه و امضای قراردادهای فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی گفت: بدون دانش بنیان شدن امکان افزایش و پایداری تولید نیست.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف معاونت باغبانی، تولید نهال عاری از ویروس و گواهی شده است که امروز در این زمینه با شرکت‌های دانش بنیان، تفاهم نامه خوبی امضا شد.

منبع: مهر

پایان/

۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵
کد خبر: 21145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =